Det här med göra rent grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Det här med göra rent grafikkortet.

Jag håller min dator regelbundet ren från damm, samt köper sällan eller aldrig begagnade datorkomponenter. Jag reflekterar inte över hur pass skitiga datorer människor kan ha, till jag av en händelse köpte ett begagnat Rx 570. (asus strix)
Jag var lite stressad eller kanske för stunden ointresserad, så jag bara slängde in kortet och testade att det funkade, med att köra igång Superposition, vilket jäkla oväsen, och temp på upp mot och över 80 grader.
Ut med kortet och närmare och syning, damm, fett damm mellan kylflänsar. Det typiska damm vi människor lämnar efter oss.

Monterar av kylare, och ser att kylpastan har torkat så den faller av i flagor. Gör rent allt, flänsar, fläktar och på med ny kylpasta.
Kortet håller nu en ca 70 grader. Så värt det lilla pysslet.

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig! Att göra rent dator och komponenter behöver nog fler göra och oftare, mig själv inräknat. För mig, säkert många andra, handlar det nog mest om ovana och att jag är lite skraj för att något ska gå sönder. Speciellt när man börjar pilla på CPU:n.

Däremot anländer ett nytt grafikkort snart, då är det dags att köra igenom datorn invändigt.
Finns det några bra guider eller tips att följa?

Permalänk
Medlem

Jag kör en lättare rengöring var tredje månad och sen en ordentlig genomkörare typ en gång om året/när jag byter ut något i den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk

Hur i skotta ha pastan på gpu torkat såpass 😱 nån måste ju nästan vart av med den en vända, för jag bytte precis på mitt snart 10år gamla radeon HD, och den var mjuk än. Och det har gått rätt varmt mot slutet av karriären då fläkten dog. (nu ska det in i en nöd-burk åt tjejen)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2500K@4,5ghz,16gb 1866mhz hyperx, rx590 nitro+ SE,850evo. funkar fint till att surfa youtube

Permalänk
Medlem

Jag gör rent ordentligt två gånger om året. Har dock öppet chassi så det samlas inte så mycket, men lite blir kvar ändå såklart. Om jag säljer något görs det såklart rent innan, och på köpares begäran byter jag gärna kylpasta på grafikkort.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG