Permalänk
Medlem

3D-skrivare till semiprofessionellt bruk

Så, budgetåret börjar röra sig mot sitt slut på jobbet, och det visar sig att jag har ungefär 110000:- kvar att spendera på roliga saker i electrical supplies-budgeten En av grejerna jag tänkte mig är en 3D-skrivare för åtminstone semiprofessionellt bruk. Har dock ingen egen erfarenhet sedan tidigare, det här är ett helt nytt område för mig.

Behöver bara kunna skriva ut i plast. Främst ABS, men det vore förstås också trevligt att kunna använda andra plastsorter. Finns det möjlighet att skriva ut i gummi är det ett plus, men det är ingen nödvändighet. Det jag tänkte skriva ut är reservdelar, apparatlådor, etc, och om skrivaren klarar gummi, även den del packningar. Små prylar kort sagt, definitivt inget större än 300x300x300 millimeter. Säg att 200x200x200 mm är en undre gräns, men det kan förstås tummas på också om det hamnar hyfsat i samma härad. Precision är av vikt, då utskrivna reservdelar givetvis måste ha god mekanisk passform.

Vill inte ha någon byggsats, det ska vara en komplett maskin, från en etablerad tillverkare. Det ska bara vara att plugga in och börja köra. Vill också att det lättvindigt ska gå att få tag i reservdelar och tillbehör till maskinen, dvs inget där man måste leta grejer hos obskyra Ebay-säljare eller nåt sånt.

Så vitt jag förstått är det samma modelleringsprogramvaror som gäller oavsett tillverkare/prisklass, och att det egentligen bara är hårdvarans features som kommer skilja sig åt?

Då jag måste få igenom det med inspektören också, kan jag inte gå full retard, det vore fint att ha några alternativ i olika prisklasser att presentera.

För att göra det enkelt; vad är det bästa jag kan få i 1) 10000-kronorsklassen, 2) 20000-kronorsklassen samt 3) 30000-kronorsklassen?

Om ni som har erfarenhet tycker jag missat några tänkvärdheter kring det här, får ni mer än gärna upplysa mig också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag hade valt en ultimaker 3 dom är ganska simpla har haft billig skrivare och det kan va väldigt mycket som kan påverka kvalitén på printen med ultimaker behöver du mest tänka på vad du har för inställningar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isnep:

Jag hade valt en ultimaker 3 dom är ganska simpla har haft billig skrivare och det kan va väldigt mycket som kan påverka kvalitén på printen med ultimaker behöver du mest tänka på vad du har för inställningar

Skickades från m.sweclockers.com

Idag är billig skrivarna från kina typ cr10s minst lika bra tbh. ultimaker har ju ocker priser.

Jag hade satsat på prusa i3 mk3 med multimaterial uppgraderingen, då kan du printa i princip allt, abs lär du bygga en liten låda åt den om du ska printa så du håller en hög ambient temp https://www.prusa3d.com/

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Har du kollat på resin lösningar, blir ju tyvärr inget gummi då men kan skriva ut mycket mer detaljer och avancerade saker.

De beror på vad du ska skriva ut men sls eller sla kan vara värt att kolla på med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Prusa i3 MK3 har jag hört mycket bra om och de har specialerbjudanden för företag; färdigbyggda, testade och kalibrerade maskiner med både garanti och support. Företag får även 10% rabatt efter första beställningen. Har inte testat printern själv men kör deras PC-mjukvara till min printer med goda resultat.
https://www.prusa3d.com/

Här är en bra videorecension av Thomas Sanladerer:

Edit: Ninjad av @Pelle.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Prusa i3 MK3 har jag hört mycket bra om och de har specialerbjudanden för företag; färdigbyggda, testade och kalibrerade maskiner med både garanti och support. Företag får även 10% rabatt efter första beställningen. Har inte testat printern själv men kör deras PC-mjukvara till min printer med goda resultat.
https://www.prusa3d.com/

Här är en bra videorecension av Thomas Sanladerer:
https://www.youtube.com/watch?v=M73uIMDlvvk

Edit: Ninjad av @Pelle.

Finns det ingen återförsäljare av dessa i Europa? Eller kan någon rekommendera en vettig skrivare som helst kostar mindre än 10K

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Den enda av de föreslagna skrivarna som faktiskt möter TS krav på att kunna skriva ut ABS är Ultimaker.

