Permalänk
Medlem

Är denna dator bra?

Jag ska köpa en dator på inet närmaste dagarna.
Tänkte se om ni har något att inflika gällande denna order? Tips?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11969607/

Jag kommer att beställa grafikkort senare, använder nu mitt gamla.
Används för spel, filmredigering. 2 SSD-hårddiskar kommer att tilläggas.

--> Överklockar inte <--

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem

Att köpa Intel system idag är inte prisvärt för fem öre..
Jag skulle nog blicka emot AMD istället

Tille exempel

CPU Ryzen 2700X

Moderkort asus-prime-x370-pro

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag hade nogt köpt lite snabbare minnen. Annars ser det bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larri:

Jag ska köpa en dator på inet närmaste dagarna.
Tänkte se om ni har något att inflika gällande denna order? Tips?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11969607/

Jag kommer att beställa grafikkort senare, använder nu mitt gamla.
Används för spel, filmredigering. 2 SSD-hårddiskar kommer att tilläggas.

--> Överklockar inte <--

Skulle byta moderkort, CPU kylare och Nätaggregat.

ASUS-P Z390 till Gigabyte Z390 AORUS ELITE
CPU Kylare bäst luftkylaren som Inet monterar är Noctua NH-U12S
Samt nätaggregat till BitFenix Formula 650W Välj 750W varianten ifall 650W varianten tar för lång tid att komma i lager.

Gällande moderkort och CPU kylare så blir dessa Intel 8 kärniga processorer väldigt varma även vid stock och budget Z390 moderkorten har för klena VRM för att hantera all ström dessa CPU behöver för att CPU inte ska thottla.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Skulle byta moderkort, CPU kylare och Nätaggregat.

ASUS-P Z390 till Gigabyte Z390 AORUS ELITE
CPU Kylare bäst luftkylaren som Inet monterar är Noctua NH-U12S
Samt nätaggregat till BitFenix Formula 650W Välj 750W varianten ifall 650W varianten tar för lång tid att komma i lager.

Gällande moderkort och CPU kylare så blir dessa Intel 8 kärniga processorer väldigt varma även vid stock och budget Z390 moderkorten har för klena VRM för att hantera all ström dessa CPU behöver för att CPU inte ska thottla.

https://www.youtube.com/watch?v=cZcqw-K1drY

Hmm... intressant.
Jag förstår din invändning med moderkort och cpu-kylare, men poängterar också att du ökat priset ordentligt med dina förslag. Jag slängde på moderkortet på ordern ändå dock (samt snabbare minnen som föreslogs i tråden) och den är nu ivägskickad.

Tror kylaren är något overkill eftersom jag som sagt inte överklockar, den jag valde har varit tyst och tillräcklig i tidigare byggen. Om den inte räcker till är den ingen större förlust, då köper jag en bättre med tanke på vad billig den är.

Tack för bra tips, uppskattas verkligen.
Såg videon och ditt argument håller, även om min plånbok får lida för det

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Skulle byta moderkort, CPU kylare och Nätaggregat.

ASUS-P Z390 till Gigabyte Z390 AORUS ELITE
CPU Kylare bäst luftkylaren som Inet monterar är Noctua NH-U12S
Samt nätaggregat till BitFenix Formula 650W Välj 750W varianten ifall 650W varianten tar för lång tid att komma i lager.

Gällande moderkort och CPU kylare så blir dessa Intel 8 kärniga processorer väldigt varma även vid stock och budget Z390 moderkorten har för klena VRM för att hantera all ström dessa CPU behöver för att CPU inte ska thottla.

https://www.youtube.com/watch?v=cZcqw-K1drY

Ville bara tacka igen för svaret. Jag bytte nätaggregatet och moderkortet. Inte nog med skillnaden man väntade sig i VRM på Aorus elite så är även det inbyggda ljudkortet riktigt bra. Är inte van med så bra ljud som mina lurar nu ger, och även nätagget var värt att byta.

bygget blev jättebra med de byten ni föreslog, även om inet tog 25 dagar att leverera... med alla varor i lager. Så tack!

