Permalänk

Tyst och ljuskänslig kamera

Min dotter pluggar foto och kommer att jobba professionellt. Hon har behov av en kamera som är ljuskänslig och tyst, det blir mycket "behind the scenes". Vet inte vara jag skall börja leta efter en sådan kamera. Tips ?

Permalänk
Medlem

A7s, A7sii, A7rii, A7riii, A7iii; samtliga har tyst (elektrisk) slutare, med de fördelar och nackdelar sådan innebär, samtliga är bra på höga ISO. De sistnämnda två har bäst autofokus.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Vill man ha en riktigt bra kamera till låg kostnad (5-10 000:-) är det inte mycket som slår gamla Nikon D3. Inte speciellt tyst men en proffskamera som funkar till allt med mycket snabb och säker ljusmätning och fokusering. Bra i svagt ljus och tar 8 bilder per sekund om man så vill. Med knappar på kamerahusets utsida för alla viktiga inställningar går det snabbt att ändra inställningar utan att gräva i menyer.

Rent allmänt skulle jag välja Nikon eller Canon då de har störst objektivprogram - och är störst på marknaden vilket medför att det är gott om begagnade objektiv till bra priser.
Är ekonomin ointressant kan man köpa vilket märke som helst, alla är idag bra.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnAxel:

Min dotter pluggar foto och kommer att jobba professionellt. Hon har behov av en kamera som är ljuskänslig och tyst, det blir mycket "behind the scenes". Vet inte vara jag skall börja leta efter en sådan kamera. Tips ?

Budget hade ju varit bra och lika så en beskrivning av VAD som ska fotas och i vilka situationer.
Annars är ju Sonys A7-serie, som Kolsvart Katt nämner bra. De tidiga versionerna kan man få för rätt rimliga pengar begagnat men de är, såklart, inte lika förfinade som senaste modellerna vad gäller autofokus osv. Sedan behöver man ju även ett ljusstarkt objektiv för att dra nytta av en sådan kamera. En 50/1.8 är ett relativt billigt objektiv som är hyfsat allround. En A7 MkI med en 50mm kan man säkert ropa in för 5-6kkr.

Lite beroende på vad som ska fotas och i vilka situationer samt vad bilderna ska användas till så kanske det funkar även med mindre sensorer. Fuji gör en den bra modeller och Panasonic LX100 (båda versionerna beroende på budget) är inte heller så dumma och funkar nog utmärkt om det inte är väldigt rörliga motiv.

Sedan har ju Canon och Nikon en del modeller som har ett tyst läge men generellt låter deras kameror mer eftersom de har en spegel. Om man inte tittar på deras nyligen släppta spegellösa kameror, Nikon Z resp Canon EOS R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorante:

Vill man ha en riktigt bra kamera till låg kostnad (5-10 000:-) är det inte mycket som slår gamla Nikon D3. Inte speciellt tyst men en proffskamera som funkar till allt med mycket snabb och säker ljusmätning och fokusering. Bra i svagt ljus och tar 8 bilder per sekund om man så vill. Med knappar på kamerahusets utsida för alla viktiga inställningar går det snabbt att ändra inställningar utan att gräva i menyer.

Lite bereonde på vilka egenskaper man värdesätter mest så är tex D750 bättre för ungefär samma pengar. Bättre bildkvalitet, bättre AF, bättre ljusmätning. Sen har den ju "bara" 6.5fps och har "konsumentlayout" på knappar och rattar.
Hur som helst så är väl ingen av dessa optimal för någon som vill ha en riktigt tyst kamera.

Permalänk

@dumbo @ignorante @kolsvartkatt: Tack för denna information, strålande redogörelse. Känns som att jag kan gå vidare med denna information från Er. Jag funderar på ny eller begagnad, helst en fin begagnad. Min dotter har Canon Mark II idag för fotografering i utomhus miljö eller fotostudion. Men hennes spegelreflexkamera väsnas lite för mycket när hon är i bakgrunden eller tätt in på personen hon skall fota, bakom scenen, i en inspelningsstudio. Syftet är att fånga personer på bild utan att störa eller väsnas.. Eftersom hon har Canon Objektiv så är ett ett kamera hus Canon objektiv klokt. Men väljer hon en riktigt fin kompaktkamera så har ni öppnat upp för flera alternativ. Tack igen alla för att ni tog er tid att svara. Eftersom det är min dotter så är priset inte avgörande, men det finns gränser Jag återkommer gärna i tråden när jag går vidare på era spår. Spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnAxel:

information från Er. Jag funderar på ny eller begagnad, helst en fin begagnad. Min dotter har Canon Mark II idag för fotografering i

Det går att använda Canonobjektiv på Sony E med adapter. Det funkar inte riktigt lika bra/smidigt som de gör på en Canonkamera men det går. Annars kan ju EOS R med Canons egen adapter vara ett alternativ om hon har många/dyra objektiv. Eller, om hon har APS-C-sensor idag, så kan ju en EOS M50 med adapter vara ett alternativ.

Tyvärr säger ju inte "Canon Mark II" vad det är för kamera riktigt.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade en Sony A6300 med speedbooster på, mycket kamera för pengarna. Med speedboostern ökar man ljusintaget och möjliggör montering av fullformats canonobjektiv. Hade även ett Sigma 35mm F1.4 och med detta kunde kameran typ se i mörkret. Ångrar lite att jag sålde den kameran.. Annars kan jag rekommendera samma kameror som tidigare inlägg. A7S II är nog känd som den bästa kameran i mörker. Men det får man såklart betala en del för.

Permalänk

@anon265474 lutar mot Sony A7 ii den verkar vara den kamera som många av er rekommenderar och även om priset är högt så blir man fartblind när man ser priset på en A7s iii. Vet du vad s står för ? S kanske är att den går att spela in på ( vilket jag trodde först ) men A7 ii är också en kamera som går att spela in på. jag får undersöka närmare. TACK igen.

Permalänk

@dumbo: Ok det var är en EOS 5d mark ii ( tror jag ) Dotter och kamera är i USA nu men det den beteckningen känns bekant

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnAxel:

@anon265474 lutar mot Sony A7 ii den verkar vara den kamera som många av er rekommenderar och även om priset är högt så blir man fartblind när man ser priset på en A7s iii. Vet du vad s står för ? S kanske är att den går att spela in på ( vilket jag trodde först ) men A7 ii är också en kamera som går att spela in på. jag får undersöka närmare. TACK igen.

Se Wikipedia för en jämförelse av alla A7-kameror. S = sensitivity, R = resolution.

Någon A7S III finns inte förresten, du kanske tänkte på A7 III eller A7S II.

Permalänk
Medlem

Alla fotografer som har fotar behind-the-scenes med mig har haft nån sorts sound blimps runt kamerorna så dom blev helt tysta (inuti brukar det sitta en pro-kamera, har bara sett dslrer..) Annars skulle jag nog slängt ut dom :). Jag vet inte om en kamera utan spegel är lika tyst men om det funkar är det väl bra.
Ibland är det lika viktigt att uppfylla kundens imbillade krav på hur det brukar vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrika:

Alla fotografer som har fotar behind-the-scenes med mig har haft nån sorts sound blimps runt kamerorna så dom blev helt tysta (inuti brukar det sitta en pro-kamera, har bara sett dslrer..) Annars skulle jag nog slängt ut dom :). Jag vet inte om en kamera utan spegel är lika tyst men om det funkar är det väl bra.
Ibland är det lika viktigt att uppfylla kundens imbillade krav på hur det brukar vara.

Många spegellösa kameror har ett läge där man använder elektronisk slutare, vilket innebär att inte ens slutaren låter något. Det enda som eventuellt låter är AF och stabilisering. Så lite beroende på objektiv och kamera så är det i princip ljuslöst i de flesta praktiska situationer. I princip är det samma sak som att man gör en videoupptagning med bildrutorna lagras en och en.
Sedan har ju elektronisk slutare sina egenheter pga att man läser ut linje efter linje så man kan under vissa omständigheter få artifakter i bilden om ljuset ändras eller motivet rör sig medan man läser ut bilden.

Permalänk
Medlem

@dumbo: ”Eventuellt låter” räcker nog tyvärr inte.

Mellan att kopiera proffsen som redan jobbar med det här och är accepterade av branschen.
Eller
Hitta på själv baserat på antaganden som möjligen stämmer men som kanske får dig att verka oproffsig eller inte bli accepterad.

..så vet jag iallfall vad jag skulle valt.

Sen om det är det bästa eller effektivaste är ju helt annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrika:

@dumbo: ”Eventuellt låter” räcker nog tyvärr inte.

Det jag menade var att man inte nödvändigtvis behöver använda AF och stabilisering och då blir det ljudlöst. Skulle man använda dem så är det ljud som hörs om man befinner sig närmare än 50cm från kameran, om det i övrigt är knäpptyst, annars inte.

Permalänk

Köpte en Sony A7 II

Hej, köpte en Sony A7 ii i November 2018 men tyvärr så lät den vid varje tagning, det finns ingen noice reduction. Sony A7 ii är fin, lätt och smidig, snygg och lätthanterlig men levde inte upp till behovet av att vara helt tyst, och speciellt ljuskänslig är den inte ( men det kanske har att göra med linen så klart ). Nåväl ny får jag säga dotterns kamera och ge mig ut på ny jakt. Kanske Canon EOS R eller någon annan Sony modell som nämnts i tråden klarar kravet på tyst och ljuskänslig.

Permalänk

Fråga Resolution och sensitivity

@perost: tack för länk till wikipedia. Gällande ljuslöst och ljuskänslig vad skall man titta på för rad i deras tabell ? Tabellen är en bra översikt men då skall man veta vad man letar efter. Uppskattar din support.

Permalänk
Medlem

Ska det vara en övaraskning? Annars skulle jag rekommendera dig att fråga din dotter vad för kamera hon vill ha. Om hon pluggar foto så har hon säkert lite koll på marknaden samt kanske redan riktat in sig på en modell eller märke. Många fotografer är ju väldigt märkestrogna så även om en viss modell är "bättre" så kan det fortfarande vara helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnAxel:

tack för länk till wikipedia. Gällande ljuslöst och ljuskänslig vad skall man titta på för rad i deras tabell ? Tabellen är en bra översikt men då skall man veta vad man letar efter. Uppskattar din support.

För ljudlös är det "Electronic shutter mode" du ska kolla på. Om det står "No" så använder kameran endast den fysiska slutaren, "First-curtain" betyder att kameran kan starta exponeringen elektroniskt men använder den fysiska slutaren i slutet för att mörklägga sensorn medan den läses av, och "Silent shutter" betyder att kameran kan ta kort utan att använda den fysiska slutaren alls.

För ljuskänsligheten är det lite knepigare. "ISO Range" ger en liten fingervisning på vad Sony anser att de klarar av, men det säger egentligen inte så mycket. Det är mer en egenskap som man får läsa tester på, t.ex. hos DxOMark som testar sensorer väldigt ingående.

Med det sagt så är ändå en A7 II en av de bättre kamerorna när det gäller ljuskänslighet, så på just den punkten handlar det nog mest om objektivval och fototeknisk kunskap för att det ska bli bättre.

Permalänk

@Perost. Det börjar klarna det innebär att α7S, α7R II, α7S II, α7R III och α7 III har First-curtain samt Silent shutter. Då är det dessa jag skall leta efter. Stort tack och trevlig helg.

