Byta ut kablar mot kontakter på en gammal spelare!

Permalänk

Byta ut kablar mot kontakter på en gammal spelare!

Tjena Swecisar!

Jag har en gammal Pioneer PL990 från 92 jag är ganska nöjd med men tänkte renovera lite, där en av sakerna på listan är att byta ut de integrerade 30cm kablarna mot löstagbara!

Tänkte bara dra ut dom gamla och smälla i ett par sånnahära https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Första gången jag ska göra något sånthär och tänkte bara kolla om det är något jag bör tänka på?

MVH!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du byta interna kablarna eller ska du bara klippa av de gamla och sätta på kontakter ? Ska du byta internt så välj en vettig kabel så att du inte "bromsar" tonarmen.
Om du ändå ska sätta på kontakter så montera även en separat jordskruv om det går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ska du byta interna kablarna eller ska du bara klippa av de gamla och sätta på kontakter ? Ska du byta internt så välj en vettig kabel så att du inte "bromsar" tonarmen.
Om du ändå ska sätta på kontakter så montera även en separat jordskruv om det går.

Tanken var att slita ur de externa kablarna och ersätta med kontakter, men efter att ha skruvat isär den och kollat hur det sitter så kan jag inte köra direkt på krestkortet då de sitter på rad och inte sida vid sida.

Funderar på om det är lättare att spara ett har cm av den gamla kablen och fästa kontakerna i den?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

@GoldenFan: Det låter väldigt rimligt att göra så!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GoldenFan:

Tanken var att slita ur de externa kablarna och ersätta med kontakter, men efter att ha skruvat isär den och kollat hur det sitter så kan jag inte köra direkt på krestkortet då de sitter på rad och inte sida vid sida.

Funderar på om det är lättare att spara ett har cm av den gamla kablen och fästa kontakerna i den?

Nu är jag inte med, kablarna går ju att byta ända upp i pickupskalet om du vill, något kretskort behövs inte funktionsmässigt så har de ett som lödstöd är det bara att koppla förbi om du känner för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nu är jag inte med, kablarna går ju att byta ända upp i pickupskalet om du vill, något kretskort behövs inte funktionsmässigt så har de ett som lödstöd är det bara att koppla förbi om du känner för det.

Ähh, skjuter upp detta till efter fredag och hoppas på en bra deal!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GoldenFan:

Ähh, skjuter upp detta till efter fredag och hoppas på en bra deal!

På tonarmskablar ? Det är väl inte direkt troligt att det dyker upp men kanske nån hifibutik kränger av nån komplett skivspelare, låt däremot bli att köpa nån "modern plastlåda" för de låter oftast inte särskilt bra och troligen inte bättre än den du redan har, däremot att leta nått vettigt begagnat i prisklass 2-3 000 kr kan ge dig en bra spelare typ en Thorens, Systemdeck, eller nått annat som är outslitligt, servicebart och +20 år gammalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

På tonarmskablar ? Det är väl inte direkt troligt att det dyker upp men kanske nån hifibutik kränger av nån komplett skivspelare, låt däremot bli att köpa nån "modern plastlåda" för de låter oftast inte särskilt bra och troligen inte bättre än den du redan har, däremot att leta nått vettigt begagnat i prisklass 2-3 000 kr kan ge dig en bra spelare typ en Thorens, Systemdeck, eller nått annat som är outslitligt, servicebart och +20 år gammalt.

Kikat en del på LP120, känns rimlig i både pris och prestanda!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GoldenFan:

Kikat en del på LP120, känns rimlig i både pris och prestanda!

Du kan nog få en bättre Thorenare för samma eller mindre pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan nog få en bättre Thorenare för samma eller mindre pengar.

Nytt eller beg? Något man ska hålla utkik för?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GoldenFan:

Nytt eller beg? Något man ska hålla utkik för?

Beg, de är mycket dyrare nya men de gamla är närmast outslitliga, bara byta olja och rem så är de evighetsmaskiner.
Alla Thorens är nog bra begköp då mekaniken i dem håller hög kvalitet och de har inte heller nån automatik som kan strula elerl förstöra ljudet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Beg, de är mycket dyrare nya men de gamla är närmast outslitliga, bara byta olja och rem så är de evighetsmaskiner.
Alla Thorens är nog bra begköp då mekaniken i dem håller hög kvalitet och de har inte heller nån automatik som kan strula elerl förstöra ljudet.

Tack för tipset!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!