Utbildning: Fullstack utvecklare eller mjukvarutestare

Permalänk
Medlem

Utbildning: Fullstack utvecklare eller mjukvarutestare

Dags att satsa på sig själv å utbilda sig till något annat. Kan inte dock bestämma mig mellan de två. Visst i en snar framtid allt ska bli automatiserad då rycker bort mjukvarutestare men men. Vad tycker ni?

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av haiPA:

Dags att satsa på sig själv å utbilda sig till något annat. Kan inte dock bestämma mig mellan de två. Visst i en snar framtid allt ska bli automatiserad då rycker bort mjukvarutestare men men. Vad tycker ni?

Varför tror du att testarna försvinner när allt blir automatiserat? Det är mycket som inte går att automatisera. De enklaste testjobben kanske rycker men testarna lär behövas för teststrategier, processer, testutveckling och felsökning etc.

Välj det yrket som intresserar dig mest. Det är för annorlunda för att jämföras.
Vill du prova på båda så satsa på ett yrke som testutvecklare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Att vara utvecklare är lite som att vara konsthantverkare. Du har möjlighet att skapa storverk som går till historien. Att vara testare är lite som att vara biljettkontrollant på tunnelbanan. De sistnämnda ska inte förringas, de behövs, annars blir det kaos. Känn efter vilken av ovanstående kategorier du vill tillhöra och vad du passar bäst som.

Permalänk
Medlem

Det känns som fullstack är mer komplex men det tar längre tid att komma ditt liksom. Först ska man bli first end utvecklare, sen back end å då bli fullstack. Visst det är mer utmanande å kanske betalas bättre med men jag vet inte. Det är svårt att bestämma sig. Har pratat med en IT-rekryterare å han säger att testarna ska försvinna så småningom plus att efterfrågan på arbetsmarknaden inte är så stor nu.

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Inaktiv

Knepiga utbildningar båda två. Fullstack anser jag det är mer något man blir med erfarenhet, det är inget man brukar utbilda sig till då det skulle bli en väldigt lång eller grundläggande utbildning.
Mjukvarutestare kommer inte på något sätt försvinna. Det som dock händer är att kraven på dessa ökar, där jag arbetar är det ofta utvecklare med minst 10års erfarenhet som av vissa orsaker sadlar om för att bli testare/besiktningsman.

Så mitt generella råd är läs en vanlig standardutbildning och sedan kan ni bli det båda om ni vill. Jag har kamrater från detta datateknik som jobbar inom båda:
https://www.kth.se/utbildning/civilingenjor/datateknik/utbild...
Det kan verka vara en konstig utbildning för fullstack, men polaren som jobbar som det idag har även en doktorsexamen i sitt bagage. Beroende på var man jobbar kan det blir väldigt mycket av det ena eller andra.

Det finns såklart enklare program och YH är ett alternativ, mitt råd är dock standardprogram som är flexibla.