Permalänk
Medlem

dela filmappar

Hej

Går det ENKELT att dela filmappar på ett lokalt nätverk från Windows 10 så att de blir läs/skriv access från Winows XP, eller måste jag uppdatera bägge till Windows 10 ? (ena datorn kräver Windows 10 pga prepar3D).

mvh Lennart Vedin

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att XP bara klarar av SMB v1
Gå in på kontrollpanelen i din windows 10 maskin -> Lägg till/ta bort program
-> Slå av/på windows funktioner -> SMB 1.0/CIFS fildelning
Bocka i Klient och Server och kör klart den installationen + omstart av datorn.

För att dela mapp så högerklickar du på mappen -> Fliken delning/share -> Dela ut mappen
Se till att gruppen "Alla" har behörighet till sharet.
Justera även fliken säkerhet om du inte vill att "Alla" ska kunna redigera/ta bort filer på mappen som du har delat ut på nätverket

Om det inte fungerar efter det så skulle jag kolla under Avancerade delningsinställningar under kontrollpanelen/nätverk& delningscenter.
Där finns det inställningar för lösenordskrav vid fildelning över nätverket.
Det finns även en inställning för att slå på fildelning över nätverkstypen som man är ansluten till.
Troligen så är ditt nätverk inställt på "Privat" nätverksprofil och då bör du änra inställningarna för den profilen.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Tack jag prövar :). Går det inte så kan jag uppdatera till Windoes 10 på andra datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lvedin:

Tack jag prövar :). Går det inte så kan jag uppdatera till Windoes 10 på andra datorn.

Även om du uppdaterar till win10 så kan det bli en smula krångligt.
Microsoft har sedan en tid tillbaka tagit bort funktionen som kallades för "hemgrupp".
Hemgrupp var ett sätt att dela filer och enheter mellan datorer som inte sitter kopplade till en kontorsnät/server/active directory utan att man ska behöva komma ihåg enhetsnamn/användarnamn/lösenord för olika enheter i nätverket.

När man kopplar ihop datorer som inte har någon central autentiseringshanterare så har alla datorer på nätverket ett eget namn, användare av datorn och lösenord för dessa användare.

Exempel
Dator1 heter kontorsdator och har användaren mats + lösenord
Dator2 heter speldator och har användaren mats + lösenord

Även om användarna och lösenorden är exakt likadana så måste man ändå skriva in lösenord för att komma åt en annan dator.
Kontorsdator har ett share som heter blandat
Från speldator så skriver man \\kontorsdator\blandat i utforskaren för att öppna den delade mappen
Man möts utav en ruta där man måste fylla i användare och lösenord.
Då måste man fylla i kontorsdator\mats + lösenordet.

Hoppas att det hjälpte någorlunda.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är krångligare på Win 10.

Nu lyckades jag i alla fall läsa/skriva från XP. Antagligen var det Slå av/på windows funktioner -> SMB 1.0/CIFS fildelning Client/Server som gjorde tricket.

Tack