SweClockers guide till TV-modeller från 2018

Permalänk
Medlem

Är ute efter en 55 tum helst samsung då jag gillar samsung skarpt i allt typ 🙂..ska bara kolla på tv via canal digital och chrome cast o spela lite switch vilket jag inte är kräsen för just 120hz/freesync osv allt vad det heter.. Behöver ej massa extra funktioner. Bara bra bild! Har kollat in samsung 55nu 7 serien efter att ha läst Sweclockers tv guide. Borde väl räcka? Vill ej ha böjd tv!

En familje tv helt enkelt 🙂

Lägger inte mer än 10k på en tv!

Har idag en ca 7år gammal lg 43 tum idag liksom
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@BinoBuse: Du har inga krav på HDR verkar det som och då har du ett lättare (tja...) val med att du kan välja i princip vad som helst i mellanklass. Kanske även sikta på en bättre IPS-modell med tanke på vad den LG-TV du har och önskan om en "familje-TV"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@BinoBuse: Du har inga krav på HDR verkar det som och då har du ett lättare (tja...) val med att du kan välja i princip vad som helst i mellanklass. Kanske även sikta på en bättre IPS-modell med tanke på vad den LG-TV du har och önskan om en "familje-TV"?

Vet ej om man ska ha hdr..stor skillnad på med eller utan? Ska inte kolla på 4k Blue ray osv direkt.. bara 1080p typ

Har en lg42lh4000 idag o den har inte dålig bild egentligen.. har ränder på den och vill ha större tv

Skillnad på lg/samsung/sony i mellan klassen? I samsung 8 serie klassen
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Står i valet mellan LG B8 och C8. Jag fattar det som att C8ans processor klarar 120hz medans B8an är låst på 60hz? Kommer spela en hel del på mitt ps4 pro på tvn men där spelar det ingen större roll. Men finns en hel del spel på datorn som jag vill köra på tvn, så borde kanake ta en C8 pga av det? Sedan så funderade jag på elgiganten, dom kommer bara rea ut produkterna som dom har i sin black friday lista? För C8an är inte med i den listan...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av robidobban:

Står i valet mellan LG B8 och C8. Jag fattar det som att C8ans processor klarar 120hz medans B8an är låst på 60hz?

Se inlägg ovanför. Alla LG 2017- och 2018-OLED klarar en 1080p/120-signal på HDMI. B8 särskiljer sig från övriga 2018-modeller genom att inte kunna hantera 120 Hz-material via smart-systemet. Mer specifikt 4K/120 Hz-material. Vilket ju inte riktigt finns på redo och tillgängligt ännu.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BinoBuse:

Skillnad på lg/samsung/sony i mellan klassen? I samsung 8 serie klassen

Skiljer sig på VA- och IPS-paneler på modellbasis, vilket guiden går igenom. Annars med dina krav är det en enkel situation, även om det kanske inte verkar så.

Allt i mellanklass ramlar in under din beskrivning och svarar mot önskemålen, så det skadar inte att sikta på så högt som budget tillåter. Du bör kunna finna något mer spännande än Samsung NU7 för 10 kkr i 55 tum.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Se inlägg ovanför. Alla LG 2017- och 2018-OLED klarar en 1080p/120-signal på HDMI. B8 särskiljer sig från övriga 2018-modeller genom att inte kunna hantera 120 Hz-material via smart-systemet. Mer specifikt 4K/120 Hz-material. Vilket ju inte riktigt finns på redo och tillgängligt ännu.

Yes, läste det. Men att köra 1080p är jag inte intresserad av, oavset hz. Men vad menar du med "via smart-systemet", kan du utveckla?
Min fråga är väl egentligen om jag kan koppla in min dator i en C8 och kunna spela i 4K/120hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skiljer sig på VA- och IPS-paneler på modellbasis, vilket guiden går igenom. Annars med dina krav är det en enkel situation, även om det kanske inte verkar så.

Allt i mellanklass ramlar in under din beskrivning och svarar mot önskemålen, så det skadar inte att sikta på så högt som budget tillåter. Du bör kunna finna något mer spännande än Samsung NU7 för 10 kkr i 55 tum.

Nu8 går för 9k på netonet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av robidobban:

Min fråga är väl egentligen om jag kan koppla in min dator i en C8 och kunna spela i 4K/120hz.

Nix! 120hz funkar i inte i 4K på dessa TV-apparater... Men 1080p funkar.
(På många Samsungmodeller kan du även köra 1440p @ 120hz men vet inte om LG klarar det)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nix! 120hz funkar i inte i 4K på dessa TV-apparater... Men 1080p funkar.
(På många Samsungmodeller kan du även köra 1440p @ 120hz men vet inte om LG klarar det)

Intressant, tack för svaret! Då spelar det ingen roll vilken tv jag köper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stort tack för en eminent guide, @Laxpudding
Bara att få modellbeteckningarna förklarade hjälper en ju att skala bort >50% av kandidaterna till ny TV.
Tack!

Vi har idag en 1080p-projektor (Benq W1070) i gillestugan/källaren som projicerar en 100"s-bild.
Den matas med spel & Blu-Rayfrån XBOX One & Media (främst Netflix) från Nvidia Shield. Bakom duken finns en Samsung LE46A656 från typ 2008 som ett Wii U är kopplad till.
Nu har jag fått för mig att ta steget upp till 4K och tittade först på projektorerna, men är nu mer sugen på att ersätta både den gamla TV'n och projektorn med en ny TV. Det är trots allt enklare med en TV, snabbare uppstart, mindre oljud.
Då vi har soffan 3,5-4m ifrån motstående vägg och är vana vid 100" så siktar jag på minimum 75" TV.
Vi har en stor soffa och inte sällan sitter hela familjen om 4 och tittar. Om jag tolkat guiden rätt så är VA att föredra framför IPS (OLED i första hand naturligtvis).

När jag nämnde att Elgiganten sänker priset på 77" LG OLED till 55 555kr under BF så gav det inte alls förväntad effekt på frun. Hon kontrade med max 20 000kr (jag kan nog förhandla det till 25000 om det blir en riktigt bra deal).
Anyways, med gällande prissättning på PJ så har jag hittat följande alternativ (de står i min egen prioriteringsordning - har en förkärlek till Samsung då jag redan har två av deras apparater med vilka jag är nöjd med):
Samsung 75NU80x5 (VA), 17 990kr
Panasonic 75EX780 (VA), 19 990kr
Philips 75PUS7803 (VA), 20 954kr
LG 75SK8100 (IPS), 24 990kr

Är det någon med mer erfarenhet än en entimmes-laxpudding-crashcourse (mig alltså) som har lust att komma med synpunkter? Jag vill så gärna ha en QLED eller än hellre än OLED, men så fort man glider ovanför 65" så blir det väääldigt mycket mer pengar.

Permalänk
Medlem

Sony 55AF9 hamnade nu på 24990:-, någon tusenlapp mer än jag hoppades på. Får väl se de andra vid midnatt men tror inte det blir lägre. Blir att fundera lite då helt enkelt..

Edit: 65 tummaren gick även ner till 29990:-

Lade till 65"
Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

Frågan är Vad Q6FN är för serie, Hur kan det vara en budgetvariant av QLED med den prissättningen?
65" Q7FN och 65" Q6FN har typ haft samma pris före denna vecka.

Det är typ en Q7FN där man ersatt det utmärkta reflexfiltret med ett enklare/sämre. Kvantpunkterna vid LED belysningen finns dock kvar, därför fick den heta Q.

Ta bort kvantpunkterna från Q6FN och du har NU8. Inget Q där, faktiskt rätt logiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hm... Står i valet och kvalet, antingen en Panasonic eller en LG.
Enligt guiden verkar Panasonic rätt fräsiga för man kan kalibrera lite extra, om man skulle få för sig för att göra detta...

OLED65E8 vs 65FZ950E eller lillebror 800E...
27k vs 33k

Dolby Vison vs HDR10+
Läste att Vision är det som finns idag, men ärligt så har jag bara en PS4(ej pro) att mata med, så det är väl egentligen ingen ko på isen.

Hatar att vela, "rädslan" att missa något gör ju att man blir tokig

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk

Sony Bravia 65XF7096 65" 11990:- dustinhome, vad har vi att säga om den modellen ?

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk

Hittar någon en prisvärd 32" smart-tv till vettigt pris så meddela mig gärna!

