Permalänk
Medlem

Vad anser ni om detta bygge?

Nu har den gamla datorn gett upp helt. Har dålig koll på vad som är prisvärt men byggde ihop en på skoj. Enda komponent som följer med till den nya är en ssd. Spelar det mesta, antar att grabben vill lira fortnite eller motsv inom kort.

https://www.inet.se/produkt/b1039327/speldator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andli30:

Nu har den gamla datorn gett upp helt. Har dålig koll på vad som är prisvärt men byggde ihop en på skoj. Enda komponent som följer med till den nya är en ssd. Spelar det mesta, antar att grabben vill lira fortnite eller motsv inom kort.

https://www.inet.se/produkt/b1039327/speldator

Ser helt okej ut men jag hade nog gjort lite ändringar. Däremot kan jag tycka det är dumt att göra något såhär tätt inpå Black Friday. Då det är väldigt snarlik prestanda på många komponenter idag så bör man istället försöka fokusera på priset (eller vad som rabatteras). Använd dessutom komponentkoll.se (eller prisjakt) för att se vart det är billigast.

En bra bas är däremot:
-Valfritt ATX B450-moderkort (dyrare betyder inte nödvändigtvis bättre prestanda)
-Ryzen 2600X, alt. 2600 som du sedan överklockar.
-16GB DDR4 RAM >=3000Mhz
-AMD RX590 / NVIDIA GTX 1060 6GB / AMD RX580 8GB (från bäst till "sämst", dock väldigt snarlik prestanda)
-Nätagg >=550W, gärna guldcertifierat från t.ex Be Quiet!, EVGA, Corsair, Seasonic, Fractal Design, Cooler Master.
-SSD
-Eventuellt bättre CPU-kylning (t.ex Be Quiet! Pure Rock, 212 Hyper Evo etc) om utrymme finns.

Men om man kollar på dagens priser så hade jag gjort såhär:

Egentligen kan man gott köpa en billigare kylare om man inte tänkt överklocka. Däremot är denna luftkylare är bland de bättre och kommer både vara tystare och kyla bättre än H60:an du valt.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Wow, tusen tack för ett mycket bra svar. Ska absolut invänta BF, men nu vet jag iaf vilka delar jag ska hålla koll efter. Återigen, tusen tack

Skickades från m.sweclockers.com