AMD Ryzen 7 3700U listas i databas – nästa generations Ryzen för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 7 3700U listas i databas – nästa generations Ryzen för bärbara datorer

I databasen för prestandatestet Userbenchmark dyker Ryzen 7 3700U upp, vilken tillhör nästkommande generations Ryzen-processorer för bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför skulle de släppa exakt samma processor igen? Känns spontant som att de antingen har satsat på att dra ner strömförbrukningen, kislet är så tidigt att det inte klarar högre prestanda, eller så är id namnet spoofat från en vanlig 2700U.

Satsar nog mest pengar på det sista med tanke på i stort sett exakt samma specs annars.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv

@wowsers: Strömförbrukning är prio #1 i bärbara datorer. 2700U har redan god prestanda så om de kan erbjuda samma prestanda till lägre strömförbrukning så är det väl fint?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@wowsers: Strömförbrukning är prio #1 i bärbara datorer. 2700U har redan god prestanda så om de kan erbjuda samma prestanda till lägre strömförbrukning så är det väl fint?

Jo, men det känns ju lite mysko om 3700U ska vara den lägre presterande delen när 2500U var denna under "förra" generationen (och 12nm ska ge 5-10% bättre prestanda vid samma förbrukning). Jag skulle snarare tro på att en "3600U" skulle ha samma klockhastighet till lägre strömförbrukning, och 3700U har högre hastigheter med samma strömförbrukning. Ett annat alternativ är att de öppnar upp för en 3800U eller 3900U.

Jag är definivt inte mot lägre strömförbrukning, men i sådana fall borde det benämnas på ett mindre förvirrande sätt, vilket är varför jag tycker 2600U/3500U/3600U är bättre val av namn (eller om en högre presterande del heter 3800U), och även varför detta känns som ett spoofat processornamn.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Jag blir förvånad om min nästa bärbara inte har har ryzen!!

Dock lär jag ha kvar den laptopen jag köpte 2015 något år till..

Permalänk
Inaktiv

Om man jämför resultatet emot 2700U så borde man väl se IPC förbättringar?
Jag tycke Sisoft sandra var svår att söka i och har ont om tid, men:

Här finns 3700U:
Multi-Media Integer 261.09Mpix/s
Multi-Media Long-int 65.75Mpix/s
Multi-Media Quad-int 2.06Mpix/s
Multi-Media Single-float 187.86Mpix/s
Multi-Media Double-float 94.68Mpix/s
Multi-Media Quad-float 5.28Mpix/s
http://ranker.sisoftware.net/show_run.php?q=c2ffcee889e8d5e2d...

Här har vi en 2700U
Multi-Media Integer 227.80Mpix/s
Multi-Media Long-int 59.42Mpix/s
Multi-Media Quad-int 1.33Mpix/s
Multi-Media Single-float 182.30Mpix/s
Multi-Media Double-float 104.50Mpix/s
Multi-Media Quad-float 5.49Mpix/s
http://ranker.sisoftware.net/show_run.php?q=c2ffcee889e8d5e2d...

Allt förutom Multi-Media Double-float såg bra ut.

Någon med mer tid kan gräva mer för att försöka lista ut någon information om status just nu på Zen2.

Permalänk
Medlem

Det har varit känt länge att Picasso är en optimerad Raven Ridge så jag förväntar mig ingen större skillnad från RR.
Även om detta skulle visa sig vara en bluff så tror jag inte den är allt för långt ifrån vad vi kommer få se från Picasso.
Picasso = Raven Ridge för laptops med några mindre uncore förändringar som lite bättre energibesparing för VCN.
7nm och Zen2 kommer troligtvis först med "Renoir" för laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

7nm och Zen2 kommer troligtvis först med "Renoir" för laptops.

Kommer 2020?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Jo, men det känns ju lite mysko om 3700U ska vara den lägre presterande delen när 2500U var denna under "förra" generationen (och 12nm ska ge 5-10% bättre prestanda vid samma förbrukning). Jag skulle snarare tro på att en "3600U" skulle ha samma klockhastighet till lägre strömförbrukning, och 3700U har högre hastigheter med samma strömförbrukning. Ett annat alternativ är att de öppnar upp för en 3800U eller 3900U.

Jag är definivt inte mot lägre strömförbrukning, men i sådana fall borde det benämnas på ett mindre förvirrande sätt, vilket är varför jag tycker 2600U/3500U/3600U är bättre val av namn (eller om en högre presterande del heter 3800U), och även varför detta känns som ett spoofat processornamn.

Varför inte skriva och fråga AMD?

