Permalänk

Skillnad på BCLK och multipel?

Varför låstes den ena och den andra öppnades? Man kunde ju finsjustera mer via BCLK än vid multipel?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Kort sagt: BCLK påverkar hela "bussen" till resten av moderkortets funktioner, medan processorns "multipel/ratio" bara påverkar hastigheten för processorn. Enda sen Sandy Bridge(?) så började man överklocka genom multipeln istället. BCLK kan man bara höja någon ynka procent innan systemet blir instabilt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Var det inte den man ändrade på innan den upplåsta multipeln kom?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Var det inte den man ändrade på innan den upplåsta multipeln kom?

FSB tror jag det hette då.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Kort sagt: BCLK påverkar hela "bussen" till resten av moderkortets funktioner, medan processorns "multipel/ratio" bara påverkar hastigheten för processorn. Enda sen Sandy Bridge(?) så började man överklocka genom multipeln istället. BCLK kan man bara höja någon ynka procent innan systemet blir instabilt.

Sandy bridge gillade inte baseclock och även vissa generationer efter den. Dock var det många som klockade sina coffe lakes med baseclock, 8400 och icke k modeller. De gick att klocka med baseclock engine upp till 5ghz+, tills intel la till en microcode patch som gjorde att det inte fungerade längre. Funkar fortfarande med k modeller, dock är ju multiplier mycket lättare, men vill du kräma ut extra 50mhz eller liknande funkar baseclock bra.

Jag själv kör 48x104 på min 8600k för 5ghz.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Sandy bridge gillade inte baseclock och även vissa generationer efter den. Dock var det många som klockade sina coffe lakes med baseclock, 8400 och icke k modeller. De gick att klocka med baseclock engine upp till 5ghz+, tills intel la till en microcode patch som gjorde att det inte fungerade längre. Funkar fortfarande med k modeller, dock är ju multiplier mycket lättare, men vill du kräma ut extra 50mhz eller liknande funkar baseclock bra.

Jag själv kör 48x104 på min 8600k för 5ghz.

Vad kommer det sig att du inte använder 50x100?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad kommer det sig att du inte använder 50x100?

Stabilt på lägre spänning än 50x100, konstigt nog.

Visa signatur

=)