Exemplar av EVGA Geforce RTX 2080 Ti XC uppges ha fattat eld

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Exemplar av EVGA Geforce RTX 2080 Ti XC uppges ha fattat eld

Geforce RTX 2080 Ti är flaggskeppsprodukten i Nvidias senaste grafikkortsserie. Nu uppges ett exemplar av kortet ha börjat brinna, och detta utan överklockning eller tung belastning.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Sep 2012

Ujuj... går bra nu

ASUS Z370 Gaming-E, Deliddad i7 8086K @ 5.2 Ghz (1.34V), ASUS GTX 1080 Strix, 16 GB Corsair Vengeance LPX, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017

Då är ju frågan. Är det ett drivproblem (som då), måndagsexemplar eller fuck up av EVGA/Nvidia?

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Hahahahahahaahah!

Dator: i7 4960x | 32GB | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

oj det såg inte alls bra ut.. det kortet borde nvidia vilja få in så dom kan se vad som gick fel..

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Tumme upp

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Flashbacks, ajaj på detta.

☢ ~ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 ~ Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎬 ~ Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 ~ HTC U11+
🎧 ~ Cowon Plenue J 64GB • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Xinpei:

Då är ju frågan. Är det ett drivproblem (som då), måndagsexemplar eller fuck up av EVGA/Nvidia?

Priset snarare

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013

Usch usch, tur att personen inte låg och sov när det hände. :/

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Xinpei:

Tror knappast det är samma problem som 2011. Menar inget djupare med det än att Nvidia i sin iver att producera en topp-GPU kanske vridit ratten lite för långt till höger.

I det här fallet kanske vi ska vara lite försiktiga med att dra slutsatsen av att det är ett Nvidia-problem. Är PCB:n som används i det här EVGA-kortet en referens-PCB eller något EVGA själva hittat på?

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Man ska nog stänga av datorn helt om man har ett 2080 kort och man lämnar datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Nov 2006

Jag är rätt så nöjd med mitt 1080 Ti, behåller det nog några dagar till

Main: Acer X34A Fortress II i7 8700k ROG Strix Z370-F GTX 1080Ti Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC
Filserver: Lian Li PC-V354B X10SLH-F E3-1240Lv3 32GB ECC RAM IBM M1015
HTPC: nVidia Shield TV 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Ingen vidare kul tidsperiod att köpa ny dator i... Skyhöga priser på CPU, grafikkort, och utöver det kass quality control.

Väntar nog tills Intels grafikkort innan jag slår till och ersätter mitt nu 10 år gamla system.

Moderkort: ASUS P5Q PRO | CPU: q9550 @ 2.83 Ghz | GPU: GTX 580 | Lagring: Intel 520 240GB SSD + 3TB WD Green EZRX | RAM: 4x 2gb 800mhz ddr2 | PSU: Corsair 750w | Skärmar: Samsung Syncmaster SA350 + Samsung Syncmaster T200 | Tangentbord: Logitech G11 | Mus: Razer Deathadder 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

En gång är ingen gång, i förhållande till antal kort.

Dock mycket otrevligt med brand, med tanke på säkert det flesta av oss sällan stänger av datorn helt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

EVGA's 980Ti och 970 hade väl också en tendens att fatta eld vid VRM'en?

i7-4770K. Dark Pro Rock 4.
GTX1070. Accelero Twin Turbo.
16GB RAM. 2400MHZ.
1TB SSD. Samsung 860.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av hipstergamer:

Ingen vidare kul tidsperiod att köpa ny dator i... Skyhöga priser på CPU, grafikkort, och utöver det kass quality control.

Väntar nog tills Intels grafikkort innan jag slår till och ersätter mitt nu 10 år gamla system.

Det är inte bara skit, i alla fall inte om man tittar på midrange-delen, och om man är beredd att shoppa runt lite.

AMD:s Ryzen-processorer är rejält prisvärda just nu. Såg t.ex. en Ryzen 5 1500X för 1111 kronor på Inet häromdagen. Inte illa för en 4/8 med en vettig medföljande kylare. Även lite längre upp på skalan så finns det riktigt bra deals på AMD-processorer.

På GPU-sidan har Radeon RX 590 goda förutsättningar att bli ett riktigt prisvärt alternativ i midrangesegmentet, även om det är en tråkig rebrand med små processförbättringar.

@dix_xib plockade t.ex. ihop en dator med en Ryzen 5 1500X, ett GTX 1060 3GB och hela 16 GB RAM(!) för bara 7500 kr i en annan tråd som rätt garanterat spöar skiten ur ett 10 år gammalt system.

Begagnat är ju också ett bra alternativ om man har ett 10 år gammalt system. GTX 970 är och förblir ett riktigt bra value-kort begagnat (3,5 GB-grejen till trots.)

Visst, hade Intel inte haft sina kapacitetsproblem så att deras proppar var billigare, och grafikkortsmarknaden varit lite mer normal så hade det varit bättre tider. Men då hade säkert något annat vart dyrt istället. RAM kanske. Eller SSD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av pv2b:

Tror knappast det är samma problem som 2011. Menar inget djupare med det än att Nvidia i sin iver att producera en topp-GPU kanske vridit ratten lite för långt till höger.

