ASUS RT-AC66U - addera mesh eller vad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2004

ASUS RT-AC66U - addera mesh eller vad?

Hej, jag har en ASUS RT-AC66U Gigabit Dual Band N-router (versionen som ej stödjer mesh) som jag tycker i sig fungerar fint. Har nu flyttat till en femma med rejält tjocka betongväggar som delar av lägenheten. Prövade köpa en tp link wpa4220kit för att förlänga signalen via elnätet, men hastigheten blir sådär eftersom vi har två proppskåp (sammanslagen lgh) och dessutom får jag inte till det att köra på samma SSID, så det blir ett ständigt bytande av wifi-nätverk beroende på var i lägenheten man vistas.

Nu till frågan - är mitt bästa alternativ, om jag söker bra hastighet/täckning och enkel användning, att satsa på ett färdigt mesh-system? T ex googles mesh-system?

Och min följdfråga - eftersom jag använder alla fyra lan-portar på asus-routern till olika saker (NAS, apple-tv, receiver och dp-linken), och mesh-system oftast har bara någon enstaka lan-port, så skulle jag gärna ha kvar routern - kan man lägga upp det så att en av mesh-enheterna blir router, och att man till den kopplar in asus-routern som man ställer om till switch?
Stort tack på förhand för alla inspel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007

@stu: Vad jag vet så är mesh inget att ha, bästa för för bra hastighet och täckning är att du sätter upp en eller flera AP för att få bättre täckning, det kräver dock att du kan få ut kabel till dessa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2004

Tack för svar - men är inte mesh rätt bra om det är "dual band" så att man har en särskild "kanal" för trafiken mellan respektive del?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av stu:

Tack för svar - men är inte mesh rätt bra om det är "dual band" så att man har en särskild "kanal" för trafiken mellan respektive del?

Förutsättningen för att ha mesh eller extender är att man har en sådan kanal, men det slår inte en trådad AP.