När ofta brukar ni uppdatera eran dator?

Permalänk
Medlem

När ofta brukar ni uppdatera eran dator?

Jag sitter på en Kabylake I7 (första optimization i Intels: Process-Architecture-Optimization)
Samt ett GTX1080

Har många gånger funderat på när det är rätt tidpunkt för att man ska sin uppgradera dator.
Har sedan länge tillbaka enbart kört Intel och Nvidia och vart riktigt nöjd med dessa märken. Så har tänkt fortsätta så.

Här kommer min tanke på när det passar att uppgradera:

https://imgur.com/a/kLaVAsj

(Vet att releasedatum hos intel i denna inte är korrekt, men det är inte poängen)

Som ni ser så har vi GPU på vänster sida och CPU på höger sida.

- Jag tänker att om man slår till och uppgraderar GPU varannan generation som inringat.

- Och första Optimization från Intel i varje Process-Architecture-Optimization cykel

Samtidigt som man uppgraderar CPU så uppgraderar man också moderkort och ram.
....................................................................................................................
Chassi - Uppgraderas varannan USB generation
Nätagg - Räcker med att man satsar stort en gång så håller det hur länge som helst.
Ljudkort - Räcker med att man satsar på ett bra ljudkort en gång
NVME M2 PCI-E SSD - Räcker med att man satsar på en bra och stor SSD en gång så håller det många många år.
Lagringshårddisk - En mekanisk disk, får hålla så många år den håller
Extern hårddisk - Får hålla så många år den håller
-------------------------------------------------------------------------

En fråga gällande CPU: Historiskt sett hur har det sett ut? Är det bättre att uppgradera en gång per varje ny Architecture eller är det bättre att vänta och uppgradera första Optimization i Process-Architecture-Optimization? Vad brukar ge bäst resultat prestandamässigt för pengarna.

Som jag förstår det så är det totalt menigslöst och icke prisvärt att sitta och uppgradera från Optimization till Optimization i samma Architecture.

Har ni något schema för hur ofta ni uppgraderar eran dator?

Håller denna modell jag målat upp för att hålla en bra speldator i trimm?

Permalänk
Medlem

Jag byter ut min hårdvara när den inte fungerar som jag vill att den ska göra längre, antingen sönder eller presterar dåligt eller saknar nyare funktioner som t.ex. en 144hz skärm om man bara har 60hz.

t.ex. bytte jag chassi i samband med att jag köpte nytt skrivbord där mitt gamla ATX chassi inte fick plats.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har uppgraderat min gamla burk allt eftersom man hittar nått roligt man vill stoppa i, sitter på rätt gamla prylar så finns alltid nått kul på begagnatmarknaden.

Av det som satt i burken när jag köpte den för 3-4 år sedan är det bara moderkortet som är kvar, har under denna tiden bytt:
HDD 1 gång
Chassie 2 ggr
Ram-minnen 1 gång
CPU 1 gång
Cpu-kylare 3-4 ggr
Gpu 4-5 ggr
PSU 1 gång
Tappat räkningen på hur mycket fläktar man lagt till och tagit bort om vartannat.

Tycker det är rätt roligt att skruva med grejerna, många byten skulle kunna ses som onödiga ur ett prestandaperspektiv men som sagt, det är kul att pilla och hålla på!

Permalänk
Medlem

Jag har inte uppgraderat tillräckligt många gånger för att veta exakt, men jag tänker ungefär att köpa det bästa man kan få (som kan hålla upp emot 6-10 år) och uppgradera grafikkortet när det behövs.

Jag använder fortfarande komponenter från 2011, och 2016 uppgraderade jag grafikkortet. Det känns snart dags att byta ut allt (utom grafikkortet) men som det ser ut nu på marknaden så vill jag helst vänta och se vad 2019 kommer erbjuda, t.ex Ryzen 7 3700X, eller om Intel lyckas klämma fram något på 10nm om ett år.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Avstängd

Inte ofta, spelar bara under 1080P@60FPS.

Enda anledningen att jag uppgradera från ett GTX970 till ett GTX1070 var att jag fick 1070't för ett riktigt bra pris och jag hade pengar över.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.