Inför mellandagsrean – hitta rätt bärbar speldator

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Kul att det uppskattades! Ja för de spelen du nämner där skulle 8 GB RAM duga alldeles utmärkt. Att välja en modell med 16 GB skulle du i så fall göra för att framtidssäkra datorn bättre, men med ett grafikkort riktat mot 1080p-upplösningar kommer du förmodligen klara dig ganska bra med 8 GB under datorns livslängd. Vill du kunna spela lite mer avancerade spel och satsar på vassare grafikkretsar som GTX 1060 eller högre bör du däremot satsa på 16 GB RAM.

Om du främst spelar något äldre spel, eller en viss uppsättning likt den du listade där, kommer du klara dig på en SSD runt 240/256 GB, men det blir inte med jättestor marginal. Vill du dessutom installera ett mer modernt spel kommer du snabbt få slut på utrymme, och det är inte superkul att behöva hushålla med spelbiblioteket så fort något nytt ska installeras.

Det bästa är om du hittar en dator som har en stor sekundär mekanisk hårddisk (eller utrymme för en) och en liten SSD för operativsystemet, men annars bör du välja en modell vars primära lagringsenhet ger dig utrymme för att kunna installera moderna spel som ofta hamnar runt 80-100 GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack Andreas. Då det i mitt fall handlar om en intro-dator för mina barn och jag räknar med att ett antal datorer kommer att komma och gå i familjen innan de(barnen) flyger ut ur boet så låter det då som att snarare se till att få till rejält med lagring istället för RAM. Och en stor och bra extern skärm.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av BobbyM:

Tack Andreas. Då det i mitt fall handlar om en intro-dator för mina barn och jag räknar med att ett antal datorer kommer att komma och gå i familjen innan de(barnen) flyger ut ur boet så låter det då som att snarare se till att få till rejält med lagring istället för RAM. Och en stor och bra extern skärm.

Ah, med det användarscenariot i åtanke låter det helt klart som att du har prioriteringarna helt rätt. Kul, och då återstår det bara att önska dig god jaktlycka under Black Friday!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av loevet:

Absolut, men datorn du beskriver där skulle vara väsentligt sämre än en modell med ett GTX 1050 eller 1050 Ti för 1080p-spelande. Prislappen är tilltalande, det förstår jag, men den är bara nivån över en bruksdator och ingen speldator som så

Snobberi förstår jag helt ärligt inte hur du kan få det till? Rådet handlar om att moderna spel ofta är 80-100 GB stora, och då kommer en SSD på 240/256 GB inte räcka till länge, och jag misstänker att många vill kunna ha mer än ett spel installerat.

Därför råder vi alla Black Friday-spekulanter att i första hand leta efter en datormodell som har en stor mekanisk hårddisk som sekundär lagringsenhet och en liten SSD som systemdisk, eller en stor SSD om den är den enda lagringsenheten. Om man vill spara pengar och kan tänka sig att hushålla med installerade spel är en mindre SSD såklart ett alternativ, men vi tror inte det gäller de flesta och ville därför lyfta detta råd inför Black Friday.

Skickades från m.sweclockers.com

Va bra

Min poäng är att vi gamlingar inte är så kinkiga att vi behöver 200fps när vi spelar rome total war. Men det är fortfarande inget bra mått på vad som är en bra gamingdator, som du säger är ett 1050 alternativ mycket bättre än ett alternativ med vega8 för 1080p, men samtidigt är ju ett alternativ med 1080 ett ännu bättre alternativ än en dator med ett 1050 och då kan man ju inte rekommendera den eller? Allt kommer ju till sist fram till hur mycket man får för pengarna och vad som behövs för de specifika krav en köpare kan ha.

Sen håller jag med om att med storleken på dagens spel så krävs mycket lagring och då företrädesvis en ssd, men att betala 5000kr extra för en 512gb ssd förinstallerad kontra att köpa den själv och stoppa i kan ju inte vara ett ekonomiskt bra val när man letar efter en bra deal?

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av FreakyLeo:

Va bra

Min poäng är att vi gamlingar inte är så kinkiga att vi behöver 200fps när vi spelar rome total war. Men det är fortfarande inget bra mått på vad som är en bra gamingdator, som du säger är ett 1050 alternativ mycket bättre än ett alternativ med vega8 för 1080p, men samtidigt är ju ett alternativ med 1080 ett ännu bättre alternativ än en dator med ett 1050 och då kan man ju inte rekommendera den eller? Allt kommer ju till sist fram till hur mycket man får för pengarna och vad som behövs för de specifika krav en köpare kan ha.

Sen håller jag med om att med storleken på dagens spel så krävs mycket lagring och då företrädesvis en ssd, men att betala 5000kr extra för en 512gb ssd förinstallerad kontra att köpa den själv och stoppa i kan ju inte vara ett ekonomiskt bra val när man letar efter en bra deal?

Nej självklart finns det olika nivåer av spelupplevelse och olika nivåer på vad man är villig att betala för en spelupplevelse, och vad man har för krav på spelupplevelsen så klart. Men de nuvarande bärbara Ryzen-alternativen erbjuder inte tillräckligt bra spelprestanda för bärbart spelande för att vi ska kunna rekommendera dem för 1080p-gaming, men om man inte vill investera mer än 4000-5000 kronor i en dator får man inte heller en dator med GTX 1050/1050 Ti, och då kan Ryzen-datorerna vara ett vettigt alternativ till integrerad grafik eller kanske MX150-datorer.

Ja absolut, om man kan installera en egen SSD i datorn och hittar en sådan till en låg prislapp är det absolut ett alternativ, men i många fall går SSD-lagringen inte att byta ut. Om man har specifika krav och önskemål likt dina behöver man kolla upp vad modellen man tittar på stöder. Finns väldigt många konfigurationer där ute

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av loevet:

Nej självklart finns det olika nivåer av spelupplevelse och olika nivåer på vad man är villig att betala för en spelupplevelse, och vad man har för krav på spelupplevelsen så klart. Men de nuvarande bärbara Ryzen-alternativen erbjuder inte tillräckligt bra spelprestanda för bärbart spelande för att vi ska kunna rekommendera dem för 1080p-gaming, men om man inte vill investera mer än 4000-5000 kronor i en dator får man inte heller en dator med GTX 1050/1050 Ti, och då kan Ryzen-datorerna vara ett vettigt alternativ till integrerad grafik eller kanske MX150-datorer.

Ja absolut, om man kan installera en egen SSD i datorn och hittar en sådan till en låg prislapp är det absolut ett alternativ, men i många fall går SSD-lagringen inte att byta ut. Om man har specifika krav och önskemål likt dina behöver man kolla upp vad modellen man tittar på stöder. Finns väldigt många konfigurationer där ute

Skickades från m.sweclockers.com

Då var jag inte helt ute och cyklade då

Hur är prestandan på Acer Predator Helios 500 med Ryzen7 och RXVega56? Sen finns det ju alternativ med RX560 och RX580 också om man inte vill gå 20k+.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Men kombinationen vuxet utseende och bra grafikkort går verkligen inte hand i hand hos tillverkarna..

Det borde ju göras ett vuxenchassi och ett barnchassi till gaminglaptops, lite som man gjorde till omslagen till Harry Potter-böckerna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Acer Predator Helios 500 med Ryzen 2700 och Vega 56 kan vara värt att lägga en bevakning på t ex.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4924054

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Acer Nitro 5 är helt klart en mycket prisvärd dator. Sitter själv på en med ett 1060 (6gb), Intel 8300H, 256gb SSD och en 144hz skärm. Kostar närmare 13 000kr men jag lyckades hitta min för 10 600kr på Elgigantens kampanj så håller man utkik kanske den gör återbesök för det priset. Mer prestanda för pengarna hittar man nog inte.

Solid dator men plastig. Ser ganska gamer ut men ändå inte så de skriker med svart och röda detaljer. Varken tunn eller tjock, inte särskilt tung men inte lätt heller. Skadar inte heller att den har både M.2 och 2.5" för lagring, så man kan ha både SSD och HDD. IPS-panelen är väldigt trevlig med starka färger och kontrast men inte särskilt ljusstark. Kylningen imponerar håller den sval utan throttle men låter lite, dock inget väsande ljud.

Jag ville ha en laptop som klarar alla mina spel när jag reser och har inga särskilda krav på design eller batteritid. Så den är perfekt för mig och rekommenderas starkt om den hittas för nedsatt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Det borde ju göras ett vuxenchassi och ett barnchassi till gaminglaptops, lite som man gjorde till omslagen till Harry Potter-böckerna!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är ett barnchassi? Om bortser från dvs loggor så finns det gott om datorer som är väldigt rena. ASUS, Lenovo, Acer mm har datorer som i stort ser ut som "vuxenchassin" som du med säkerhet kan ha på kontoret utan att få konstiga blickar mot dej.

Permalänk
Skrivet av employed:

Vad är ett barnchassi? Om bortser från dvs loggor så finns det gott om datorer som är väldigt rena. ASUS, Lenovo, Acer mm har datorer som i stort ser ut som "vuxenchassin" som du med säkerhet kan ha på kontoret utan att få konstiga blickar mot dej.