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larri:

Jag ska köpa en dator på inet närmaste dagarna.
Tänkte se om ni har något att inflika gällande denna order? Tips?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11969607/

Jag kommer att beställa grafikkort senare, använder nu mitt gamla.
Används för spel, filmredigering. 2 SSD-hårddiskar kommer att tilläggas.

--> Överklockar inte <--

Det är helt klart att du ska skaffa dig en Ryzen 2700X istället på den budgetten.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anders9110:

Skulle byta moderkort, CPU kylare och Nätaggregat.

ASUS-P Z390 till Gigabyte Z390 AORUS ELITE
CPU Kylare bäst luftkylaren som Inet monterar är Noctua NH-U12S
Samt nätaggregat till BitFenix Formula 650W Välj 750W varianten ifall 650W varianten tar för lång tid att komma i lager.

Gällande moderkort och CPU kylare så blir dessa Intel 8 kärniga processorer väldigt varma även vid stock och budget Z390 moderkorten har för klena VRM för att hantera all ström dessa CPU behöver för att CPU inte ska thottla.

https://www.youtube.com/watch?v=cZcqw-K1drY

@Anders9110

Min i7 9700K håller runt 55 grader "oklockat" med en noctua D15S kylare när jag spelar, 63 grader i stresstest Aida64 med enbart FPU i kryssat.
Går jag upp till 5GHz på alla kärnor håller jag 80 grader i stesstest och låga 70 i spel.

Jag kör med Asus z390m tuf moderkort, ökar bara multipliern och har volt på auto.
Går säkert ställa ner volten manuellt så den går svalare.

Denna går bra mycket svalare än mina 2 andra datorer med i7 8086K.

FPU Stresstest 10 min med min skorv Så det är absolut ingen varm cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Anders9110

Min i7 9700K håller runt 55 grader "oklockat" med en noctua D15S kylare när jag spelar, 63 grader i stresstest Aida64 med enbart FPU i kryssat.
Går jag upp till 5GHz på alla kärnor håller jag 80 grader i stesstest och låga 70 i spel.

Jag kör med Asus z390m tuf moderkort, ökar bara multipliern och har volt på auto.
Går säkert ställa ner volten manuellt så den går svalare.

Denna går bra mycket svalare än mina 2 andra datorer med i7 8086K.

FPU Stresstest 10 min med min skorv Så det är absolut ingen varm cpu.
https://i.imgur.com/jGOvf6W.jpg

Det är inte själva CPU temperaturerna som är problemet utan VRM temperaturerna.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Föreslår att byta chassi om du vill ha datorn någorlunda snart. Jag hade bytt till en Ryzen 2700 och lagt besparingarna på ett bättre grafikkort.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Föreslår att byta chassi om du vill ha datorn någorlunda snart. Jag hade bytt till en Ryzen 2700 och lagt besparingarna på ett bättre grafikkort.

Ehh... om jag inte läst och förstått helt fel så har Larri faktiskt fått datorn, tråden skapades 15/11, så det är lite sent att byta

@Anders9110: Apropå VRMer: Moderkort borde klassificeras utifrån vilka CPUer de faktiskt kan ge tillräckligt med ström till utan att riskera att VRMerna/MOSFETarna överhettas. En sak att de är kompatibla. Men ju en helt annan vad gäller strömförsörjning speciellt med senaste Intel-cpuerna. Känns som att många moderkort mest uppgraderats från Z170/Z270/Z370 till Z390 avseende kompatibilitet men att VRMerna inte uppgraderats tillräckligt. Och ibland med rena fusklösningar med parallellkopplade mosfetar i stället för med phase doublers exempelvis. För kylningens skulle är det också bra att värmen sprids från många kretsar.

Exempelvis har ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac en riktigt bra modern/nydesignad energieffektiv VRM med 5 st a 60A ISL99227B. Hoppas att dessa kommer till fler Z390-moderkort.

EDIT: länk till intressant tråd Z370 / Z390 VRM Discussion Thread

@Larri: Kul att höra att det är bra ljud! Här är länk till tillverkarens sida

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anders9110:

Det är inte själva CPU temperaturerna som är problemet utan VRM temperaturerna.

