Ljud genom USB-DAC försvinner en sekund då och då

Permalänk
Medlem

Ljud genom USB-DAC försvinner en sekund då och då

Hej,

Kör Solus OS, great distro, en sak som stör mig speciellt när försöker ta en lur i soffan framför golvarna är att ljudet oavsett DAC (provat en Dragonfly och en Epiphany E-dac) (dator - USB->DAC->förstärkare->högtalare) stoppar i en sekund ibland. (Det fortsätter att spela i spelaren men ljudet försvinner från högtalarna i någon sekund och återvänder sedan av sig självt)

-Youtube eller från Rhythmbox spelar ingen roll
-Vilken DAC det är spelar alltså ingen roll heller
-3,5mm-ut på moderkortet erfar inte samma problem
-Ljud från Apple TV-2->DAC->Samma förstärkare och högtalare har inte samma problem

Vilket leder mig till att tro att det är nåt med moderkortets USB eller OS:et som inte riktigt är med i spelet.

Hur kan jag felsöka?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Hej,

Kör Solus OS, great distro, en sak som stör mig speciellt när försöker ta en lur i soffan framför golvarna är att ljudet oavsett DAC (provat en Dragonfly och en Epiphany E-dac) dator USB->DAC->förstärkare->högtalare stoppar i en sekund ibland. (Det fortsätter att spela i spelaren men ljudet försvinner från högtalarna i någon sekund och återvänder sedan av sig självt)

-Youtube eller från Rhythmbox spelar ingen roll
-Vilken DAC det är spelar alltså ingen roll heller
-3,5mm-ut på moderkortet erfar inte samma problem
-Ljud från Apple TV-2->DAC->Samma förstärkare och högtalare har inte samma problem

Vilket leder mig till att tro att det är nåt med moderkortets USB eller OS:et som inte riktigt är med i spelet.

Hur kan jag felsöka?

https://i.imgur.com/Kf2VKQr.png

Det hade ju varit ett intressant test att se om fenomenet inträffat även under operativsystemet Windows...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Det hade ju varit ett intressant test att se om fenomenet inträffat även under operativsystemet Windows...

Edit. Efter att ha tänkt rätt så får jag fram att det enda bra sättet att felsöka, som du säger; om man inte kan göra det med nån terminalmagi, är att boota till nåt annat OS på samma maskin där DAC:arna fungerar. Enklast är onekligen en annan Linuxdistro, bara det skulle säga nånting antar jag (ser ett projekt med Windows 10 live-skiva, inte säkert att skulle fungera men man kunde prova. Att installera det parallellt med huvud-OS:et är inte ett alternativ.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt: Jag har testat med två stycken DAC-enheter och jag upplever inga problem.

Distro: Solus 3.9999 4.19.1-98.current

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Kolsvart Katt: Jag har testat med två stycken DAC-enheter och jag upplever inga problem.

Distro: Solus 3.9999 4.19.1-98.current

Hej,

Right, tack för infon.

Installerade Mate-versionen av Solus på klen bärbar och spelar nu med exakt samma DAC och kablar som till huvudmaskinen och det blir inga stopp här heller. Får förmoda att det är något med hårdvaran på huvudmaskinen, USB, som inte riktigt lirar med DACarna, kanske i kombination med Solus. Dagen jag byter innanmäte i huvudmaskinen får vi se om nåt ändras.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Finns igen bios-uppdatering som kanske skulle hjälpa? Jag antar att du testat alla usb-ingångarna också?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Jag kör också Solus, Har ett Behringer USB Interface. Har inte erfarit de problemen du har.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Körde en Bios-uppd, från januari 2018 till mars 2018 ungefär. Provat att köra en av de främre USB-portarna även då Microsoft-wireless-adaptern inte gillar att sitta i en av de bakre utan förlängningssladd (som kan leda bort bakom datorn- den störs bara när den sitter direkt i porten) men det blir sekund-långa avbrott då och då här med.

