Ray tracing i Battlefield V med Nvidia RTX-serien

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Ray tracing i Battlefield V med Nvidia RTX-serien

Strålspårning, strålföljning, ray tracing eller hur du nu vill kalla det. Redaktionen laddar testriggarna med fler grafikkort och testar nya tekniken i Battlefield V.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Dec 2005

Dyr gimmick

PRIME X370-PRO | R7 1700X | NH-D15 | 32GiB DDR4-2400 CL14 | 500GiB 850 EVO | 3TiB WD Red | 500GiB HDD | Nitro R9 Fury | SuperNOVA 750 G2 | Define S | MG279Q | HD650 | Ducky Secret | Ducky One 2 | Debian Sid

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Kul att ni testar resultaten också då graferna ju inte riktigt kan förmedla den delen.

Ser dyrt ut i förhållande till vad man får just nu sure, men det är första versionen av det här i det första spelet som kommit ut.
Ser ut att kunna ge förbättringar framöver och ser massa potential along the road

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Störigaste med RTX-serien är att Nvidia inte gjort en GTX-serie sidan om för oss som inte bryr oss om och/eller är villiga att betala ett premium för Raytracing.

Finns inte en chans att jag pungar ut 14k för ett RTX 2080 Ti, men jag hade mycket väl kunnat betala 8-9k för ett GTX 2080 Ti utan Raytracing-stöd.

CPU: i7-8700k @ 4,8 GHz + Noctua NH-U14S || GPU: Asus RTX 2080 Dual OC.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Samsung 860 EVO(500GB) Crucial MX300(525 GB).
Skärmar: Acer Predator XB271HU + Samsung C27F396 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Redaktör 🌲
André Granroth
Plats
Södertälje
Registrerad
Maj 2011

Det är ju onekligen riktigt snyggt, längtar tills det dyker upp i fler spel. Vi snackade här om att det finns mycket potential i Metro som släpps nästa år. Lite långsammare spel där man kan uppskatta miljöerna mer.

Lite OT så känns det som att den här gamla godingen är relevant igen

Phanteks Eclipse P400S || MSI Z270 Tomahawk || Intel Core i7-7700K || Corsair Vengeance LPX 16 GB || Asus GTX 1070 Strix 8GB || Crucial m4 128GB || Samsung SpinPoint F3 1TB || Corsair RM750i || Asus PB278Q

Nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Urusel prestanda för 2070/2080 och mycket dålig för 2080ti, särskilt till det priset. Blev förvånad av att samtliga svettas i 1080p medium.

Om man tittar på det första paret av jämförelsebilder så är ju vattnet helt täckt av löv för DXR off, inte undra på att man inte kan se några reflektioner. Rättvist.

I flera av jämförelserna tycker jag dessutom att DXR off ser bättre ut enligt mig. Par två Off, tre On, fyra +-0, fem Off (On ser plottrigt/konstigt ut).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Kostar betydligt mer än det smakar, både i FPS och riksdaler, så det blir RTX OFF™ i mitt fall.

DLSS är nu det enda som lockar med RTX20-serien för mig.
Hade varit trevligt med ett test av DLSS så fort några större titlar implementerat stöd för det.

Main>> Enthoo Evolv | Z170M-Plus | i5-6600K @ 4.4 @ H100i | GTX 980 @ HG10 H100i | 16GB | 500GB SSD + NAS | CM G650M
HIDs>> Asus VG248QE 144Hz + 2x 24" | Steelseries Rival @ QcK+ | QPAD MK-50 & QH-90 | Line6 UX2 | AT2020 | Audioengine 5+
4K-HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-3470S | GTX 1050 Ti | 8GB | 120GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server>> HP MicroServer Gen8 | Xeon E3-1240 v2 | 16GB | 240GB SSD + 4TB Misc>> Huawei P20 Pro | Gear S2C | Surface Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

15K looool nu förstår jag varför de slutar sälja 1080TI

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Rätt teknik, fel spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009

Mumms, ser ju ut som vi kan få fungerande strålspårningskort till 7 nm :D, kanske även i 4K med SLI? Längtar till 2020 :O.

2700x @4,3 Ghz || 16GB DDR4 @3600 Mhz @14-15-15-30-54-345-1T || RX Vega 64 @ 1,6 Ghz /1,075 Ghz || 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2017

Aj aj aj.. 30 fps i 1440p med ray tracing på ultra.. För 15k.
60 fps på low, spelbart men skulle köra utan varje dag i veckan för mer än dubbla fps:en.

| i7 8700k | 1080ti | Maximus X AC | NH-D15 | 16GB 8x2 Corsair LPX 3000MHz | FD Meshify C | Acer XB271HU |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007

Kanske blir verklighet om några år då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Maj 2004

Ingen tvekan om att det ger effekt och ser snyggt ut men det är till en enorm prestandakostnad.

Finns ett test till jag skulle vilja se med Ray Tracing, gör det nån skillnad med antal processorkärnor/trådar?
Har ni på Sweclockers möjligheten att testa detta med åtminstone i9 9900K, i7 9700K, i5 9600K och Ryzen 7 2700X, Ryzen 5 2600X.
Och gärna testa om minneshastighet spelar roll om ni orkar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

@mill: Håller med, men skulle nog vilja säga halvbra teknik, då frostbite inte skrevs ifrån grunden för DXR.
Dessutom måste fler utvecklare börja använda sig av vulkan som nu stöjder rtx, det skulle oavsett vilket kort man använder ge bättre prestanda.

Sedan ser jag själv personligen fram emot rtx-stödet i Blender, det kommer verkligen göra nytta för min del.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2008

Ospelbart, men det var ju ganska väntat.

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || ASUS Z87-Pro || Intel i7 4770k + Thermalright Silver Arrow Extreme || RTX 2080 || A-data 16GB DDR3 || 4TB HDD + 180GB SSD || Win7 Ultimate 64 || http://goo.gl/J2n1Xg || Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av mill:

Rätt teknik, fel spel.

Fel spel?

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Inga reflektioner i vattnet från skotten? 0:10

|-I7 5820K @4GHZ | Samsung SSD 850 PRO 512 GB | Corsair SSD 60 GB | | OCZ Vector 4 SSD 256 GB | Seagate SSHD 2TB | 1x HDD 1TB | Nvidia GTX 980 OC 4GB VRAM |Corsair DDR4 2400mhz 16GB | Corsair H90i | OCZ 1000w GOLD | Asus Rampage V Extreme Intel X99 | Thermaltake Level 10 GT Svart l

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

Bra att det finns reflektioner utan DXR iaf. Ingen bryr sig dock särskilt mycket om realismen i multiplayer ändå. I jämförelsebilden från för-testet såg det ut som det var helt borttaget. Jag var för snabb med mina egna teorier i förra tråden. My bad.

Dock kvarstår min andra punkt att detta inte alls är imponerande även om tekniken i sig är häftig. Att slänga på en vansinnig premium på ett redan högt pris i form av omogen teknik tycker jag är fult av Nvidia när det inte ges alternativ för dom som inte vill ha det. Pascal räknas inte då det är en utgående serie.

Just nu känns det skittråkigt att köpa grafikkort. Jag hoppas att man lyckas hitta någon magisk lösning för att öka prestandan för alla tre korten, men ärligt talat så borde dom ha dumpat RTX för 2070 för det där går nog inte att rädda.

OS: Win 8.1 _ Chassi: NZXT H440 _ PSU: Corsair HX850i plat _ Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII _ CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v _ RAM: HyperX Fury 16Gb @ 2666Mhz _ GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming _ Kylning: NZXT Kraken X62 _ Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 _ Ljud: ASUS Xonar Zense med Sennheiser PC350Se _ Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb _ M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB _ Bildskärm: acer XB270HU

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av CubaCola:

@mill: Håller med, men skulle nog vilja säga halvbra teknik, då frostbite inte skrevs ifrån grunden för DXR.
Dessutom måste fler utvecklare börja använda sig av vulkan som nu stöjder rtx, det skulle oavsett vilket kort man använder ge bättre prestanda.

Är vulcan bättre med nvidias RTXkort än raytracingen som DX12 har stöd för?
Eller menar du att raytracing generellt funkar bättre i vulcan?
Baserat på vad? Jag har nog missat lite här

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

Oj jag har inte varit insatt med detta nya raytracing alls, och det fick jag verkligen se nu.

Trodde det skulle vara något revolutionerande som gjorde att man fick fina reflektioner och det i spel utan att förlora prestanda mot om grafikkortet var tvunget att rendera det på gamla sättet.

Får nog läsa på lite vad det verkligen är haha

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Hur kan 2070 ens klassas som ett RTX kort ?

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/bench/kf0pzs/1
Radeon Vega64.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Många av bilderna som jämför DXR ON/OFF visar vatten reflektioner, platta reflektioner kan man redan göra bra med rastoriserad grafik genom screen space reflections och planar reflections , så blir minimal skillnad på de områdena vilket undersäljer Raytracing , huvud fördelen med raytracing är reflektioner/refraktioner av komplexa former så jag skulle föredra att se mer komplexa objekt / områden i jämförelse bilderna.

