SweClockers guide till TV-modeller från 2018

Permalänk

Hade siktat på Q8 55", men efter en sväng i butiken behöver jag 65" ändå.. OLED går bort pga ekonomiska skäl.

Vad ska jag sikta in mig på enligt panelen? 65" 4K såklart.

Max 14k

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

Hade siktat på Q8 55", men efter en sväng i butiken behöver jag 65" ändå.. OLED går bort pga ekonomiska skäl.

Vad ska jag sikta in mig på enligt panelen? 65" 4K såklart.

Max 14k

Tror Sony XF90 kommer nå 15 papp. I så fall tar du den.

Alternativt nått som är med marginal billigare, NU8 kanske går att hitta för 12-13.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

xf9 65" nere i 16 lax

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Samsung QE49Q6FN? Kostar 8990:- på prisjakt och kanske går ner ännu mer i pris på fredag.
Jämför just nu med Philips 49PUS8503 som har kostat 8790:- och LG 49SK8000 som kostar 6990:-. Samsungen verkar dock ganska överlägsna båda dessa modeller?
Måste vara en 49" för det är bara det jag får plats med.

Permalänk
Medlem

QE55Q7FNATXXC Nedsatt till 10990 från 14990 på komplett. Jag har ett vääldigt ljust vardagsrum (solen lyser rakt in dagtid) så ljusstyrkan är ju ett stort plus. Gillar även samsungs menyer väldigt mycket av det jag provat på bekantas apparater. Betraktningsvinkeln ser jag heller inte som nåt större problem dels då jag använder TN-panel till datorn när jag spelar, dels så kan jag få TVn att stå väldigt centrerad där man sitter i soffan.

Min fråga är väl mest om den är prisvärd nu när den är nedsatt till 10990? Jag har bestämt mig för att det blir samsung, frågan är väl bara vilken modell egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Köp en LG oled folk... har en 55b7 som datamonitor o den är grym i allt... mår illa av lcd nästan när man jämför

Permalänk
Medlem
Skrivet av joejjeman74:

Köp en LG oled folk... har en 55b7 som datamonitor o den är grym i allt... mår illa av lcd nästan när man jämför

Därför köper man inte OLED
DÅ Slipper man må illa när man tittar på hederliga LCD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

jag blir mer och mer galen på detta med apparater.

hade som sagt bestämt mig för en sony xf9005 MEN.

det här med blooming pga local dimming verkar ju vara sjukt dåligt.

tänkt er att ha en grådassig "svart" bakgrund, den blir ju inte helt svart pga belysningen som är på.
detta gör att man inte tänker på blooming för att det är liksom grått redan..

men med local dimming så är det ju svart, men runt undertexter så märker man så tydligt blooming, just eftersom det är svart runtom, men just vid undertexterna blir det med grådassigt..
detta märks inte när hela skärmen är grådassig.

tänk en film med sorgekanter pga 2.35:1 screen ratio..
ovanför och under kommer det vara svart.. men beroende på scen på skärmen så kan dessa sorgekanter lysa upp och bli grådassiga...

så summa kardemumma... på en vanlig kass skärm utan local dimming kommer inte detta märkas, för att hela skärmen är grådassig och inte svart.

på en skärm med local dimming kommer detta synas som fan, runt undertexter i mörka scener samt på eventuella sorgekanter..

detta får mig att fundera på att välja en TV utan local dimming, om det nu finns sådana..

vad säger ni andra och @laxpudding om detta?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Vad tror ni om Samsung QE49Q6FN? Kostar 8990:- på prisjakt och kanske går ner ännu mer i pris på fredag.
Jämför just nu med Philips 49PUS8503 som har kostat 8790:- och LG 49SK8000 som kostar 6990:-. Samsungen verkar dock ganska överlägsna båda dessa modeller?
Måste vara en 49" för det är bara det jag får plats med.

Vet inte hur det är med just den här modellen, men för vissa samsung så får du inte 120hz panelen i mindre skärmar än 55 tum

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vet inte hur det är med just den här modellen, men för vissa samsung så får du inte 120hz panelen i mindre skärmar än 55 tum

LG liknade att deras 49" bara har 60hz paneler medans 55" har 120hz.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av issue:

på en skärm med local dimming kommer detta synas som fan, runt undertexter i mörka scener samt på eventuella sorgekanter..

Ja. Blooming-effekter är en nackdel med local dimming. På en TV som kör för ljusstarkt (eller i kartongläge) kommer blooming blir väldigt synligt. Särskilt om det är en VA-panel och man är lite åt sidan i vinkel. Detta går att lösa med SDR genom att helt enkelt hålla ljusstyrkan inom rimliga parametrar för rummet man är i.

Det blir annat med HDR och där är det fortfarande mycket handen för pannan med textningen i filmer är 100% vit eller signalmässigt ligger på den nivå som indikerar att texten ska lysa med 1.000 eller 10.000 nits. Vilket innebär att fullt blås på alla fronter. Detta är probleme även OLED ifall texten ligger som en svetslåga i botten mot svart.

Därför har det börjat dyka upp funktioner i UHD-BD-spelare som kan dämpa ljusstyrkan på textningen. Det verkar också som du via Netflix webbklient kan in och ändra inställningarna för vilken färg och intensitet det ska vara på textningen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nygards:

Vad tror ni om Samsung QE49Q6FN? [...] Jämför just nu med Philips 49PUS8503 [...] och LG 49SK8000 [...] Samsungen verkar dock ganska överlägsna båda dessa modeller? Måste vara en 49" för det är bara det jag får plats med.

Samsungen är en VA-panel och har bättre kapacitet för HDR i form av högre ljusstyrka och större färgomfång. De andra TV är IPS:er med begränsad kapacitet för HDR men det omöjligt att sia om deras inbördes skillnad utan att faktiskt jämföra hur de fungerar i praktiken.

Permalänk

Komplett har UE65NU6025 för 6990 kr. Blev väldigt sugen. Kollar mest fotboll och serier och hade inriktad mig på en 75" men med detta pris så får man ju nästan två stycken 65" till priset av en 75".

Någon som har nån åsikt om denna tv? Känns som ett bra köp? Eller?

Permalänk
Avstängd

Är bra sugen på en 65" OLED, om någon ser ett bra erbjudande under veckan så hoppas jag att ni skriver om det här

Frågan är om de kommer gå ner runt 15 tusen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt att folk går till lämpligt varuhus och tittar in TVn de är intresserad av. Gick till affär för att spana in Q9FN och dess kassa viewing angles. Men alltså, jag märkte ingen skillnad, kanske lite sämre färger om bilden visade en extremt färgstark bild, men inte mer än så.
Det är skönt att inte veta bättre ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@doctor_N: Det verkar som Panasonics FX780-modeller är undantaget som faktiskt har dubbla tuners. Den funktionen kräver förstås att TV-signalen levereras som något den kan emot, likt DVB-T2 och inte via exempelvis IPTV.

Ja det verkar finnas några modeller där ute med dubbla tuners, den du nämner har jag nu lagt till på intresselistan. Tack för tipset! Hittade även KD-49XF8505 från Sony som verkar intressant, med lite flax har denna ips panel som är ett plus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är bra sugen på en 65" OLED, om någon ser ett bra erbjudande under veckan så hoppas jag att ni skriver om det här

Frågan är om de kommer gå ner runt 15 tusen.

Inte en chans för en 65 tummare skulle jag säga!
Men jag har gärna fel

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Inte en chans för en 65 tummare skulle jag säga!
Men jag har gärna fel

Du har nog rätt

Kanske ska se om det blir nå bra pris på en sån här https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/14828/lg-65-4k-s...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Sitter idag med en Epson TW3200 och såg att komplett nu har ett helt okej pris på Epson TW7300, ska man slå till eller är skillnaden inte så stor?

Har tyvärr inte tillgång att kunna se den själv i butik.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Bildexpert 📺

@NeZo: TW7300 är en betydligt bättre projektor än den gamla TW3200.

