i7 4790k Överklock med Asus Z97-A, olika temps i AIDA64 och HWiNFO64

Permalänk
Medlem

i7 4790k Överklock med Asus Z97-A, olika temps i AIDA64 och HWiNFO64

Hej!

Jag håller på att överklocka min processor(kyld av Antec Kühler H2O 620) så att den kan hänga med min grafikkort.

Jag har kommit upp till 4.7 Ghz med 1.250 volt. Kolla bilderna nedan av stresstest, CPU-Z info och tempsen.

Bilden här nedan kan ni se att jag får högre temps i HWiNFO64 jämfört med AIDA64, varför är det så? Sen tycker jag att jag är lite högt i tempsen om man kollar på HWiNFO64. Vilken av dessa programmen ger korrekt temps avläsning.

Tips till vad jag kan göra bättre för att stabilisera systemet. Det här är min första överklockning, har aldrig gjort sånt innan.

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylning kanske vore en bra ide att nämna

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Vad har du för kylning kanske vore en bra ide att nämna

Juste, självklart kan det vara bra.

Jag använder en Antec Kühler H2O 620.

Permalänk
Entusiast

Du ligger en 10-15 grader för högt i mitt tycke, dra ned överklockningen tills du håller dig under 80°C. Ser ingen större skillnad mellan programmen, 87 eller 92 grader är fortfarande för högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Du ligger en 10-15 grader för högt i mitt tycke, dra ned överklockningen tills du håller dig under 80°C. Ser ingen större skillnad mellan programmen, 87 eller 92 grader är fortfarande för högt.

Men i spel så kom jag aldrig över 80 grader. Jag tror att vid 4.6 Ghz och 1.200 volt så var jag under 80 grader.
Känns ju som väldigt dålig överklock. Vad kan man köpa för kylare för att kunna hålla bra temp vid 4.7-4-8 Ghz.

Permalänk
Entusiast

Tvärtom, 4.6 Ghz vid 1.2 volt är ett fint Haswell chip. Jag skulle delidda och köpa en 240 AIO.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående att clock kontra volt låter som ett bra chip. Jag tycker inte heller att volten låter extrem så då är det kanske dålig kontakt mellan chip-värmespridare eller värmespridare-kylning?

Jag vet inte hur bra din Anteckylning är men som referens går min 4670k aldrig över 80c vid 4.4GHz@1,27v med en (fantastisk) Noctua NH-U14s-kylare.

Kontrollfråga: Kör du vcore i adaptive eller manual mode i bios?

Jag har läst att vissa stresstests kan höja volten över angivet gränsvärde om man kör adaptive mode vilket leder till skenande spänning och temperaturutveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Tvärtom, 4.6 Ghz vid 1.2 volt är ett fint Haswell chip. Jag skulle delidda och köpa en 240 AIO.

Skickades från m.sweclockers.com

Den har dock suttit i moderkortet i flera år, ska man kanske ta av kylaren och applicera ny kylpasta.

Delidda vill jag inte göra för att jag känner att väldigt mycket kan gå fel och skada CPU då jag har aldrig gjort sånt.

Vad är den bästa(pris/kylförmåga) AIO kylaren, då tänkte jag även 3x120mm också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrangle:

Instämmer med föregående att clock kontra volt låter som ett bra chip. Jag tycker inte heller att volten låter extrem så då är det kanske dålig kontakt mellan chip-värmespridare eller värmespridare-kylning?

Jag vet inte hur bra din Anteckylning är men som referens går min 4670k aldrig över 80c vid 4.4GHz@1,27v med en (fantastisk) Noctua NH-U14s-kylare.

Kontrollfråga: Kör du vcore i adaptive eller manual mode i bios?

Jag har läst att vissa stresstests kan höja volten över angivet gränsvärde om man kör adaptive mode vilket leder till skenande spänning och temperaturutveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, känner att min AIO har fått flera år på nacken och det kanske är dags att uppgradera. Vet dock inte vad jag ska köpa, för bästa kylförmåga utan att delida CPU eller andra liknande extrema åtgärder.

Svar till kontrollfrågan: Nej, jag körde inte i adaptive mode. Körde i manual mode men hade tänkt att efter testerna så lägga in adaptive mode så att man kunde få ner volten när t.ex. CPU är i idle.