Exemplar av EVGA Geforce RTX 2080 Ti XC uppges ha fattat eld

Permalänk
Melding Plague

Exemplar av EVGA Geforce RTX 2080 Ti XC uppges ha fattat eld

Geforce RTX 2080 Ti är flaggskeppsprodukten i Nvidias senaste grafikkortsserie. Nu uppges ett exemplar av kortet ha börjat brinna, och detta utan överklockning eller tung belastning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ujuj... går bra nu

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Permalänk
Medlem

Då är ju frågan. Är det ett drivproblem (som då), måndagsexemplar eller fuck up av EVGA/Nvidia?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Hahahahahahaahah!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

oj det såg inte alls bra ut.. det kortet borde nvidia vilja få in så dom kan se vad som gick fel..

Permalänk
Avstängd

Tumme upp

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Flashbacks, ajaj på detta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Då är ju frågan. Är det ett drivproblem (som då), måndagsexemplar eller fuck up av EVGA/Nvidia?

Priset snarare

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Usch usch, tur att personen inte låg och sov när det hände. :/

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xinpei:

Då är ju frågan. Är det ett drivproblem (som då), måndagsexemplar eller fuck up av EVGA/Nvidia?

Tror knappast det är samma problem som 2011. Menar inget djupare med det än att Nvidia i sin iver att producera en topp-GPU kanske vridit ratten lite för långt till höger.

I det här fallet kanske vi ska vara lite försiktiga med att dra slutsatsen av att det är ett Nvidia-problem. Är PCB:n som används i det här EVGA-kortet en referens-PCB eller något EVGA själva hittat på?

Permalänk
Inaktiv

Man ska nog stänga av datorn helt om man har ett 2080 kort och man lämnar datorn.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt så nöjd med mitt 1080 Ti, behåller det nog några dagar till

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Ingen vidare kul tidsperiod att köpa ny dator i... Skyhöga priser på CPU, grafikkort, och utöver det kass quality control.

Väntar nog tills Intels grafikkort innan jag slår till och ersätter mitt nu 10 år gamla system.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

En gång är ingen gång, i förhållande till antal kort.

Dock mycket otrevligt med brand, med tanke på säkert det flesta av oss sällan stänger av datorn helt.

Permalänk
Avstängd

EVGA's 980Ti och 970 hade väl också en tendens att fatta eld vid VRM'en?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hipstergamer:

Ingen vidare kul tidsperiod att köpa ny dator i... Skyhöga priser på CPU, grafikkort, och utöver det kass quality control.

Väntar nog tills Intels grafikkort innan jag slår till och ersätter mitt nu 10 år gamla system.

Det är inte bara skit, i alla fall inte om man tittar på midrange-delen, och om man är beredd att shoppa runt lite.

AMD:s Ryzen-processorer är rejält prisvärda just nu. Såg t.ex. en Ryzen 5 1500X för 1111 kronor på Inet häromdagen. Inte illa för en 4/8 med en vettig medföljande kylare. Även lite längre upp på skalan så finns det riktigt bra deals på AMD-processorer.

På GPU-sidan har Radeon RX 590 goda förutsättningar att bli ett riktigt prisvärt alternativ i midrangesegmentet, även om det är en tråkig rebrand med små processförbättringar.

@anon193054 plockade t.ex. ihop en dator med en Ryzen 5 1500X, ett GTX 1060 3GB och hela 16 GB RAM(!) för bara 7500 kr i en annan tråd som rätt garanterat spöar skiten ur ett 10 år gammalt system.

Begagnat är ju också ett bra alternativ om man har ett 10 år gammalt system. GTX 970 är och förblir ett riktigt bra value-kort begagnat (3,5 GB-grejen till trots.)

Visst, hade Intel inte haft sina kapacitetsproblem så att deras proppar var billigare, och grafikkortsmarknaden varit lite mer normal så hade det varit bättre tider. Men då hade säkert något annat vart dyrt istället. RAM kanske. Eller SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tror knappast det är samma problem som 2011. Menar inget djupare med det än att Nvidia i sin iver att producera en topp-GPU kanske vridit ratten lite för långt till höger.

I det här fallet kanske vi ska vara lite försiktiga med att dra slutsatsen av att det är ett Nvidia-problem. Är PCB:n som används i det här EVGA-kortet en referens-PCB eller något EVGA själva hittat på?

Därav min fråga.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

EVGA's 980Ti och 970 hade väl också en tendens att fatta eld vid VRM'en?

Även EVGA:s 1080 kort hade underdimensionerad VRM-kylning (De nödlöstes med thermal pads samt nytt bios med högre fläkthastighet)

I det här fallet med 2080ti verkar det väl lite oklart än så länge om det är brister i själva referensdesignen eller en miss i kylningen av EVGA...

Men personligen ska det mycket till för att jag ska köpa EVGA igen!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu fick jag precis idén - varför inte ett gastätt chassi fyllt med någon slags inertgas? Typ kväve eller halon eller något. Värme kan man transportera ut med typ heatpipes eller vattenkylning eller något med en extern radiator.

Då kan man handla en massa skit på AliExpress hela dagarna och inte oroa sig för att allt ska brinna upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Usch usch, tur att personen inte låg och sov när det hände. :/

Tänkte komma med en lustig kommentar innan jag läste detta. Nvidia borde återkalla varenda kort av RTX serien dom sålt och börja från ruta ett (med allt utom chippet så klart). Har hänt i bilindustrin och när det nu händer här, att någon kan dö, hur dumt det än kan låta, så är det det minsta som borde ske.

Att en gpu börjar brinna är inte normalt någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Även EVGA:s 1080 kort hade underdimensionerad VRM-kylning (De nödlöstes med thermal pads samt nytt bios med högre fläkthastighet)

I det här fallet med 2080ti verkar det väl lite oklart än så länge om det är brister i själva referensdesignen eller en miss i kylningen av EVGA...

Men personligen ska det mycket till för att jag ska köpa EVGA igen!

Samma här, hade tidigare ett EVGA 970 som gav upp. Sedan bytte jag till mitt nuvarande 1080 som är ett av de drabbade korten, har bytt pads och kör med egen fläktkurva. Nästa kort lär inte bli ett kort från EVGA.

Permalänk
Inaktiv

Nvida ska ha släpps en hotfix som fixar detta problem. *ironi till ordet hotfix*

En annan som jobbar inom IT hör nästan dagligen kunder klaga på att det kommer rök ifrån deras dator när de klickar på en knapp, där jag brukar fråga dem har di testat och starta om datorn? I 99% av fallen löser det problemet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Nvida ska ha släpps en hotfix som fixar detta problem.

Har du någon källa på det? Om det är en drivrutinsgrej så är det kanske ändå GTX 590 all over again.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Har du någon källa på det? Om det är en drivrutinsgrej så är det kanske ändå GTX 590 all over again.

Det var ironisk och det är inte troligen ett mjukvarufel.
Ordet hotfix, antyder om att det är en fix för att något blir varmt.

Permalänk
Medlem

I tidernas begynnelse när man jobbade med RMA för en ÅF, så fick vi in ett grafikkort där när man kickade igång testriggen så slog det ut som en svetslåga ur grafikkortet, blev hyggligt imponerad faktiskt.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Det var ironisk och det är inte troligen ett mjukvarufel.
Ordet hotfix, antyder om att det är en fix för att något blir varmt.

Okej, jag faktiskt trodde du menade allvar. (När du första postade inlägget så stod bara den första raden som jag citerade med. Nästa rad hamnade där först efter jag svarat.) För i fallet när GTX 590 fattade eld så var det faktiskt just ett drivrutinsproblem som var orsaken.

För övrigt så tycker jag att det är rätt tråkigt att man år 2011 fortfarande inte hade lärt sig av incidenterna med strålbehandlingsmaskinen Therac-25 på 1980-talet som orsakade flera dödsfall på grund övertro på att programvaran skulle garantera maskinens säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

EVGA's 980Ti och 970 hade väl också en tendens att fatta eld vid VRM'en?

Var det inte deras 1080 som small ett par gånger också av överhettad VRM, innan de bytte kylarlösning på dem?

Skrivet av Wiruz:

Priset snarare

Har det börjat brinna för att det var dyrt..?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Men personligen ska det mycket till för att jag ska köpa EVGA igen!

Samma här, håller mig till Gigabyte och Asus.

Ska testa på MSI vid nästa behov av uppgradering.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Kortslutning, surge eller kondensator som gett sig.
Precis där det har brunnit är det flertalet lageranslutningar, och i anslutning, spännings/effekt övervakare för strömmatningen.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S