För att lyckas bra med ABS behöver skrivaren vara inkapslad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Finns det ingen återförsäljare av dessa i Europa? Eller kan någon rekommendera en vettig skrivare som helst kostar mindre än 10K

Skickades från m.sweclockers.com

Från deras sida:

Citat:

We ship worldwide!
Prusa i3 kit shipping:
USA: 3 days UPS Express Saver ~$70
EU: 2 days UPS Standard ~20€

Med tanke på att de levererar billigare och en dag snabbare till EU är deras lager sannolikt redan i EU.

Skrivet av Nebudchanezzer:

Den enda av de föreslagna skrivarna som faktiskt möter TS krav på att kunna skriva ut ABS är Ultimaker.

För att lyckas bra med ABS behöver skrivaren vara inkapslad.

Från deras sida:

Citat:

Supported materials – PLA, ABS, PET, HIPS, Flex PP, Ninjaflex, Laywood, Laybrick, Nylon, Bamboofill, Bronzefill, ASA, T-Glase, Carbon-fibers enhanced filaments, Polycarbonates...

Inkapsling ger bättre resultat men är knappast ett krav för att få dugliga utskrifter. Har printat mycket ABS på min printer utan inkapsling och så länge man inte printar något jättestort som måste se perfekt ut (typ konkurrera med formsprutning) duger det. Mycket viktigare är att justera in rätt temperatur på munstycket och köra utan trådkylning.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Från deras sida:

Inkapsling ger bättre resultat men är knappast ett krav för att få dugliga utskrifter. Har printat mycket ABS på min printer utan inkapsling och så länge man inte printar något jättestort som måste se perfekt ut (typ konkurrera med formsprutning) duger det. Mycket viktigare är att justera in rätt temperatur på munstycket och köra utan trådkylning.

Små figurer och delar, visst det funkar men TS anger ett minimimått på 200x200 och jag skulle vilja se dig printa någonting i ABS i den storleken utan att printytan är inkapslad.

Han anger ganska specifikt apparatlådor och att lyckas med det i den storleken och ABS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Små figurer och delar, visst det funkar men TS anger ett minimimått på 200x200 och jag skulle vilja se dig printa någonting i ABS i den storleken utan att printytan är inkapslad.

Han anger ganska specifikt apparatlådor och att lyckas med det i den storleken och ABS...

Apparatlådor i 200x200 är naturligtvis lite knepiga att printa på min printer med cirkulär yta på 210 mm, men om jag inte minns fel printade jag en kruka i ABS med ungefärliga dimensionerna 100x100x150 i form av ett detaljerat borgtorn. Såg helt ok ut och är fortfarande en av mina snyggaste utskrifter.

Ser det inte som att TS huvudsakligen vill printa apparatlådor i ABS på 200x200 mm heller, i min tolkning verkar kraven vara lösare än så:

Skrivet av kaput:

Behöver bara kunna skriva ut i plast. Främst ABS, men det vore förstås också trevligt att kunna använda andra plastsorter. Finns det möjlighet att skriva ut i gummi är det ett plus, men det är ingen nödvändighet. Det jag tänkte skriva ut är reservdelar, apparatlådor, etc, och om skrivaren klarar gummi, även den del packningar. Små prylar kort sagt, definitivt inget större än 300x300x300 millimeter. Säg att 200x200x200 mm är en undre gräns, men det kan förstås tummas på också om det hamnar hyfsat i samma härad. Precision är av vikt, då utskrivna reservdelar givetvis måste ha god mekanisk passform.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Från deras sida:

Med tanke på att de levererar billigare och en dag snabbare till EU är deras lager sannolikt redan i EU.

Från deras sida:

Inkapsling ger bättre resultat men är knappast ett krav för att få dugliga utskrifter. Har printat mycket ABS på min printer utan inkapsling och så länge man inte printar något jättestort som måste se perfekt ut (typ konkurrera med formsprutning) duger det. Mycket viktigare är att justera in rätt temperatur på munstycket och köra utan trådkylning.

Tror det lutar åt en Prusa. Verkar skriva ut i riktigt bra kvalitet och det som nästan är mest intressant är möjlighet till framtida uppgraderingar och främst möjlighet till utskrift i flera färger.

Följer allt man behöver med i kittet man bygger själv? Har sett att vissa byggsatser kräver delar utskrivna med 3d skrivare, då detta är min första skrivare så blir ju det lite svårt. Det ser ut som att allt är komplett enligt deras sida, men man vet aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som att du vill ha en Prusa i3 Mk3. Jag har en o är nöjd.

Permalänk

Beställde en Prusa MK3 Får se om den kommer före jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Tror det lutar åt en Prusa. Verkar skriva ut i riktigt bra kvalitet och det som nästan är mest intressant är möjlighet till framtida uppgraderingar och främst möjlighet till utskrift i flera färger.

