3-pins fläkt till 2 x Raspberry

Permalänk
Medlem

3-pins fläkt till 2 x Raspberry

Jag har 2 stycken Raspberrys monterade sida vid sida, som jag skulle vilja kyla med en RGB-fläkt. Går det att koppla in denna till någon av dem, eller m¨ste jag ha extern strömkälla?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Det finns USB -> 3pin fanheader. Kanske finns smidigare sätt men det lär ju funka varjefall. Bara koppla in i någon usb port på nån av dom.
Jag köpte min från amazon för ett tag sen för att kunna testa fläktar bara med en powerbank.
såhär ser dom ut:
https://www.amazon.co.uk/BQLZR-Adaptor-Connector-Convert-Comp...

Kanske finns att köpa i Sverige nånstans typ kjell.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

alternativt kan du bara klippa av en usbsladd och koppla in den till en mobilladdare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Svart och röd kabel är de två du behöver koppla in ngn stans på raspberryn.
Den gula är varvtalsmätare.

Dock vet inte jag på rak arm var du har 7-12v ut från raspberryn, inte säkert att det finns då den matas med 5v.
Då det inte är säkert att 5v räcker för att starta en 12v fläkt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Svart och röd kabel är de två du behöver koppla in ngn stans på raspberryn.
Den gula är varvtalsmätare.

Dock vet inte jag på rak arm var du har 7-12v ut från raspberryn, inte säkert att det finns då den matas med 5v.
Då det inte är säkert att 5v räcker för att starta en 12v fläkt.

Ja, men var på kortet är "någonstans"?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Det finns USB -> 3pin fanheader. Kanske finns smidigare sätt men det lär ju funka varjefall. Bara koppla in i någon usb port på nån av dom.
Jag köpte min från amazon för ett tag sen för att kunna testa fläktar bara med en powerbank.
såhär ser dom ut:
https://www.amazon.co.uk/BQLZR-Adaptor-Connector-Convert-Comp...

Kanske finns att köpa i Sverige nånstans typ kjell.com

Det kan vara ett alternativ, tack

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Ja, men var på kortet är "någonstans"?

Tex 2 & 6 för 5V.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag har gjort lite mer research, och jag tror det bästa är att löda på den på en 12V laptopadapter, då fläkten själv är 12V?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Jag brukar testa fläktar med typ en sån här som är inställbar på olika volt-tal
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjnin...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Jag har gjort lite mer research, och jag tror det bästa är att löda på den på en 12V laptopadapter, då fläkten själv är 12V?

RBp behöver inte så mycket kylning, köp en med variabel spänning som postats ovan.

Vid 12v kommer fläkten att låta en del och du kommer inte att behöva den kylningen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |