Ray tracing i Battlefield V med Nvidia RTX-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Dagens konsoler driver redan spel i native 4K med HDR. Assassin’s Creed Odyssey är ett aktuellt exempel, och ett väldigt snyggt sådant. Och detta är möjligt på en konsol med ynkliga 6 TFLOPS (Xbox One X), vilket kan jämföras med RTX 2080 Ti med 13.4 TFLOPS. Nästa generationens konsoler kommer som tidigast nästa år, kanske till och med 2020, och jag är ganska övertygad om att de kommer ligga på åtminstone 11-12 TFLOPS, också en dedikerad krets för ray tracing på det, vilket jag tror lämnar gott om plats för ray tracing i 4K HDR och 30 FPS. I värsta fall kanske 1440p eller 1800p med checkerboard rendering precis som med PS4 Pro idag.

Sen så tror jag att ray tracing och 144 Hz riktar sig mot två olika målgrupper. 144 Hz är riktat mot tävlingsinriktade multiplayer gamers där varje frame räknas. Ray tracing är, åtminstone just nu i alla fall, riktat mot gamers som söker filmiska singleplayer-upplevelser som God of War, Red Dead Redemption 2, The Witcher-serien. Spel som är trevligast i 60+ FPS men som går att spela i 30 FPS.

Att konsoller driver 4k hdr native idag är en överdrift. Vissa titlar, på en halv-generations konsoll (pro / x) är inte likamed att konsollerna klarar det.
Om raytracing får det absolut värsta tillgängliga idag att gå på knäna i 1080p medium så ska du absolut inte tro att konsoller är något magiskt där vi kan pumpa ut det i 4k.
Gällande 144hz så menade jag att det som blivit mycket snack på senare tid har varit just fps hos konsollerna, så frågan är om microsoft och sony anser att hårdvaran finns för ytterligare fps men inte raytrace.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

*laughs in spanish*

1: Lär aldrig någonsin tycka det var var värt priset - på något vis.
2. Det är ett krigsspel, och i slingan så springer spelaren i/runt/bredvid ett tåg som är nypolerat, inga kulhål, inte smuts, inget som fallit ur. Alla säten är perfekta, väggarna är nymålade. En av fem vagnar är sprängda, trots detta så är resterande delar av den sprängda vagnen mint condition XD får toss på vissa spelföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Du missar poängen. Ytterst få anklagar DICE för att ha gjort en dålig implementation. Den negativa publiciteten riktas istället mot Nvidia. DICE får som sagt sin gratisreklam på många siter och youtube-kanaler och det går ju som bekant att inaktivera strålspårningen.

Detta drag kan säkra att Battlefield 5 kommer inkluderas i testsviter hos många testare en lång tid framöver.

Det är precis sådant här man vill åt som marknadsförare.

Jag förstår vad du menar. Ok.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd

Framtiden men på tok för tidigt för att hoppa på tåget.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir närmare 60FPS med ray tracing på Metro med 1440p. Lite av anledningen till varför jag skaffa RTX 2080..

Visa signatur

Serverdator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DeNnalol:

Hoppas det blir närmare 60FPS med ray tracing på Metro med 1440p. Lite av anledningen till varför jag skaffa RTX 2080..

Jag tvivlar. De tidigare ryktena om 30fps@1080p angående SotTR tror jag kommer visa sig stämma när det väl patchas in, om det nu någonsin kommer hända. Samma sak med Metro, för jag tror både Metro och SotTR kommer vara mer krävande än BFV då BF-serien traditionellt har haft ganska bra flyt. Dessutom används strålspårningen i BF enbart för reflektioner. Ska man sedan utnyttja det till fler grejer som skuggor och ljussättning så kommer prestandatappet bara bli större.

Tyvärr, men de som föll in i hypen och gick ut och förbokade eller köpte kort vid release har blivit grundlurade för dessa kort kommer aldrig ha tillräckligt med prestanda för att göra något vettigt med tekniken. Om tio år kanske vi kan börja göra något vettigt med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Jag tvivlar. De tidigare ryktena om 30fps@1080p angående SotTR tror jag kommer visa sig stämma när det väl patchas in, om det nu någonsin kommer hända. Samma sak med Metro, för jag tror både Metro och SotTR kommer vara mer krävande än BFV då BF-serien traditionellt har haft ganska bra flyt. Dessutom används strålspårningen i BF enbart för reflektioner. Ska man sedan utnyttja det till fler grejer som skuggor och ljussättning så kommer prestandatappet bara bli större.