Stealth-design med utblås för fläktar som ser ut som jetmotorer? Stora loggor med drakar och arga ögon på locket kombinerat med RGB. Gärna lite text här och där med tuffa ord som ULTRA, GAMING, ELITE. Jag vet att det blivit bättre, men merparten är fortfarande inte särskilt snygga.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Eh, nu är ni väl ute o cyklar lite Om man gör en en guide inför Black Friday vill man ju veta om datorn man köper ger mycket bang for the buck oavsett vilket nivå man lägger sig på, därför vore det bra med prisnivåer till respektive förslag. MX150 och GT1030 är hur mycket bättre som helst framför intels integrerade grafik och ger spelmöjligheter på en t.ex. en ultrabook. AMD bör man definitivt tänka på. Om man t.ex. kan lyfta en Ryzen5 med Vega8 för 4000kr så är det ju ett väldigt väldigt bra alternativ för budgetgaming. Att säga att man behöver en 512gb SSD är ju bara elitistiskt att påstå. Det är väl bättre att köpa en prisvärd bärbar med t.ex. en m2 256gb och ingen HDD framför att köpa samma modell för samma pris med en 1tb HDD. Vill man ha mer lagring är det lätt och billigt att stoppa i en HDD i efterhand. Det är ju också en väldigt viktig aspekt när man letar efter en bra deal är hur mycket man kan uppgradera sin dator. Sen när det kommer till Thunderbolt så har det ju fruktansvärt mycket mer att göra med förutom att man kan köra ett externt grafikkort. Lite mer om olika skärmalternativ hade ju varit intressant också. Just my 2cents

Håller helt med, tycker detta var en av dom sämsta panelerna som Sweclockers haft, man förväntar sig mer från folk som jobbar på Sweclockers..

MX150/GT1030 funkar väldigt bra i en bärbar dator för dom som vill spela och är ute efter något prisvärt. MX150 springer flera varv runt Intels motsvarighet. Och till ett bra pris så kan en "Gamingdator" med en MX150 vara riktigt intressant, om man är ute efter att spela i 1080p på låga inställningar, ibland kan man dra ner till 720p för att få mer flyt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@muSashi: MX150 är en kompetent krets för en bruksdator som man kan spela på också, men det är inte en krets för den som vill spela mer seriöst. Den här videon handlar om gaming-datorer och de råd vi kan dela med oss av till den som letar en gaming-dator specifikt. Alla bärbara datorer går att spela på, vissa bättre än andra, och skulle vi ta med alla alternativ som går att spela på skulle det inte bli en video om gaming-datorer.

Men absolut, ett MX150 är klart bättre än Intels integrerade alternativ, men det konkurrerar inte med ett GTX 1050 om en plats i gaming-kategorin.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Stealth-design med utblås för fläktar som ser ut som jetmotorer? Stora loggor med drakar och arga ögon på locket kombinerat med RGB. Gärna lite text här och där med tuffa ord som ULTRA, GAMING, ELITE. Jag vet att det blivit bättre, men merparten är fortfarande inte särskilt snygga.

Stealth-designen har inte används i nästan 4 år vilket jag vet då jag ägt 2 av dem med den designen. xD Måste även säga att den designen är väldigt stilren om man jämför med andra ROG datorer nuförtiden. Som jag sagt. Finns några alternativ om man inte gillar "gamingdesign".

För övrigt så fungerar min gamla "Stealth" ROG med 660M fortfarande riktigt bra även om den har väldigt svårt att hänga med. Äldre spel som BF3 och Skyrim går dock fortfarande riktigt bra på den.

Annars så är det sjukt att datorer med 10xx fortfarande kostar lika mycket som när 10xx-serien kom. Köpte min ROG med 1070 för 2 år sedan och de kostar fortfarande lika mycket eller mer med lite nyare processor. Skulle vilja rekommendera 1070 till alla som vill köpa en bärbar gamingdator men känns svårt med tanke på priset som sagt.

Permalänk
Medlem

@loevet: Nu vet jag inte huruvida den här tråden fortfarande lever men vad jag tycker är väldigt relevant att poängtera är om laptopen har en eller två minnesmoduler, oavsett 8 eller 16gb. Jag köpte en Lenovo Y720 för ca 1,5 år sedan som enligt mig har underpresterat ochjag har inte förstått varför. Den kom med en ramsticka på 8gb. Häromdagen köpte jag en till ramminnesmodul vilket gör att jag nu kör i dual channel. Skillnaden är väsentlig när det kommer till fps i spel! Nu fick jag förvisso 16gb i ram istället för 8gb men den skillnaden är jag övertygad om att den ger marginell fps-boost. Att köra i dual channel gav mig en markant mer stabil fps i spel. Jag är nästan irriterad över att jag fick datorn med 1x8gb istället för 2x4gb när skillnaden visade sig vara så stor. Bara ett tips till er som fortfarande letar ny laptop.

För er som tvivlar, gå in på youtube och sök efter dual vs singel channel memory.