varför blir bilden sämre på min dator skärm än på min TV?

Permalänk
Medlem

varför blir bilden sämre på min dator skärm än på min TV?

Hej

jag har en sån här skärm.

https://www.webhallen.com/se/product/266815-AOC-AGON-AG352UCG...

En AOC agon ag352ucg 1440p.

när jag spelar mitt PS4 på den skärmen så blir bilden mycket ryckigare och "hårdare/kantigare" än när jag spelar på min vanliga TV som är en 65" 4k TV i från philips.

jag har mest tänkt på det i red dead redemption 2. om jag bara står stilla i spelet och inte rör kameran så ser allt jättebra ut. Men så fort jag svänger med kameran så är det som att FPS'n droppar massor. man ser liksom träden i bakgrunden "hoppa" fram istället för att som på min TV flyta på ganska lent.

Jag har försökt att ändra inställningarna på skärmen men inget hjälper. Är det någon som vet vad det kan bero på?

på båda skärmarna så visas bilden över HDMI kabel

Permalänk
Medlem

Gissningsvis har du rörelse"förbättringar" aktiverat på TVn som lägger på massvis med input lag, men får ett flyt i bilden.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Rydisen: Ja kanske jag vet inte.
Men har alla som spelar konsoll på en dator skärm det här problemet?

Permalänk
Medlem

TVn har interpolation och ultrawide 1440p kan vara svårare att driva än 4k, vem tusan vet hur consoler renderer egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

@Rydisen: Ja kanske jag vet inte.
Men har alla som spelar konsoll på en dator skärm det här problemet?

Jag gissar att du spelar titlar som på din konsoll är låsta till 30 fps. Din TV lägger till påhittade bildrutor mellan bildrutorna för att ge ett bättre flyt, detta orsakar dock input lag och en över lag sämre bild. Din skärm (jag har samma) gör inte detta, utan det du ser på skärmen är vad konsollen faktsikt pumpar ut.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

@Garvey: okej tack så mycket för svaret! då förstår jag. Det är alltså inget att göra åt, bara att gilla läget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jri87:

Hej

jag har en sån här skärm.

https://www.webhallen.com/se/product/266815-AOC-AGON-AG352UCG...

En AOC agon ag352ucg 1440p.

när jag spelar mitt PS4 på den skärmen så blir bilden mycket ryckigare och "hårdare/kantigare" än när jag spelar på min vanliga TV som är en 65" 4k TV i från philips.

jag har mest tänkt på det i red dead redemption 2. om jag bara står stilla i spelet och inte rör kameran så ser allt jättebra ut. Men så fort jag svänger med kameran så är det som att FPS'n droppar massor. man ser liksom träden i bakgrunden "hoppa" fram istället för att som på min TV flyta på ganska lent.

Jag har försökt att ändra inställningarna på skärmen men inget hjälper. Är det någon som vet vad det kan bero på?

på båda skärmarna så visas bilden över HDMI kabel

Red Dead är ett 30 fps spel. Och är betydligt suddigare i "4K" eller Supersamplat. Stäng av det och kör i 1080p så är spelet skarpt.
Fast i rörelse kommer det alltid bli suddigt så in i helv. Pga att det är ett 30 fps spel.

Permalänk
Medlem

Välkommen till glorious 30 fps konsolvärlden, alla defekter visas tydligt på en datorskärm eftersom de oftast är "dumma" jämfört med en TV som är perfekta på ett sminka en gris.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vilka avstånd sitter du på vid TV resp monitor? Ju mindre yta skärmen tar av ditt synfält destå mindre fel ser du.
Din TV är ca dubbelt så stor som din monitor så sitter du på mkt mer än dubbla avståndet med TV'n så upplevs bildkvaliten som bättre (närvarokänslan minskar iofs, men det är en annan sak). Testa att sitta på dubbla avståndet på TV'n jämfört med monitorn och se hur det blir.

Permalänk
Medlem

Intressant. Testa att sätta Philips-TV:n till Game-mode. Då får du sämre flyt i bilden men jag antar att vissa moment i spelet kommer vara enklare (som att sikta) då det inte är 100ms fördröjning av bilduppdateringen! Det är däremot inte säkert att ett offline-spel gynnas av detta då input-lag kanske är bättre än 30Hz uppdateringsfrekvens?

Permalänk

Värt att nämna är ju att du kommer uppleva bilden som "suddigare" på din 1440p monitor då PS4 inte stödjer den upplösningen så den kommer istället "downsampla" till 1080p vilket inte ser speciellt bra ut på en 1440p monitor. TVs brukar vara bättre på att skala ned från sin ursprungliga upplösning.

Permalänk
Medlem

Använd DP istället.
Video content supporting resolution:
DP: 3440x1440@100Hz (Maximum)
HDMI: 3440x1440@50Hz (Maximum)

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@XPerion: Tror inte Playstation stödjer DP?

Permalänk
Bildexpert 📺

@jri87: Stämmer, du får inte ut en DP-signal från en PS4. Detta i sig hjälper heller inte utan mycket av problematiken du ser handlar om hur bilden skalas. 1440 pixlar på höjden är faktor 1 1/3-del, eller 1,333333x av en 1080p-signal. Och detta blir alltid en försämring eftersom det inte finns matematiska förutsättningar att skala grafik på ett optimalt sätt.

Det kan också förvärras ifall du använder olika signalnivåer (dator respektive videonivåer) så att bilden blir gråblaskig eller övertyrd när du kör mot skärmen istället för TV:n.