Permalänk

@yugurt: så sant, jag frågade henne och hon hade fått A7 ii i rekommenderad av en fotograf i LA. Men jag tror att det blev otydligt med beteckningarna, de är ganska snarlika saknas ett R eller S så är det en annan prisnivå och funktioner. Denna tråd ger bäst info av de butiker jag talat med. Tack !

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnAxel:

@Perost. Det börjar klarna det innebär att α7S, α7R II, α7S II, α7R III och α7 III har First-curtain samt Silent shutter. Då är det dessa jag skall leta efter. Stort tack och trevlig helg.

Den som har bäst elektronisk slutare, med tanke på de begränsningar som dumbo skrev om ovan, är Sony a9. Dock är den också dyrast, men den kameran är främst tänkt att användas med den elektroniska slutaren, även om den också har vissa begränsningar som att man måste använda den mekaniska ihop med blixt.

(Sedan kan jag personligen inte med Sonys ergonomi etc, men det är en annan historia...)

Permalänk
Rekordmedlem

First curtain är en egenskap som har med blixtsynkonisering att göra om inte någon tillverkare har hittat på en ny betydelse, det påverkar vare sig ljudnivå eller ljuskänsligheten.
Elektronisk slutare och spegellöst hus är det man får leta efter om man jagar tystnad hos kamerahuset och tänk också på att bländaren låter mer eller mindre mycket i olika optiker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

First curtain är en egenskap som har med blixtsynkonisering att göra om inte någon tillverkare har hittat på en ny betydelse, det påverkar vare sig ljudnivå eller ljuskänsligheten.
Elektronisk slutare och spegellöst hus är det man får leta efter om man jagar tystnad hos kamerahuset och tänk också på att bländaren låter mer eller mindre mycket i olika optiker.

Det som avses i det här sammanhanget är elektronisk förstaridå, vilket kan användas för att reducera vibrationer från slutaren.

Permalänk

@perost: bra site för att få en objektiv syn på olika kamerors ljuskänslighet 7R iii ser bra ut ( men dyr ) Man får vad man betalar. Som du nämner: "För ljuskänsligheten är det lite knepigare. "ISO Range" ger en liten fingervisning på vad Sony anser att de klarar av, men det säger egentligen inte så mycket. Det är mer en egenskap som man får läsa tester på, t.ex. hos https://www.dxomark.com/category/camera-reviews/page/2/ som testar sensorer väldigt ingående"

Permalänk

@BjörnAxel: Tack för all info. Det blir en α7 III, jag skall tala med butiken och dotter på Måndag, därefter gör jag slag i saken. Tack ingen för alla inlägg, det har varit avgörande. Bockar och bugar.

Permalänk
Skrivet av BjörnAxel:

@BjörnAxel: Tack för all info. Det blir en α7 III, jag skall tala med butiken och dotter på Måndag, därefter gör jag slag i saken. Tack ingen för alla inlägg, det har varit avgörande. Bockar och bugar.

Objektivet som valdes: Vario-Tessar T* FE 24-70mm f/4 ZA OSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnAxel:

Objektivet som valdes: Vario-Tessar T* FE 24-70mm f/4 ZA OSS

Förtälj gärna hur objektivet upplevs (blandade omdömen på internäten). Praktiskt zoomomfång iaf.

Ang, kameran så tror jag inte hon blir missnöjd..där är omdömena tämligen entydiga.

(Själv gillar jag min A7rii men en sportkamera är den inte och 'Inget handhavande!' när den skriver sina jättefiler gör den till något av en acquired taste. Well, sensorn är bäst)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

@Kolsvart Katt: Hej min Fru besöker Hanna i USA och är tillbaka på Onsdag jag frågar då. Jag kan även maila Hanna och fråga. Det jag ser på nätet verkar blandade åsikter ( som du säger) men det som övervägar är de som är riktigt nöjda. Jag återkommer, om det gör det tydligare eller inte är svårt att säga, det finns ju hundratals med reviews kring denna lens. Värt att fråga iallafall. Med vänlig hälsning, / BJÖRN