@Anders9110

Du skrev ju innan "Gällande moderkort och CPU kylare så blir dessa Intel 8 kärniga processorer väldigt varma även vid stock"

Hur ska du ha det?

Vrm går svalt ochså så det är inga problem, det är väl tilltaget för 10 kärniga som kommer snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

Ehh... om jag inte läst och förstått helt fel så har Larri faktiskt fått datorn, tråden skapades 15/11, så det är lite sent att byta

Whoops. Tråden kom upp under "Aktiva trådar" så tänkte inte på att kolla datum.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Anders9110

Du skrev ju innan "Gällande moderkort och CPU kylare så blir dessa Intel 8 kärniga processorer väldigt varma även vid stock"

Hur ska du ha det?

Vrm går svalt ochså så det är inga problem, det är väl tilltaget för 10 kärniga som kommer snart

Intel Coffee Lake-R 8 kärniga processorer blir väldigt varma generellt syftar på att CM EVO 212 är inte är optimal för denna CPU sett du rykte också meningen ur en längre mening.

budget Z390 moderkorten har för klena VRM för att hantera all ström dessa CPU behöver för att CPU inte ska thottla.

VRM är ett problem i stort sett alla budget moderkort som ett symptom av de inte klarar av belastningen så blir VRM väldigt varma videon jag länkade i mitt tidigare inlägg förklarar det bättre.

Om du fortfarande anser att Z390 är problem fri med så skapa en ny tråd och lägg fram bevis och argumentera för det då de flesta inte rekommenderar budget Z390 moderkort till Intel 8 kärniga processorer.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anders9110:

Intel Coffee Lake-R 8 kärniga processorer blir väldigt varma generellt syftar på att CM EVO 212 är inte är optimal för denna CPU sett du rykte också meningen ur en längre mening.

budget Z390 moderkorten har för klena VRM för att hantera all ström dessa CPU behöver för att CPU inte ska thottla.

VRM är ett problem i stort sett alla budget moderkort som ett symptom av de inte klarar av belastningen så blir VRM väldigt varma videon jag länkade i mitt tidigare inlägg förklarar det bättre.

Om du fortfarande anser att Z390 är problem fri med så skapa en ny tråd och lägg fram bevis och argumentera för det då de flesta inte rekommenderar budget Z390 moderkort till Intel 8 kärniga processorer.

@Anders9110

Men du sprider ju saker som inte stämmer när du skrev att de 8 kärniga går varma.
Va bara det jag påpekade och inget annat.

Grabben har en 9900k och Evo 212 push/pull samt billigt moderkort och har inga problem med vrm/cpu temps vare sig oklockat eller klockat.
Ligger som mitt z390 mobo ca.

Det är bättre att testa själv så ser man vad som stämmer 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Anders9110

Men du sprider ju saker som inte stämmer när du skrev att de 8 kärniga går varma.
Va bara det jag påpekade och inget annat.

Grabben har en 9900k och Evo 212 push/pull samt billigt moderkort och har inga problem med vrm/cpu temps vare sig oklockat eller klockat.
Ligger som mitt z390 mobo ca.

Det är bättre att testa själv så ser man vad som stämmer 😊

ja, jag har köpt och fått datorn (numera i min signatur också) och tråden blev aktiv när jag tackade er som hjälpte mig med köpet. Bytte både minnen, moderkort och nätagg från mitt originalbygge. Vettiga förslag!

Förstår invändningen med 2700x men jag byter datorer väldigt sällan och vill kunna leva länge på samma socket. Haft sandy bridge 2600 fram tills nu t.ex... 9900K som uppgraderingsmöjlighet var därför relevant för mig.

Är inte speciellt påläst gällande VRM-biten men denna video finns upplagd tidigare i tråden:
https://www.youtube.com/watch?v=cZcqw-K1drY

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larri:

Förstår invändningen med 2700x men jag byter datorer väldigt sällan och vill kunna leva länge på samma socket. Haft sandy bridge 2600 fram tills nu t.ex... 9900K som uppgraderingsmöjlighet var därför relevant för mig.

