En tillbakablick på Intel Core i7-920 – arkitekturen Nehalem fyller tio år

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Jäklar vad nostalgiskt... Minns hur man gärna ville ha en sådan till tunga spel som tex GTA IV...

Snacka om en resa tebax till ljusare tider helt klart! Lägg på ett decenium till och teknikkliven var verkligen helt extrema från år till år. Både hårdvara o mjukvara. Nya extremt mycket bättre videocodecs kom som krävde maffiga CPUer, och 3d-grafikkort blev totalt hedenhös på 2 år.

...För att inte tala om hypen kring allt häftigt millenieskiftet skulle innebära (på gott och ont)...
Magiska tider helt enkelt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Kul, känns som vi behöver en ny forumsdel för "Less is more" eller liknande.. platsar ju inte under retro riktigt..

Är ju sjukt många som inte sitter på det senaste som vaknar upp vid en sån här necropost, lite udda halloween-firande men passar mig med min gästburk.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Pga orsaker skaffade jag en 965 EE. Det är nog enda gången jag köpt apex predator. Den tjänstgjorde fem år, och när jag bytte dator var det egentligen inte för att CPU var för långsam.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har flera polare som är i liknande situationer. De bytte till AMD för att de var förbannade på hur Intel skött Spectre, och nu säger de att det "aldrig" blir Intel igen. Så deras hantering av Spectre kan ha kostat dem mer än de vet.

Saknar dock tiden när man kunde överklocka procesorn utan helvete på det här sättet. Både AMD och Intel ligger ju numer och pressar mot max redan ur kartong.

Lite sen att kommentera ditt inlägg men ärligt finns det någon vanlig konsument som drabbats av dessa säkerhetsbrister över huvudtaget? Noterade själv att bios uppdateringen till egna moderkortet som skulle öka säkerheten slöade ner datorn och valde istället att ominstallera den version som fanns innan. Endast de säkerhetsuppdateringar som kom med operativsystemet installerades och har hittills inte haft några problem alls och datorn funkar perfekt. Visst har man dragit på att uppdatera till bristerna åtgärdats helt kiselnivå men detta har egentligen bara resulterat att man sparat lite pengar på annars kanske lite onödiga uppgraderingar som man brukade företa sej med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Lite sen att kommentera ditt inlägg men ärligt finns det någon vanlig konsument som drabbats av dessa säkerhetsbrister över huvudtaget? Noterade själv att bios uppdateringen till egna moderkortet som skulle öka säkerheten slöade ner datorn och valde istället att ominstallera den version som fanns innan. Endast de säkerhetsuppdateringar som kom med operativsystemet installerades och har hittills inte haft några problem alls och datorn funkar perfekt. Visst har man dragit på att uppdatera till bristerna åtgärdats helt kiselnivå men detta har egentligen bara resulterat att man sparat lite pengar på annars kanske lite onödiga uppgraderingar som man brukade företa sej med.

Skickades från m.sweclockers.com

Man drabbas ju i den mån att fixarna drar ner prestandan, och om de istället skulle skita i att fixa det så skulle det bli ett stort drev av det istället. Det finns fler personer som uppdaterar UEFI och operativet än det finns folk som vet vad Spectre och Meltdown är, men alla som uppdaterar drabbas ju.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det stora problemet med Spectre var ju även att det inte lämnade några spår på drabbade system.

Jag valde själv en laptop med Ryzen istället för Intel i samma prisklass för jag var trött på att ständigt läsa om nya fixar på bekostnad av prestandan, vilket jag dessutom själv upplevt på min i7 4770k.