Exemple på reflections / refractions shaders jag har programmerat med rastoriserad grafik, platta reflektioner (även runda) går att typ göra identiska som med raytracing om man vill.

EVGA Classified SR2 | 48GB 1600Mhz | 2st xeon x5650 4 Ghz 24 trådar | GTX 780 6GB
Renderings burk: i7-3930k 4,8 Ghz | 32GB 1600Mhz
Mitt Galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/6978-evga-classified-sr2-x...
Min Hemsida: www.patan77.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Wiruz:

Fel spel?

Med tanke på hur krävande det är just nu ger det inte så mkt märkbart bättre bildkvalitet överlag i supersnabba actionspel som BFV. Lämpligare "demo"-spel hade varit något där man rör sig mycket långsammare och har tid att uppskatta de fina detaljerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Brisse:

Dyr gimmick

Det är verkligen ingen gimmick då det är samma renderingsteknik som filmbranschen oftast använder till sina specialeffekter. Dock så var nog Nvidia för ivriga och ville vara först med att utnyttja tekniken, vilket slutade med att prestandan inte räckte till. I takt med att grafikkorten blir snabbare så kommer också, logiskt nog, ray tracing flyta på bättre. Så har det varit med allt nytt inom spelgrafik, och det räcker med att gå tillbaka 10 år till Crysis som var fullproppat av tunga effekter som utnyttjade nya tekniker, med den enda nackdelen att ingen kunde maxa grafiken. Idag så tar de flesta dessa effekter för givet i spel.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2006

Tycker Raytracing är riktigt snyggt faktiskt. Riktigt läckra reflektioner. Tror man får räkna med prestandaförluster såhär i början av tekniken. Är folk inte väl överdrivet negativa?

Däremot är ju priset på 2000-serien på tok för högt. Var håller ni hus, AMD? Det behövs en Ryzen för grafikkort.

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero * CPU: AMD Ryzen 7 2700X * RAM: 32Gb G.Skill TridentZ RGB 2933Mhz CL14 * PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum * GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC * SSD: Samsung 860 EVO 2 TB * DVD: ASUS DVD-RW * Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart * Skärm: Acer XB270HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2005

Förstår inte varför man vill envisas med att integrera RT i denna typ av spel. Mer logiskt i spel som Metro eller Tomb raider som absolut skulle kunna spelas i 30-60 fps. Men inte i ett snabbt multiplayerspel där varje sekund räknas.

Ryzen 5 1600x, AOC C24G1, Rx 580 Sapphire nitro+.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003

Jag gillar tekniken och på många sätt är det positivt att Nvidia lanserat RTX-serien. För det känns som ingen spelutvecklare hade velat lägga in stöd för det om det inte fanns grafikkort som i alla fall kunde rendera det med "rimlig fps".

Det gör att vid nästa generations grafikkort får vi förhoppningsvis kraftfullare kort med en mer mogen teknik på alla fronter när spelutvecklarna också hunnit "leka" med det ett tag.

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

@Yoshman (tror jag) skrev förut något om att Turing kan arbeta med separata pipelines för rasterisering och ray tracing, vilket jag tolkade som att det tekniskt sett är möjligt att få till minimal prestandaförlust då den klassiska renderingen kan ske separat utan att behöva vänta på att ray-tracing slutförs. Nån vet vad Nvidia sagt om hur det kan implementeras i spel?

Nummer ett: CPU: i7 6850K @ 4.2Ghz. GPU: Asus Strix GTX 1080ti MB: Asus ROG Strix X99. RAM: 32GB Kingston HyperX Fury DDR4 2666Mhz. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Platinum 1200W. Chassi: NZXT H440W. Skärm: Asus PB287Q (4K), Samsung U32H850UMU.
Nummer två:CPU: i7 4790K GPU: ---------------- MB: Asus ROG Maximus Hero VII.
Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Hur är skillnaden för Er som testat?

Sitter iofs på en mindre bra "jobbskärm" - men tycker inte förbättringen går i paritet med hur mycket FPS:en droppar? Kan såklart vara skärmen jag kikar på, men det är inte så stor skillnad som de vill få det att framstå som?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av _Merc_:

Hur kan 2070 ens klassas som ett RTX kort ?

Det har väl RTX i namnet vilket ju är definitionen för att vara ett RTXkort. Så det blir nog ja på den frågan
Huruvida det sedan är lämpat för raytracing är kanske inte lika säkert.

Skickades från m.sweclockers.com

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930