Permalänk
Medlem

ska 2700u vs 3700u bli som mellan 1950X och 2950X bara ett nytt namn med 0% skillnad i prestanda. ska köpa en ny bärbar snarast. men funderar fortfarande på vilken prestanda jag önskar. Men blir inte en släpbar gaming dator på +2kg

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Kommer 2020?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror det, Picasso kommer troligen ut på marknaden ganska snart istället för sommarmånaderna och då finns en minimal chans i slutet av 2019 men 2020 gissar jag på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sesese:

ska 2700u vs 3700u bli som mellan 1950X och 2950X bara ett nytt namn med 0% skillnad i prestanda. ska köpa en ny bärbar snarast. men funderar fortfarande på vilken prestanda jag önskar. Men blir inte en släpbar gaming dator på +2kg

Det lär bli rejäl skillnad, prestanda inom det segment det handlar om är inte "råstyrka inom beräkningskapacitet" utan batteritid är en oerhört viktig parameter så skulle man ha exakt samma beräkningsprestanda vid 20% lägre effekt är det att betrakta som rejält ökad prestanda.
Intel har också "U" cpuer som ät nått helt annat än "x" och du hittar inga Intel "x" i nån liten bärbar heller och skulle Intel ha lyckat sänka effektförbrukningen bara med nån % så kan du nog vara säker på att de kallat det en revolutionerande förbättring och lanserat det som en ny serie med 10 ggr större prispåslag än den procentuella minskningen i effekt för att utföra samma mängd beräkningar.

felstavning
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det där är knappt 10% upp. Som vanligt mellan generationer.
Men hoppas fortf att Picasso levererar Vega 24 i topp parollen. Har ju skymtats förr men inte så spännande prestanda.

10% bättre cpu del o Vega 24 är fortfarande på min önskelista för Picasso.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Som abdra skriver: prestandan på ryzenpropparna är redan väldigt bra, men strömförbrukningen är i övre laget.

Jag äger en laptop med en 2500u som jag är toknöjd med rent prestandamässigt, men batteritiden är absolut inte imponerande.

Jag tycker AMD bör förslka få ut 7nm till bärbara innan desktops om man nåste välja då det kan invilvera ganska måbga stora kontrakt med tillverkare, liksom på serversidan är det svårare att slå sig in bara sådär på den marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag fattar inte varför de inte prioriterar 7nm till Laptops först? Det är ju där majoriteten av konsument PCs säljs idag - och där den minskade strömförbrukningen gör mest skillnad för användaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Jag fattar inte varför de inte prioriterar 7nm till Laptops först? Det är ju där majoriteten av konsument PCs säljs idag - och där den minskade strömförbrukningen gör mest skillnad för användaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Handlar det inte om hela arkitekturen där den kommer ut på stationära först? Samma sak gör väl intel idag. Jag har vaga minne att core /core duo eller något kom till laptop först.

I Amd fall tror jag det var flera, fram tills Ryzen hade de extremt dåligt rykte och det var fel väg att satsa på en bra laptop cpu för att förbättra detta. Utan prio blev desktop och sedan kom laptops. Denna laptop cpu har dessutom en Vega grafikdel i sig och det är rätt logik att de redan innan detta är avtestat kan lansera en ren cpu.
Det börjar dessutom bli en tuff fight, hade Intel bara haft kvar sin 7700K idag så hade AMD varit det självklara valet för budgetdatorer med större laster. Nu handlar det dock om väldigt kort period om att få ut sina produkter innan konkurrenter kommer med deras produkt.

Sedan håller jag med dig, stationära desktops är rätt så exotiska idag. Bara kolla in vilket företag som helst, även besöka elkejdor och man ser att "typ ingen" köper dem idag.. Förutsatt om man räknar bort gruppen ungdomar 5-35år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Handlar det inte om hela arkitekturen där den kommer ut på stationära först? Samma sak gör väl intel idag. Jag har vaga minne att core /core duo eller något kom till laptop först.

I Amd fall tror jag det var flera, fram tills Ryzen hade de extremt dåligt rykte och det var fel väg att satsa på en bra laptop cpu för att förbättra detta. Utan prio blev desktop och sedan kom laptops. Denna laptop cpu har dessutom en Vega grafikdel i sig och det är rätt logik att de redan innan detta är avtestat kan lansera en ren cpu.
Det börjar dessutom bli en tuff fight, hade Intel bara haft kvar sin 7700K idag så hade AMD varit det självklara valet för budgetdatorer med större laster. Nu handlar det dock om väldigt kort period om att få ut sina produkter innan konkurrenter kommer med deras produkt.

Sedan håller jag med dig, stationära desktops är rätt så exotiska idag. Bara kolla in vilket företag som helst, även besöka elkejdor och man ser att "typ ingen" köper dem idag.. Förutsatt om man räknar bort gruppen ungdomar 5-35år.

