Nåt bra råd för mindre kontor (NAS, server)?
- Sitter på ett mindre kontor (2 personer idag. Kan ev bli 3 personer som mest). Idrottsverksamhet.
- Vi jobbar mest administrativt i Word, Excel, Powerpoint och sen hanteras hemsida, seriespel och liknade via webben. Fungerar bra!
- Vi hyr idag in oss på en lokal server i huset. Men dom stänger ner den om några månader! Vi jobbar aldrig mot nåt program på servern utan det är enbart spara/lagra/hämta dokument & bilder i ett mappat utrymme det används till.
- Vi har tillgång till Office 365 och därmed en hel del utrymme i "molnet".
- Nu till egentliga frågan: är trögt å jobba mot "molnet" i Office 365. Linan in i huset är okej men delas av för många. Vi skulle vilja ha lokal lösning (NAS, server etc) där vi jobbar, med våra dokument & bilder, på interna nätverket mot denna lösning när vi är på plats. Oftast är vi på kontoret! Sen vill vi kunna komma åt dokument etc från våra bärbara datorer om vi jobbar i fält eller hemifrån. Om det då går långsammare gör inget! Å slutligen ha nån form av backup.... en backup skulle kunna vara i molnet. Eller usb disk om man kan programmera automatisk backup nattetid. Men molnet kanske bättre pga risk att allt försvinner vid stöld/brand etc....
Kommer troligen ta in nån offert av firma.... men vill kolla lite om nån kan peka i rätt riktning vad som är smartast för oss.....
- Slutligen: inga stora datamängder vi lagrar! Just nu uppe i ca 200-300GB (flera års verksamhet).... Det blir inte mer då mycket lagras via webben i de program vi jobbar mot (vårt förbund sköter det), men kanske lite mer kursmaterial i filmformat i framtiden som ska lagras. Men en 1-2TB borde räcka lääääänge
Så 1: vilken lagringslösning? 2: hur backup? 3: hur komma åt externt? Helt ok å länka till bra tips....