Tyvärr, men de som föll in i hypen och gick ut och förbokade eller köpte kort vid release har blivit grundlurade för dessa kort kommer aldrig ha tillräckligt med prestanda för att göra något vettigt med tekniken. Om tio år kanske vi kan börja göra något vettigt med den.

Det tror jag också. För Metro ska tydligen innefatta mer av tekniken än BF V och SotTR är redan ganska tungdrivet. Med andra ord.. Ryktena om 30 FPS i 1080P kan lätt visa sig stämma och då är ju denna generations kort bara en enda stor flopp.

Skrivet av DeNnalol:

Hoppas det blir närmare 60FPS med ray tracing på Metro med 1440p. Lite av anledningen till varför jag skaffa RTX 2080..

Kommer nog inte att hända. Metro kommer att introducera fler element ur RT-tekniken samt är antagligen mer tungdrivet än BF V. Dessutom är dessa siffror från BF V med ett RTX 2080Ti. RTX 2080 är betydligt svagare och kommer därför antagligen få enorma problem med att driva RT i Metro. Iallafall på några högre inställningar och upplösningar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vem skulle ha köpt dem? Den stora dragningskraften av denna generation är Raytracing.

Jo ungefär fram tills denna artikeln publicerades så gällde detta. Nu är Nividias bluff avslöjad och folk kan återgå till att jämföra hederlig icke-RT FPS och räkna ut FPS/krona - där 2080/2080ti inte är värt det. 2070 däremot - dyker det upp under 5500 på BF så slår jag till.

Permalänk
Medlem

Läderjacka : Gigarays!! Amazing! Pre-order now!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Läderjacka : Gigarays!! Amazing! Pre-order now!

It just works! (You get 50% less performance, but it works!)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker ändå man va rätt nära i spekulationerna om hur pass krävande Ray Tracing skulle va. Jag har inte hunnit testa de i BFV ännu och kommer troligtvis inte göra de heller. Jag köpte inte mitt RTX 2080 för de, utan jag är mer intresserad av DLSS.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Inga tankar på att jämföra 8700k med 2700x för att se hur processorn påverkar? Flaskhalsen borde ju ligga helt i grafikkortet men man vet ju aldrig. Vore intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tror man ska vara sparsamt entusiastisk även bär det gäller ”bara” 1080p, detta känns ju mest som en ”öppen beta” från nvidias håll när det kommer till raytracing och vi lär nog få vänta minst 1, men antagligen 2 generationer innan man ser skaplig fps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

noobfråga kanske men man måste köra directX 12?
ray tracing avaktiveras om man väljer directX 11 i BFV eller?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av d3rrty:

noobfråga kanske men man måste köra directX 12?
directX 11 funkar inte med ray tracing?

Det stämmer!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av d3rrty:

noobfråga kanske men man måste köra directX 12?
ray tracing avaktiveras om man väljer directX 11 i BFV eller?

Och det tråkiga ovanpå allt "roliga" med RTX är att dx12 är buggigt med BF V, (även med tidigare bf spel) spelet fryser till och går ner till 0 fps med jämna mellanrum.

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Jag tycker ändå man va rätt nära i spekulationerna om hur pass krävande Ray Tracing skulle va. Jag har inte hunnit testa de i BFV ännu och kommer troligtvis inte göra de heller. Jag köpte inte mitt RTX 2080 för de, utan jag är mer intresserad av DLSS.

Det var ju mycket prat från Nvidia om hur mycket DLSS skulle hjälpa, men två månader efter lansering av korten så finns det ännu inga spel som använder sig av det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Niczo:

@Yoshman (tror jag) skrev förut något om att Turing kan arbeta med separata pipelines för rasterisering och ray tracing, vilket jag tolkade som att det tekniskt sett är möjligt att få till minimal prestandaförlust då den klassiska renderingen kan ske separat utan att behöva vänta på att ray-tracing slutförs. Nån vet vad Nvidia sagt om hur det kan implementeras i spel?