I det här fallet kanske vi ska vara lite försiktiga med att dra slutsatsen av att det är ett Nvidia-problem. Är PCB:n som används i det här EVGA-kortet en referens-PCB eller något EVGA själva hittat på?

Därav min fråga.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av VadSaDu:

Även EVGA:s 1080 kort hade underdimensionerad VRM-kylning (De nödlöstes med thermal pads samt nytt bios med högre fläkthastighet)

I det här fallet med 2080ti verkar det väl lite oklart än så länge om det är brister i själva referensdesignen eller en miss i kylningen av EVGA...

Men personligen ska det mycket till för att jag ska köpa EVGA igen!

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Nu fick jag precis idén - varför inte ett gastätt chassi fyllt med någon slags inertgas? Typ kväve eller halon eller något. Värme kan man transportera ut med typ heatpipes eller vattenkylning eller något med en extern radiator.

Då kan man handla en massa skit på AliExpress hela dagarna och inte oroa sig för att allt ska brinna upp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av ZothOmmog:

Usch usch, tur att personen inte låg och sov när det hände. :/

Tänkte komma med en lustig kommentar innan jag läste detta. Nvidia borde återkalla varenda kort av RTX serien dom sålt och börja från ruta ett (med allt utom chippet så klart). Har hänt i bilindustrin och när det nu händer här, att någon kan dö, hur dumt det än kan låta, så är det det minsta som borde ske.

Att en gpu börjar brinna är inte normalt någonstans.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Roger W:

Även EVGA:s 1080 kort hade underdimensionerad VRM-kylning (De nödlöstes med thermal pads samt nytt bios med högre fläkthastighet)

I det här fallet med 2080ti verkar det väl lite oklart än så länge om det är brister i själva referensdesignen eller en miss i kylningen av EVGA...

Samma här, hade tidigare ett EVGA 970 som gav upp. Sedan bytte jag till mitt nuvarande 1080 som är ett av de drabbade korten, har bytt pads och kör med egen fläktkurva. Nästa kort lär inte bli ett kort från EVGA.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Nvida ska ha släpps en hotfix som fixar detta problem. *ironi till ordet hotfix*

En annan som jobbar inom IT hör nästan dagligen kunder klaga på att det kommer rök ifrån deras dator när de klickar på en knapp, där jag brukar fråga dem har di testat och starta om datorn? I 99% av fallen löser det problemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Johan86c:

Nvida ska ha släpps en hotfix som fixar detta problem.

Har du någon källa på det? Om det är en drivrutinsgrej så är det kanske ändå GTX 590 all over again.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av pv2b:

Har du någon källa på det? Om det är en drivrutinsgrej så är det kanske ändå GTX 590 all over again.

Det var ironisk och det är inte troligen ett mjukvarufel.
Ordet hotfix, antyder om att det är en fix för att något blir varmt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001

I tidernas begynnelse när man jobbade med RMA för en ÅF, så fick vi in ett grafikkort där när man kickade igång testriggen så slog det ut som en svetslåga ur grafikkortet, blev hyggligt imponerad faktiskt.

as it was in the beginning so it shall be in the end

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Johan86c:

Det var ironisk och det är inte troligen ett mjukvarufel.
Ordet hotfix, antyder om att det är en fix för att något blir varmt.

Okej, jag faktiskt trodde du menade allvar. (När du första postade inlägget så stod bara den första raden som jag citerade med. Nästa rad hamnade där först efter jag svarat.) För i fallet när GTX 590 fattade eld så var det faktiskt just ett drivrutinsproblem som var orsaken.

För övrigt så tycker jag att det är rätt tråkigt att man år 2011 fortfarande inte hade lärt sig av incidenterna med strålbehandlingsmaskinen Therac-25 på 1980-talet som orsakade flera dödsfall på grund övertro på att programvaran skulle garantera maskinens säkerhet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av VadSaDu:

Var det inte deras 1080 som small ett par gånger också av överhettad VRM, innan de bytte kylarlösning på dem?

Skrivet av Wiruz:

Priset snarare

Har det börjat brinna för att det var dyrt..?

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av Roger W:

Samma här, håller mig till Gigabyte och Asus.

Ska testa på MSI vid nästa behov av uppgradering.

i7-4770K. Dark Pro Rock 4.
GTX1070. Accelero Twin Turbo.
16GB RAM. 2400MHZ.
1TB SSD. Samsung 860.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2011

Kortslutning, surge eller kondensator som gett sig.
Precis där det har brunnit är det flertalet lageranslutningar, och i anslutning, spännings/effekt övervakare för strömmatningen.

Main: AMD Ryzen 1700 @ 3.95GHz | Fractal Design Celsius S360 | Asus Prime B350-Plus| 16 GB DDR4@3200 MHz | Palit RTX 2080 Ti Dual | Corsair RM750 | Fractal Design Define-S
Server0: HP MicroServer Gen. 8