Onkyo TX709 Chip Problem, lödfix?

Permalänk

Onkyo TX709 Chip Problem, lödfix?

Halloj!

Jag har ju en Onkyo TX-NR709 som jag haft i fan vet jag 5+ år minst.

I alla fall så har jag fått det problemet att förstärkaren inte "hittar" högtalarna dvs inget ljud. Den andra relä klicken vid uppstart kommer aldrig.

Det jag hittat är ju ett vanligt fel i deras "HD-board" där DTS chippet tar livet av sig själv då den orkar inte med hur världen ser ut nu för tiden.

Nu när man är pank så uppstår problem...så hur fixar jag detta? Sett lite på nätet och de använder sig av lödpasta av något slags.
Någon som gjort något sånt?

Jag har inga problem att hålla på pilla med elektronik. Kan man dock få in lödpasta emellan chippet och få kontakt igen så är det väl en bra enkel fix?

Får ju slippa TV:n tills jag hittar en lösning.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter mer som om att nått i slutstegsdelen är trasigt så att skyddskretsarna inte aktiverar utsignalen, skaffa en servicemanual och börja felsök om du har kunskap/verktyg och om inte får du lämna in apparaten på en verkstad.
Kolla med lokala hifibutiker och inte de stora kedjorna i första hand.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med min TX-NR807. Beställde och bytte "hdmi kortet" själv. Minns dock inte riktigt precis vad symptomen va men det där med att andra klicket aldrig kom låter bekant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fick också byta HDMI-kort på min 6xx-nånting nånting för 2-3 år sedan. Onkyo hade då att de fixade det trots att garantin gått ut. Hela reklamationen gick smidigt, jag fick hem kartong för returfrakten och det tog nån vecka innan de reparerat den igen.

Jag har ingen lust att ens försöka leta efter en vettig länk på såna där multinationella enterprise-websidor, så jag vet inte om "erbjudandet" fortfarande finns kvar.

Permalänk

Jasså, får ju kontakta Onkyo på något sätt och se om inte de kan ordna det. Nu minns jag inte heller vilken butik jag köpte förstärkaren ifrån annars kunde man ju frågat de. Kan väl ändå fråga runt på HIFI butikerna så fort man får lite tid över.

Läste lite mer och det verkar så att det chippet överhettar. Då jag har haft bra flöde runt förstärkaren så kan jag se varför min överlevde så länge. Men kanske denna sommaren blev den för varm.

Permalänk
Medlem