Permalänk

Hdmi 2.0 vs 1.3

Hej,

Sitter och funderar på om det blir någon skillnad om jag byter ut min gamla HDMI till en 2.0??

Vad är egentligen skillnaden om man har den kopplad till ps4 och appletv. kommer jag ens att märka någon skillnad? eller är det att slänga pengar i sjön?

Permalänk
Medlem

@pontansson1922: Lite svårt att förstå vad du vill byta för något, om det är HDMI kabel du menar så har dessa inte nått 1,3 eller 2.0 osv, den standarden har bara enheterna tex en TV, förstärkare, blu-ray osv.

Men om det är kabel du funderar på så finns det olika klassning på bandbredd de kan överföra.

Om allt funkar bra och som förväntat idag så ger inte en kabel med högre klassning nått.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Bildexpert 📺

@pontansson1922: Som skrivet - frågan är omöjlig. HDMI 1.3 och HDMI 2.0 är specifikationer. PDF-dokument med information och regler runt hur tekniken ska fungera.

Gissningsvis frågar du om en HDMI-kabel? Dessa har då inte versioner. Däremot finns en klassificering som talar om vilken bandbredd de förväntas klara av och den starkaste idag är Premium High Speed där du kan spåra tillverkningen via QR-kod. Bland annat för att minska risken för förfalskningar samt försvårar för alla som tillverkar random kabel och bara påstår att den är certifierad.

Ifall du byter din befintliga HDMI-kabel, som då omedvetet (eller medvetet) kanske felaktigt kallats för en "HDMI 1.3-kabel" till en ny kabel som är en Premium High Speed-kabel kommer effekten vara exakt noll. Ingenting kommer hända eftersom kabeln du använder redan täcker ditt behov av överföringskapacitet.

Permalänk

Tack för svaren!

Menade precis som ni säger hdmi-kabeln

Skickades från m.sweclockers.com