RT-kärnorna är separat från SMs. Men RT-kärnorna utför bara en väldigt specifik del av processen, en del som inte är speciellt effektivt att utföra på SMs: hitta närmaste triangel som en stråle passerar igenom.

Just att DXR är designat specifikt för att erbjuda en kombinerad strålföljning + rastrering gör nog också att det blir rätt svårt att designa en GPU där RT-kärnorna inte är integrerad på samma krets som CUDA/stream-kärnorna.

Dels för man ett väldigt problem med latens då varje stråle ger endera en träff eller en miss, i båda fallen kräver DXR att en shadere ska köras. Om RT-kärnorna är på en separat krets måste relevant data skickas till rastreringskretsen, det 6-10 miljarder gånger per sekund (10 "gigarays" i 2080 Ti, 6 GR i 2070). Något tillstånd behövs också skickas med, om det bara handlar om 20-30 bytes per gång handlar det ändå om 200-300 GB/s bara för detta!!!

Ställ det i relation till att länkar som Infinity Fabric och Ultra-Path Interconnect ger 20-50 GB/s (fast finns länkar som ger klart mer, t.ex. i Caviums Thunder X2 och IBM POWER9, fast det drar hyfsat med ström då)...

För den som har lite koll på programmering finns en rätt informativ "hello world" för DXR på Nvidias utvecklar-sida. Läser man igenom de två delarna blir man knappast någon expert, men man får en rätt översiktsbild hur det hela faktiskt fungerar (till skillnad från handviftande i typiska presentationer).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Det var ju mycket prat från Nvidia om hur mycket DLSS skulle hjälpa, men två månader efter lansering av korten så finns det ännu inga spel som använder sig av det.

De vet jag redan. Men icke desto mindre så är just DLSS den enda teknik som dom nya korten erbjuder jag är intresserad av. Ray Tracing ser jag hellre fram emot med senare generationer grafikkort.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Visst blir det något snyggare... ibland. Screen Space reflections har kommit så pass långt att det knappt är värt att köpa korten för att få en förbättring på den fronten imo. Däremot så kan det hjälpa till med korrekt light-bouncing i spel som saknar bra implementering för separation av ljus och blockering av ljusgenomsläpp (tex en grön lampa i rum 1 skiner igenom väggen och in i rum 2 där ljuset istället borde ha stannat i rum ett, typ Fallout 4) samt dynamiska lampor, ljuskällor, reflektioner i stort samt ordentlig och korrekt "Volumetric fog" samt "under water light dispersion" etc.

Antar att detta inte är fullt möjligt i en dynamisk värld än så länge, men hoppas får man. Annars är nog tekniken ett riktigt dyrt fjasko då där finns betyligt viktigare element att fokusera på (rent grafiskt) imo.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Frågan är om man vinner FPS med en 8, 10,12,14,eller 16 kärnig cpu med trådspårning på? Skulle kunna vara så att kraven på övriga hårdvaran är betydligt tuffare där av tappet med att "endast" köra med 6/12 kärnor?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Trodde det skulle vara något revolutionerande som gjorde att man fick fina reflektioner och det i spel utan att förlora prestanda mot om grafikkortet var tvunget att rendera det på gamla sättet.

Lite av en definitionsfråga. DXR resulterar ju i en extrem prestandaökning gentemot traditionell RT.
Med traditionell RT är det mer befogat att räkna minuter per bild snarare än bilder per sekund...

Skrivet av Pontooz:

Några verkar missa poängen med denna artikel. Den visar tydligt att Raytracing fullkomligt äter upp gpukraften. Att tekniken är omogen och att GPUerna knappt klarar av det idag.

Skrivet av Yoshman:

RT-kärnorna är separat från SMs. Men RT-kärnorna utför bara en väldigt specifik del av processen, ....

RT "äter upp" beräkningskraften hos RT-kärnorna, vilket i dagsläget är den begränsande faktorn.
Utmaningen för dem som programmerar spel blir att hitta en lämplig begränsning för hur mycket RT ska användas.

Skrivet av yrfhar:

Varför tror du inte det skulle kunna hända?
Alltså att det kommer tex ett GTX 280Ti för oss som inte bryr oss om och/eller är villiga att betala ett premiumpris för Raytracing under 2019. ...