Precis och de stora pengarna ligger i servermarknaden. AMD kan med hjälp utav binning använda server chip till desktop framförallt med deras nya chiplet design. Det är mer komplicerat att använda samma koncept till laptops. Dessutom konkurrerar både servrar och laptops om de energieffektiva chippen medan för high-end desktop är man mer ute efter chip som klockar bra.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Förutsatt om man räknar bort gruppen ungdomar 5-35år.

Jag tycker om att du fortfarande räknar mig som ungdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Förutsatt om man räknar bort gruppen ungdomar 5-35år.

Jag får känslan att din ålder är 30-35år.
Politiska ungdomsförbund har väl 30år som maxålder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snubb1:

Jag får känslan att din ålder är 30-35år.
Politiska ungdomsförbund har väl 30år som maxålder.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var lite ironisk.. Men som sagt stationära datorer håller på att försvinna, men det är inget man ser på forum som denna med den typ av användare som är här.
Det är lite samma sak som om man hänger med fotointresserade personer så kan man ha svårt att se att mobiltelefoner både tar över kamerorna och få köper såna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag var lite ironisk.. Men som sagt stationära datorer håller på att försvinna, men det är inget man ser på forum som denna med den typ av användare som är här.
Det är lite samma sak som om man hänger med fotointresserade personer så kan man ha svårt att se att mobiltelefoner både tar över kamerorna och få köper såna.

Personligen använder jag för det mesta en laptop men en del anser även att laptop är passé och att det är surfplattor eller smarta mobiltelefoner som gäller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snubb1:

Personligen använder jag för det mesta en laptop men en del anser även att laptop är passé och att det är surfplattor eller smarta mobiltelefoner som gäller.

Ja det är också en utveckling.. Sedan är det även om många har laptops så byter de dem sällan. De som har stationära uppgraderar dem ibland för pyttesmå saker.
Nu är det såklart inte enbart att folk uppgraderar stationära för det är enklare utan det ofta är en annan typ av användare. Folk i + 60 års ålder byter ofta inte cpu bara för att den är 3fps snabbare i ett spel..

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Stämmer specifikationerna överens med vad som släpps (inte självklart) är min gissning att detta AMD tagit Raven Ridge till 12 nanometer. I teorin borde processorerna kunna köras i liknande klockfrekvenser till lägre strömförbrukning, tillsammans med finlir för strömsparfunktionerna skulle det ge AMD ett hyfsat lyft i bärbara datorer.

Har rätt nyligen börjat höra från återförsäljare att det ska komma ett antal bärbara datorer med AMD-processorer "som faktiskt ser bra ut" inom kort. Det här får mig att fundera på om det verkligen är med dagens processorer eller något nytt i still med Ryzen 7 3700U.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det är ju bra men så trist om Picasso helt plötsligt bara blir bärbart. AMD touchar på storhet med APUerna men missar med så lite. Iaf senaste generationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Stämmer specifikationerna överens med vad som släpps (inte självklart) är min gissning att detta AMD tagit Raven Ridge till 12 nanometer. I teorin borde processorerna kunna köras i liknande klockfrekvenser till lägre strömförbrukning, tillsammans med finlir för strömsparfunktionerna skulle det ge AMD ett hyfsat lyft i bärbara datorer.

Har rätt nyligen börjat höra från återförsäljare att det ska komma ett antal bärbara datorer med AMD-processorer "som faktiskt ser bra ut" inom kort. Det här får mig att fundera på om det verkligen är med dagens processorer eller något nytt i still med Ryzen 7 3700U.

RR på 12nm med bättre strömspar är nog vad vi kommer få se med några mindre uncore ändringar.
VCN får strömsparfunktioner som inte funnits tidigare vilket bör förlänga batteritiden om man kollar film..
Problemet med nuvarande RR är inte hårdvaran utan produkterna den används i.
Laptops med RR har sparat in på fel ställen vilket leder till produkter som inte riktigt räcker hela vägen, valuta/pris ratio har varit väldigt dålig med RR laptops.
Jag hoppas verkligen du har rätt och vi får se ett antal intressanta bärbara med AMD-processorer som förhoppningsvis har det där lilla extra som många RR baserade saknar till en konkurrenskraftig och attraktiv prissättning.

Permalänk
Medlem

Gällande hastigheter och prestanda:
Vi vet inte i vilket stadium nästa generation befinner sig.
* Det är möjligt att testat exemplar inte kan köras snabbare för att det är en tidig förserie...
* Eller att man väljer att inte köra snabbare för att mörka vad som kommer och/eller kolla skillnad i IPC gentemot 2700U.