Visa signatur

/anders

Permalänk
Medlem

Hej!

Det kanske redan besvarats i tråden men jag undrar om Dolby vision vs HDR10. Dolby vision ska ju vara det bättre HDR formatet men är det så pass att man inte ens ska köpa en tv utan Dolby vision? Jag har precis köpt en Philips 803 Oled som jag är väldigt nöjd med men har börjat fundera på det här med att den inte har Dolby vision eftersom typ allt HDR material på Netflix är just Dolby vision. Vad händer är det visas på min tv som har HDR10? Blir det en halvdan konvertering eller hur funkar det egentligen? Kommer jag få ångra att jag inte valde en tv med Dolby vision. Istället

Tacksam för svar från @Laxpudding eller någon annan kunnig människa

Mvh J

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Måste vara första gången du är nöjd med ett köp av TV/Monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

Sony Bravia 65XF7096 65" 11990:- dustinhome, vad har vi att säga om den modellen ?

Att det var ett dåligt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Svårt att ladda prisjakt nu

Aha, gick till slut och min favo-TV är sänkt men inte till min budget. Tänk att kunna följa mars-landningen måndagen den 26 november med den, det vore något. Fast kanske blurrig 480p stream med alla de mil det är till jorden,

oj, vad jag stavar illa
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Jaxione: Måste vara första gången du är nöjd med ett köp av TV/Monitor

Nu ska du inte vara sån

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Även jag behöver lite hjälp med val av TV. Har haft en Panasonic-plasma av sista generationen som jag varit väldigt nöjd med men när den gav upp så panikköpte jag en 55" Samsung UHD LCD 6-serien från 2017. Har inte varit jätteimponerad av bilden i framförallt SD-upplösning men är inte heller helt övertygad av HD-kanaler via Canal digital (satellit). Gillade plasmabilden bättre då den kanske var lite mer förlåtande när den matades med material av sämre kvalité.

Har börjat snegla lite på OLED men är osäker på om det är den vägen jag vill gå, speciellt med tanke på att jag nyss såg en Philips POS9002 i butik som var väldigt överdriven i bland annat färger. Jag är medveten om att den kan ha varit inställd i butiksläge vilket då inte varit till bildens fördel direkt. Tittar mest på film och en del ishockey där det senare kanske inte är helt optimalt för just OLED. Vill gärna att bilden ska vara så bra som möjligt out-of-the-box då jag är inte har några ambitioner att kalibrera den. Har insett att det kanske inte är realistiskt att få en vettig TV i 65" med en budget på 15000kr men tar gärna emot tips på 55".

Om det nu är OLED-vägen jag borde gå så undrar jag även det är värt prisskillnaden att satsa på en Panasonic TX-55FZ800E (kommer att säljas för ca 15000kr under BF) jämfört med LG 55C8 (ca 14000kr just nu) eller 55B8 (ca 13000kr just nu).

Vill även passa på att tacka TV-gurun @laxpudding för en grymt intressant genomgång av alla TV-modeller och skillnader mellan dessa.

Permalänk
Medlem

För er som har missat så har Samsung.se (via Benify) riktigt bra rabatt på Q9FN just nu. 29 999 kr för 75". Jag la precis en beställning på en sådan. Tur att jag hade lite is i magen. Var nära på att beställa en från Elgiganten för 35 999 kr.

https://i.imgur.com/VpZ4Gi3.png

Permalänk
Medlem

Livet blir inte roligare med en TV för 30.000:- Jag själv är på jakt efter minst dåliga TVn med VA 55" för under 5000:- x) Får se hur det går... Skulle beställt Samsungen från komplett, mätte väggen och vips hade de höjt priset med, först 200:- sen 500:- inom loppet av några timmar. Snål och bitter som jag är så blev jag förbannad och hade ingen lust att handla hos komplett.