1. Nvidia vill ha tillbaka kostnaden för utveckling av RT-kärnorna. Fås enklast genom att sälja så mycket som möjligt med dessa.
2. För att få spridning av RT måste det säljas kort med stöd för detta. Åter ett skäl till att inte erbjuda billigare alternativ.

Den enda faktor som skulle kunna få Nvidia att släppa högpresterande kort utan RT är om en konkurrent (AMD) kommer med billigare alternativ (samma prestanda utan RT) och börjar glufsa i sig marknadsandelar.

Permalänk
Skrivet av sesese:

Frågan är om man vinner FPS med en 8, 10,12,14,eller 16 kärnig cpu med trådspårning på? Skulle kunna vara så att kraven på övriga hårdvaran är betydligt tuffare där av tappet med att "endast" köra med 6/12 kärnor?

I dagsläget är skulle det inte göra någon skillnad då raytracingen är helt eller till största delen bunden till RT kärnorna på grafikkortet, dock är det ju en väldigt intressant tanke om det skulle vara möjligt att lägga över en del av arbetsbördan på din cpu, säkert svårt rent praktiskt men absolut intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tveksam om just man kommer märka sånt här i det snabba Battlefield spelet, fps dropen kommer man däremot märka direkt så inget riktigt hype på det. Kanske i framtiden utvecklas det bättre och fler spela, men idag är det helt onödigt för mig. Tack och hej.

Permalänk
Medlem

Kommer det bli nya tester för den nya performance uppdateringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:
Skrivet av sesese:
Skrivet av Kapten RGB:
Skrivet av bl00keRs:
Skrivet av Jeaper:

Kommer det bli nya tester för den nya performance uppdateringen?

Nya tråden.
#17690072
För er som missat denna nyheten/tråden. Har testat med senaste drivarna i Multiplayer utöver redaktionens egna test. Både DX12/DX11/DXR ON Ultra.

Kan absolut konstatera att CPUn spelar stor roll när DXR används. Multiplayer är ENORMT mycket mer taxerande på cpun än Singeplayer, jämför de äldre graferna längst ner tex. CPU usage nådde 91% med en 4930k 4,6Ghz 6c/12t. Den har mer eller mindre identisk prestanda som en 1600X med dom clocksen.

----------------------------------------------------
I mitt multiplayer test nedan kör jag med ULTRA DXR och det är ändå fullt spelbart. Avg 82fps. Droppade dock rejält en gång när jag dök ner i vattnet annars funkade det fint.

DX12 drar dock längsta strået med bäst flyt, cpu usage är något högre med DX12 och FPSen droppar aldrig under 60FPS som det gjorde med DX11 vid ett tillfälle.

Hade varit kul att testa med en fläskigare CPU. Denna är ju 1600X/4930k prestanda 6c/12T. Ser dock fina RÖDA flaggskepp i horizonten AKA Ryzen 2 "3xxx" ryktena AdoredTV pratat om. Kan gott vänta tills dess!

Real World scenario.
Samma, karta alltid full server, samma spelstil, drygt 8 minuters rundor, höll mig på samma delar av kartan.

12-12-2018, 21:16:18 bfv.exe benchmark completed, 41467 frames rendered in 506.531 s
ROTTERDAM 64 Conquest
DXR ON, DX12, ULTRA
Average framerate : 81.8 FPS
Minimum framerate : 16.7 FPS
Maximum framerate : 111.8 FPS
1% low framerate : 40.2 FPS
0.1% low framerate : 1.2 FPS

12-12-2018, 20:56:39 bfv.exe benchmark completed, 49186 frames rendered in 436.406 s
ROTTERDAM 64 Conquest
DXR OFF, DX12, ULTRA
Average framerate : 112.7 FPS
Minimum framerate : 62.8 FPS
Maximum framerate : 141.1 FPS
1% low framerate : 69.0 FPS
0.1% low framerate : 8.6 FPS

12-12-2018, 20:44:56 bfv.exe benchmark completed, 57905 frames rendered in 506.766 s
ROTTERDAM 64 Conquest
DXR OFF, DX11, ULTRA
Average framerate : 114.2 FPS
Minimum framerate : 55.1 FPS
Maximum framerate : 175.4 FPS
1% low framerate : 66.9 FPS
0.1% low framerate : 22.1 FPS

2st äldre tester, singleplayer vs multiplayer

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Nya tråden.
#17690072
För er som missat denna nyheten/tråden. Har testat med senaste drivarna i Multiplayer utöver redaktionens egna test. Både DX12/DX11/DXR ON Ultra.

Kan absolut konstatera att CPUn spelar stor roll när DXR används. Multiplayer är ENORMT mycket mer taxerande på cpun än Singeplayer, jämför de äldre graferna längst ner tex. CPU usage nådde 91% med en 4930k 4,6Ghz 6c/12t. Den har mer eller mindre identisk prestanda som en 1600X med dom clocksen.

----------------------------------------------------
I mitt multiplayer test nedan kör jag med ULTRA DXR och det är ändå fullt spelbart. Avg 82fps. Droppade dock rejält en gång när jag dök ner i vattnet annars funkade det fint.

DX12 drar dock längsta strået med bäst flyt, cpu usage är något högre med DX12 och FPSen droppar aldrig under 60FPS som det gjorde med DX11 vid ett tillfälle.

Hade varit kul att testa med en fläskigare CPU. Denna är ju 1600X/4930k prestanda 6c/12T. Ser dock fina RÖDA flaggskepp i horizonten AKA Ryzen 2 "3xxx" ryktena AdoredTV pratat om. Kan gott vänta tills dess!

Real World scenario.
Samma, karta alltid full server, samma spelstil, drygt 8 minuters rundor, höll mig på samma delar av kartan.

https://i.imgur.com/VkZg0Sc.png

12-12-2018, 21:16:18 bfv.exe benchmark completed, 41467 frames rendered in 506.531 s
ROTTERDAM 64 Conquest
DXR ON, DX12, ULTRA
Average framerate : 81.8 FPS
Minimum framerate : 16.7 FPS
Maximum framerate : 111.8 FPS
1% low framerate : 40.2 FPS
0.1% low framerate : 1.2 FPS

12-12-2018, 20:56:39 bfv.exe benchmark completed, 49186 frames rendered in 436.406 s
ROTTERDAM 64 Conquest
DXR OFF, DX12, ULTRA
Average framerate : 112.7 FPS
Minimum framerate : 62.8 FPS
Maximum framerate : 141.1 FPS
1% low framerate : 69.0 FPS
0.1% low framerate : 8.6 FPS

12-12-2018, 20:44:56 bfv.exe benchmark completed, 57905 frames rendered in 506.766 s
ROTTERDAM 64 Conquest
DXR OFF, DX11, ULTRA
Average framerate : 114.2 FPS
Minimum framerate : 55.1 FPS
Maximum framerate : 175.4 FPS
1% low framerate : 66.9 FPS
0.1% low framerate : 22.1 FPS

2st äldre tester, singleplayer vs multiplayer
https://i.imgur.com/zdwa8iZ.png?1

https://i.imgur.com/tyHZAp4.png?1

Enligt Digital Foundry så är kraven på CPU rätt hårda med DXR ON. Till och med med en Ryzen 1700X bli man CPU limited i 1440p.

https://youtu.be/QKV8VdhZuW4?t=814

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Enligt Digital Foundry så är kraven på CPU rätt hårda med DXR ON. Till och med med en Ryzen 1700X bli man CPU limited i 1440p.

https://youtu.be/QKV8VdhZuW4?t=814

Då stämde det jag upplevde till 100% alltså! Tack för att du bekräftade! GPU Usage ligger verkligen inte på 100% med DXR men det blir inte bättre när man slår av DXR, i alla fall inte med ULTRA på 1080p som jag har just nu.

I singleplayern orkar CPUN hålla GPU usage på 100% konstant, men multiplayern är så taxerande att gpu usage sjunker rejält.

BF5 mår bra av hög core count overall verkar det som. Helst 8c eller mer men Intels goda IPS verkar också bidra. Sammanfattningsvis verkar köpråden bli, köp en entusiast CPU om du ämnar spela BF5, helst intel med många kärnor.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks