Nvidia presenterar kvartalsrapport – datacenter växer med 58 procent

Permalänk
Melding Plague

Nvidia presenterar kvartalsrapport – datacenter växer med 58 procent

Nvidia presenterar sin kvartalsrapport för årets tredje kvartal, vilken visar på både ökade intäkter och förbättrade marginaler. Framförallt datacenter ser en stor tillväxt på 58 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja är grafiksidan fortfarande störst och bitcoinhypen var som störts i q4 2017 så är det kanske inte så konstigt om man räknar med lite mindre sälj för samma kvartal i år.

Sedan har nvidia främst dyra kort på marknaden i nuläget som kan intressera. Kan tänka mig att marknaden för kort ca 4000-5000 spänn säljer rätt så bra och där har de inget intressant kort i nuläget. Eller ja, 2070 kanske ligger ungefär där (lite högre), men prestandan för den priset på det kortet har man kunnat få rätt länge om man istället valde 1080 så de som uppgraderade för det priset de senaste 1,5 åren har inte mycket motiv att köpa igen för samma prisklass heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Inte konstigt då typ alla jag känner sysslar med datacenter och AI idag på ett eller annat sätt. visst kanske överdrivet, då min katt ej har börjat med det än.
Men väldigt många jobbar med något som skickar data till ett datacenter och tillbaka får man annan data som någon "Ai" har räknat fram. Detta kan man göra direkt ifrån Excel.

Permalänk
Medlem

"Bruttomarginal
60,4%"

Lite konkurrens hade varit trevligt istället för att alla ska ösa pengar över Nvidia.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Något som inte nämndes. Saxat från placera.
Amerikanska Nvidia, mest känt för sina grafikchip, redovisar en omsättning i linje med förväntat under tredje kvartalet medan resultatet var sämre än väntat. Aktien rasade nära 17 procent i efterhandeln, sannolikt till stor del på grund av en svag prognos för det fjärde kvartalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

https://www.di.se/live/nvidia-rapportbommar-rasar-i-efterhand...

Varför inte nämna detta på en gång

Edit: u beat me spaceman

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SpaceMan:

Något som inte nämndes. Saxat från placera.
Amerikanska Nvidia, mest känt för sina grafikchip, redovisar en omsättning i linje med förväntat under tredje kvartalet medan resultatet var sämre än väntat. Aktien rasade nära 17 procent i efterhandeln, sannolikt till stor del på grund av en svag prognos för det fjärde kvartalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av leadc4ge:

https://www.di.se/live/nvidia-rapportbommar-rasar-i-efterhand...

Varför inte nämna detta på en gång

Edit: u beat me spaceman

Jag ser bara en börsnedgång av den magnituden den 12 november. Till den 13 november var kursen upp på samma värde som innan dippen igen. Det är överspelat. Igår ser jag däremot inte att det var nå större drama eller relevanta svängningar.
Gårdagen öppnade de på ca 197 och slutade på ca 202 dollars vilket gav en uppgång på ca 2,5%. Idag har de inte öppnat börsen ännu.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/4478/nvidia-corp

Edit:
Citerade fel person först där ;). Fixat

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag ser bara en börsnedgång av den magnituden den 12 november. Till den 13 november var kursen upp på samma värde som innan dippen igen. Det är överspelat. Igår ser jag däremot inte att det var nå större drama eller relevanta svängningar.
Gårdagen öppnade de på ca 197 och slutade på ca 202 dollars vilket gav en uppgång på ca 2,5%. Idag har de inte öppnat börsen ännu.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/4478/nvidia-corp

Edit:
Citerade fel person först där ;). Fixat

Jo, men står ju klart o tydligt att efterhandeln igår var ner 15%. Dvs OTC

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av leadc4ge:

Jo, men står ju klart o tydligt att efterhandeln igår var ner 15%. Dvs OTC

Aha! Oj! Bra poäng. Missade det helt. Ja då börjar det väl nedåt brant vid öppning här om 2-3 timmar hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: 168 USD aftermarket

Permalänk
Skäggig legend

Ska bli intressant att se nu med nya Vega på 7nm vad det kan göra med Datacenter. Vilken marknadsandel de tar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Ska bli intressant att se nu med nya Vega på 7nm vad det kan göra med Datacenter. Vilken marknadsandel de tar.

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt troligt att detta är en del av den dystra prognosen. Nvidia har fått härja fritt länge då AMD har gjort annat, men ingen verkar tro att det kommer fortsätta så. Bra för prisutvecklingen får vi hoppas, även om det lär dröja för oss konsumenter.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Ska bli intressant att se nu med nya Vega på 7nm vad det kan göra med Datacenter. Vilken marknadsandel de tar.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta kort: https://www.amd.com/en/graphics/v340-built-for-builders
Är sjukt intressant för VDI miljöer. Nvidia har sina M10 och M60 kort men dom kräver en LICENS för att kunna användas. Svindyra kort som man sen måste månadsbetala för. AMD har gått ut stort med att dom aldrig kommer göra detsamma så hoppas dom håller sitt löfte.

Skönt nu med AMD på frammarsch som förhoppningsvis kan få slut på det vidriga spår NVidia har trampat upp!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SpaceMan:

Aktien rasade nära 17 procent i efterhandeln, sannolikt till stor del på grund av en svag prognos för det fjärde kvartalet.

Då ska vi komma ihåg att det behövs en dubbel uppgång för att man (som investerare) ska få tillbaka sina pengar. Glad att jag sålde mina aktier i Nivida för ett tag sedan, även om jag fortfarande gillar/tror på företaget långsiktigt, speciellt deras arbete med AI.

Nåväl. Det vi ser just nu är en "flykt" från tech-bolag hos investerare, det tråkiga är att just heta sektorer som gått upp mycket också drabbas hårdast vid kräftgång. Google redovisade 21% vinst men tappade -7%... kan verka ologiskt, men marknaden styrs primärt av känslor.

Permalänk
Medlem

Har för första gången köpt grafikkort beg. 5000:- är vad jag kan tänka mej ge för ett kort.
Nya 2070 ger en ökning på ca 40% från 1070. 1080ti beg. kostar ca 1000:- mindre än 2070 samt ger 50% mer prestanda. Valet är lätt för mej. Jag hamnar innanför budget och får dessutom fler hästar under huven.

Jag skippar nytt en generation.

Om fler gör det stannar priset upp eftersom Nvidia måste sänka priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Då ska vi komma ihåg att det behövs en dubbel uppgång för att man (som investerare) ska få tillbaka sina pengar. Glad att jag sålde mina aktier i Nivida för ett tag sedan, även om jag fortfarande gillar/tror på företaget långsiktigt, speciellt deras arbete med AI.

Nåväl. Det vi ser just nu är en "flykt" från tech-bolag hos investerare, det tråkiga är att just heta sektorer som gått upp mycket också drabbas hårdast vid kräftgång. Google redovisade 21% vinst men tappade -7%... kan verka ologiskt, men marknaden styrs primärt av känslor.

Dubbel uppgång gäller bara om något tappar 50%.
Om en aktie faller 20% från 100 till 80 krävs ju bara en uppgång på 25% för att nå break even. Men helt klart är ju att de negativa procenten är värre att handskas med, speciellt om man är blankare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Härligt med rea, köpte lite nu.

Permalänk
Skrivet av leadc4ge:

https://www.di.se/live/nvidia-rapportbommar-rasar-i-efterhand...

Varför inte nämna detta på en gång

Edit: u beat me spaceman

Precis, aktien dök med 18%
Inte bra nånstans!!

Skickades från m.sweclockers.com