Sweetspot just nu är 55" om man ser till pris/storlek. Minns hur priset för 50"-TV gick från 50.000:- till 25.000:- på ett år, året därpå sjönk priserna till 15.000:- för att med lite jämnare nedgångar gå neråt 5000:- för panasonics bästa paneler innan de upphörde med sin tillverkning. Tjejen har en LG plasma på 50" som hon gav 3000:- för, för en massa år sen. Det är inte modellen med absolut sämsta svärtan, utan den är helt okey för att vara LG. Något behagligare gråaktig svärta än föräldrarnas Philips "PUS6000-nånting". Men jag tänker lite på materialkostnad vad det kostar att tillverka en tv i de här storlekarna? Det som är lite surt är att rörelsehanteringen på hennes plasma är bättre än dagens instegsmodeller rent generellt om man nu ska slå till på en större TV idag. Jag kommer använda TVn främst som skärm kopplad till datorn och köra netflix, telia play etc. via datorn.

Edit: Har nu sett alla erbjudanden. Skulle inte ta i Philips eller LGs instegsmodeller med tång ens och samsungs billigaste NU6000 och NU7000 är i princip samma skit som kostar lite för mycket sett till man får även där. Förra årets Qled modeller var mer prisvärda än årets dessutom. Får nog vänta ett tag till innan vi får se en modern motsvarighet till Panasonic TX-P55ST60. Jag köper faktiskt hellre en bra begagnad 50"-ish LCD eller plasma i 1080p och lever med DSR istället för native 4K. Ingen lust att betala 10k för 1000 nits heller.

Hoppas på att nästa trend gällande prisnedgång är ljusstarkare paneler även på instegsmodellerna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Blev en Samsung QE55Q7FNAT för mig o sambon perfekt då våran LG sjunger på sista versen! blev iallafall någon tusenlapp billigare. plus att den skulle ligga i deras toppsegment.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av harno72:

Även jag behöver lite hjälp med val av TV. Har haft en Panasonic-plasma av sista generationen som jag varit väldigt nöjd med men när den gav upp så panikköpte jag en 55" Samsung UHD LCD 6-serien från 2017. Har inte varit jätteimponerad av bilden i framförallt SD-upplösning men är inte heller helt övertygad av HD-kanaler via Canal digital (satellit). Gillade plasmabilden bättre då den kanske var lite mer förlåtande när den matades med material av sämre kvalité.

Har börjat snegla lite på OLED men är osäker på om det är den vägen jag vill gå, speciellt med tanke på att jag nyss såg en Philips POS9002 i butik som var väldigt överdriven i bland annat färger. Jag är medveten om att den kan ha varit inställd i butiksläge vilket då inte varit till bildens fördel direkt. Tittar mest på film och en del ishockey där det senare kanske inte är helt optimalt för just OLED. Vill gärna att bilden ska vara så bra som möjligt out-of-the-box då jag är inte har några ambitioner att kalibrera den. Har insett att det kanske inte är realistiskt att få en vettig TV i 65" med en budget på 15000kr men tar gärna emot tips på 55".

Om det nu är OLED-vägen jag borde gå så undrar jag även det är värt prisskillnaden att satsa på en Panasonic TX-55FZ800E (kommer att säljas för ca 15000kr under BF) jämfört med LG 55C8 (ca 14000kr just nu) eller 55B8 (ca 13000kr just nu).

Vill även passa på att tacka TV-gurun @laxpudding för en grymt intressant genomgång av alla TV-modeller och skillnader mellan dessa.

Out-of-the-box är helt ointressant, att välja ett vettigt bildläge tar typ 5 sekunder... Att mata in tips på inställningar som ev förfinar ett bildläge inte särskillt mkt längre än så. Dvs det är en rätt stor zon mellan out of the box och en regelrätt kalibrering.

Men iaf, om vi bortser från butik (tänker på returpolicy om man råkat ut för måndags-ex) så hade jag vakt Panna. Lite mer finlir i hur den processar bilden vilket är nog så trevligt när kvalitén på det man tittar brister (vilket sker ofta...)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Elgiganten kör en 55nu7 för 5555..läser om att man minst ska ha 8 serien typ? Jag behöver ingen hdr bara en ny stor tv med bra ljus/färg liksom o inte smetig bild vid minsta rörelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

köpte en XF9005 från power imorse. blir jag inte nöjd får jag väl skicka tillbaka den synd bara på låååång leveranstid

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

@BinoBuse: Kollade snabbt igenom specifikationerna och det verkar vara exakt samma som deras nu6000-serie. Samma "PQI" dessutom. 2 HDMI in osv. Ingen blåtand.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...