Följer allt man behöver med i kittet man bygger själv? Har sett att vissa byggsatser kräver delar utskrivna med 3d skrivare, då detta är min första skrivare så blir ju det lite svårt. Det ser ut som att allt är komplett enligt deras sida, men man vet aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Allt du behöver följer med i kittet vad jag vet, möjligen behöver du ett par verktyg för att sätta ihop delarna. Min Sintron Kossel kom med en insexnyckel av billigaste sort och det räckte för att sätta ihop maskinen, men inte så mycket mer.

Om du servar maskinen själv behöver du fler verktyg. Enklare jobb kan man med fördel göra själv, som byte av munstycke. Då behöver du en stor skiftnyckel för att hålla fast värmeblocket och en 7 mm fast nyckel för själva munstycket. Nya delar till E3D v6 (som Prusa levereras med) går att beställa direkt från Prusa eller E3D. Avråder starkt från Kina-kopiorna, har haft dåliga erfarenheter av både kvalitén och passformen på dem.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Ang. att ABS är ett krav så var min plan att skriva ABS också innan jag köpte min Prusa Mk3. Men har fastnat för PETG. Läs lite om det.

Skrivet av TappadBakom:

Beställde en Prusa MK3 Får se om den kommer före jul.

De har väl typ 3 dagars leverans sedan i somras?

Permalänk
Skrivet av gkod:

Ang. att ABS är ett krav så var min plan att skriva ABS också innan jag köpte min Prusa Mk3. Men har fastnat för PETG. Läs lite om det.

De har väl typ 3 dagars leverans sedan i somras?

Ja men det är ca 2v "lead time" på mk3. Ännu mer på andra modeller. 3 månader på multifärg prylen.
Det är säkert många som beställer strax innan jul så belastningen är hög.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gkod:

Ang. att ABS är ett krav så var min plan att skriva ABS också innan jag köpte min Prusa Mk3. Men har fastnat för PETG. Läs lite om det.

De har väl typ 3 dagars leverans sedan i somras?

PETG är det trevligaste materialet jag har provat hittills och det råkar vara PETG i min printer just nu, rekommenderas varmt!

Skrivet av TappadBakom:

Ja men det är ca 2v "lead time" på mk3. Ännu mer på andra modeller. 3 månader på multifärg prylen.
Det är säkert många som beställer strax innan jul så belastningen är hög.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns stor efterfrågan på MK3-delar rent i allmänhet, många av de som har en MK2 idag väntar nog på att få hem uppgraderingskitet. Gissar på att de använder så stor del av deras printerpark som möjligt för MK3 och några enstaka för övriga modeller (tror inte SL1 använder printade delar men har dålig koll på den). Senast jag kollade hade de fortfarande problem att producera tillräckligt av plåtar med deras specialyta att skriva på för att möta efterfrågan.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Senast jag kollade hade de fortfarande problem att producera tillräckligt av plåtar med deras specialyta att skriva på för att möta efterfrågan.

De håller på att producera "powder coated" bäddar till OKTOBER 2017 ordrar nu....
Jag kommer få min bädd ~Mars 2019. Beställde Feb 2018....
Major fuck up av dom att skicka ut powder coated till folk som la nya beställningar i somras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gkod:

De håller på att producera "powder coated" bäddar till OKTOBER 2017 ordrar nu....
Jag kommer få min bädd ~Mars 2019. Beställde Feb 2018....
Major fuck up av dom att skicka ut powder coated till folk som la nya beställningar i somras.

Med tanke på hur mycket Prusa har att stå i nu är jag bara halvt förvånad, men det är ju alltid tråkigt när de tappar ordningen på beställningar. Ser att de har slutat sälja dem tillsvidare så förhoppningsvis får du din bädd i mars.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

PETG är det trevligaste materialet jag har provat hittills och det råkar vara PETG i min printer just nu, rekommenderas varmt!

Det finns stor efterfrågan på MK3-delar rent i allmänhet, många av de som har en MK2 idag väntar nog på att få hem uppgraderingskitet. Gissar på att de använder så stor del av deras printerpark som möjligt för MK3 och några enstaka för övriga modeller (tror inte SL1 använder printade delar men har dålig koll på den). Senast jag kollade hade de fortfarande problem att producera tillräckligt av plåtar med deras specialyta att skriva på för att möta efterfrågan.

Det stämmer. Den pulverlackerade plattan går inte att beställa alls just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Min prusa mk3 skickades idag