Då borde ju ett AM4 system vara det bättre valet. Som du säger så har du ett uppgraderingsval med en 9900k, är stor risk att Intel byter sockel till nästa generation, så inget mer efter det.
AM4 plattformen skall ju stödjas fram till 2020, så med ett 2700X idag skulle kunnat bli ett 3700X nästa år och ett 4700X året därpå i alla fall, med ett BIOS uppgradering som enda modifiering av systemet. Det vill säga att om du vill uppgradera ditt system med en snabbare CPU om 2 år så är valet mellan ett 2 år gammal Intel CPU, alternativt byta CPU/Moderkort eller det senaste AMD har att erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larri:

ja, jag har köpt och fått datorn (numera i min signatur också) och tråden blev aktiv när jag tackade er som hjälpte mig med köpet. Bytte både minnen, moderkort och nätagg från mitt originalbygge. Vettiga förslag!

Förstår invändningen med 2700x men jag byter datorer väldigt sällan och vill kunna leva länge på samma socket. Haft sandy bridge 2600 fram tills nu t.ex... 9900K som uppgraderingsmöjlighet var därför relevant för mig.

Är inte speciellt påläst gällande VRM-biten men denna video finns upplagd tidigare i tråden:
https://www.youtube.com/watch?v=cZcqw-K1drY

Skrivet av loefet:

Då borde ju ett AM4 system vara det bättre valet. Som du säger så har du ett uppgraderingsval med en 9900k, är stor risk att Intel byter sockel till nästa generation, så inget mer efter det.
AM4 plattformen skall ju stödjas fram till 2020, så med ett 2700X idag skulle kunnat bli ett 3700X nästa år och ett 4700X året därpå i alla fall, med ett BIOS uppgradering som enda modifiering av systemet. Det vill säga att om du vill uppgradera ditt system med en snabbare CPU om 2 år så är valet mellan ett 2 år gammal Intel CPU, alternativt byta CPU/Moderkort eller det senaste AMD har att erbjuda.

En bra poäng i detta inlägg, jag tycker att det normalt sett inte att det brukar vara värt att köpa billigare hårdvara i en viss generation för att sedan ett antal år senare uppgradera till vassare hårdvara inom samma (numera föråldrade) generation. Normalt sett uppfattar jag (åtminstone gällande Intel) att priserna inte brukar vara tillräckligt låga på gamla generationers processorer. Det är isåfall begagnatmarknaden som gäller.

Nu ska det sägas att Intel är i ett lite speciellt läge med produktionskapacitetsbristen, vilket gör att det skulle kunna finnas möjlighet att se prissänkningar längre fram.

Permalänk
Inaktiv

Det kommer ev, en 10 kärnig och kanske till och med 12 för 390 chipset framöver till socket 1151 som det talats om i några trådar

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Då borde ju ett AM4 system vara det bättre valet. Som du säger så har du ett uppgraderingsval med en 9900k, är stor risk att Intel byter sockel till nästa generation, så inget mer efter det.
AM4 plattformen skall ju stödjas fram till 2020, så med ett 2700X idag skulle kunnat bli ett 3700X nästa år och ett 4700X året därpå i alla fall, med ett BIOS uppgradering som enda modifiering av systemet. Det vill säga att om du vill uppgradera ditt system med en snabbare CPU om 2 år så är valet mellan ett 2 år gammal Intel CPU, alternativt byta CPU/Moderkort eller det senaste AMD har att erbjuda.

Ja, kanske är det så Det visar sig nog i framtiden vad det var mest värt att satsa på. Har aldrig tolkat det som att AM4 med säkerhet lanserar på samma sockel igen men det kanske är så. Som sagt, ingen direkt expert. Det är därför jag skrev

9700K och 2700X fick bägge platser i mest prisvärda processor 2018 på flera ställen jag kollade.

I dagsläget är jag glad att jag har en snabb och välfungerande dator, och väntar nu på rtx 3000-serien så att jag kan haffa nyare graffe-kort för bättre pris... 970 känns klent, men inte klent nog att investera >5000 spänn för att uppgradera när man spelar 1080p.

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3