Permalänk
Bildexpert 📺

***Uppdaterade artikeln med information om Panasonics modeller***

Permalänk
Bildexpert 📺

@doctor_N: Ifall svärföräldrarna sätter några spikar på V75 kan jag meddela att LG:s 77-tums OLED W8 och 77-tums OLED C8 också har dubbla tuners.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

.... men med local dimming så är det ju svart, men runt undertexter så märker man så tydligt blooming, just eftersom det är svart runtom, men just vid undertexterna blir det med grådassigt..
detta märks inte när hela skärmen är grådassig.

tänk en film med sorgekanter pga 2.35:1 screen ratio..
ovanför och under kommer det vara svart.. men beroende på scen på skärmen så kan dessa sorgekanter lysa upp och bli grådassiga...
....

Förlåt att jag tjatar om min 2016 UHD Samsung ks 7005 men där ser både under och över "bar" helt svart ut och texten normal på HDR-filmer. Kör HDR i fabriksläge och SDR i mycket mörkare läge (8 i bakgrund och 35% ljusstyrka) och varm1. Blooming är väll det som blir som en vit aria runt vitt. Kan bara se det i testbilder, aldrig på film. Något litet ljusläckage när jag är i windows skrivbord (har helsvart bakgrund).

Har jag vunnit på panel-lotteriet eller är dessa så kallade problem något som man vanligtvis inte lägger märke till om man inte går in på att fokusera på om bilden visar några fel?

Jo, är nöjd med min TV men kollar ändå efter en ny. Antingen Samsung Q9FN eller LG C8. Ska visst bli ett lyft med HDR men tänker ändå: - kanske tror jag bara att gräset är grönare på andra sidan staketet

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: har en vän med ks7005 och den är fan grym.

Edit: kör denna i helskärm, https://youtu.be/PGYizA1k8eA?t=156

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Avstängd

Någon som har en sån här? lg oled65c8

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-oled65c8pla-4k-oled-...

Är ändå ganska mycket billigare på MM än på t. ex. Elgiganten

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/OLED65C8/lg-65-4...

Är det ett bra pris? Bra TV? Någon med erfarenhet?

Jag kör PS4 och TV/serier. Går från 55" 1080p så allt är ett steg uppåt

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@yrfhar: har en vän med ks7005 och den är fan grym.

Edit: kör denna i helskärm, https://youtu.be/PGYizA1k8eA?t=156

Nä, så såg inte texten och "blackbars" ut på min gamla ks 7005. Tittade på filmen i HDR och inte bästa filmen jag sett men fasiken vilket härligt ATMOS-ljud den hade. Favorit av just 4K HDR tycker jag är Sully från 2016 även om den var lite tråkig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@doctor_N: Ifall svärföräldrarna sätter några spikar på V75 kan jag meddela att LG:s 77-tums OLED W8 och 77-tums OLED C8 också har dubbla tuners.

Haha kanon! Ska genast tipsa om dessa.

Permalänk
Medlem

de har nu ändrar hemsidan men Oled 65” B7 skulle sänkas med 7000kr innan det försvann
55” med 1000kr

Elgiganten har släppt sina BF erbjudanden!
dok släpper de inte priser förens 22 ikväll men de har glömt ta bort den lilla detaljen att de står hur mycket man sparar på varje produkt så man kan ju lista ut det ändå!

https://www.elgiganten.se/cms/black-friday/black-friday/#

hur är LG E8 Oled vs Sony AF8 (tyvärr ingen som har AF8 65” på res ännu)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TvAnton: det finns 3 TV apparater där priset visas kl 22 imorgon, alla andra visas nu.

tycker om att samsung 55" q8d sänks med 500kr ända ner till 15 490.....

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@TvAnton: det finns 3 TV apparater där priset visas kl 22 imorgon, alla andra visas nu.

tycker om att samsung 55" q8d sänks med 500kr ända ner till 15 490.....

yes såg det också men fokuserade bara på OLED men de hade som sagt glömt ändra på morgonen så 65” sänks 7000kr på Lg och 55” sänks 1000kr

Skickades från m.sweclockers.com