Får se om det kvarstår när moderkortet byts helt enkelt (finns Solus kvar då är chansen stor att jag kör det än, det är för vackert och polerat överlag.)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt: Har du testa att dra ur alla andra USB-grejer utom DAC:en?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Körde en Bios-uppd, från januari 2018 till mars 2018 ungefär. Provat att köra en av de främre USB-portarna även då Microsoft-wireless-adaptern inte gillar att sitta i en av de bakre utan förlängningssladd (som kan leda bort bakom datorn- den störs bara när den sitter direkt i porten) men det blir sekund-långa avbrott då och då här med.

Får se om det kvarstår när moderkortet byts helt enkelt (finns Solus kvar då är chansen stor att jag kör det än, det är för vackert och polerat överlag.)

Skrivet av Lembritt:

@Kolsvart Katt: Har du testa att dra ur alla andra USB-grejer utom DAC:en?

Kan vara bra att komplettera detta med att köra kommandot nedanför så ser du om det blir något strul när du ansluter DAC-enheten.

$ dmesg -wH

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@Kolsvart Katt: Har du testa att dra ur alla andra USB-grejer utom DAC:en?

Allt borta utom USB-mus, vertikal sak Evoluent samt Microsofts trådlösa adapter för sculpted keyboard (båda är rätt kritiska).

Skrivet av backspace:

Kan vara bra att komplettera detta med att köra kommandot nedanför så ser du om det blir något strul när du ansluter DAC-enheten.

$ dmesg -wH

Tack! Intressant. Den säger inget när ljudet försvinner i en sekund eller två, dock detta när DACen jag nu provade med (och fick sedvanliga ljudbortfallet med) drogs ur efter omstart och stoppades i igen:

[nov29 20:29] usb 1-8: USB disconnect, device number 4
[ +0,000549] usb 1-8: cannot submit urb (err = -19)
[ +0,000103] usb 1-8: cannot submit urb 0, error -19: no device
[ +21,270557] usb 1-8: new full-speed USB device number 5 using xhci_hcd
[ +0,158825] usb 1-8: config 1 has an invalid interface number: 3 but max is 2
[ +0,000007] usb 1-8: config 1 has an invalid interface number: 3 but max is 2
[ +0,000004] usb 1-8: config 1 has an invalid interface number: 3 but max is 2
[ +0,000004] usb 1-8: config 1 has no interface number 2
[ +0,016323] usb 1-8: New USB device found, idVendor=1852, idProduct=5110, bcdDevice= 1.03
[ +0,000007] usb 1-8: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=0
[ +0,000004] usb 1-8: Product: UAC1 DAC
[ +0,000004] usb 1-8: Manufacturer: Yoyodyne Consulting
[ +0,011902] input: Yoyodyne Consulting UAC1 DAC as /devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb1/1-8/1-8:1.0/0003:1852:5110.0006/input/input21
[ +0,052364] hid-generic 0003:1852:5110.0006: input,hidraw4: USB HID v1.00 Device [Yoyodyne Consulting UAC1 DAC] on usb-0000:00:14.0-8/input0

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Jag har samma problem med mina ELAC debut connex med inbyggd DAC.

Det kommer ljud men, med några sekunder/ till någon minuts mellanrum, så sänks ljudnivån till knappt hörbart för att sen spela full volym igen. Och detta gäller då endast via usb och den inbyggda DACen.

Jag har testat:

# 2 olika datorer med olika versioner av Windows
# bytt kabel (bla supra usb-b)
# testat olika utgångar på datorerna
# ändrat bitrate från 96kHz 24-bit till alla olika lägre bitrate.
# uppdaterat firmware till den senaste via elac hemsida.
# det spelar ingen roll om jag spelar spel, youtube eller Spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elac_debut:

# 2 olika datorer med olika versioner av Windows

Med tanke på var tråden ligger, har du testat Linux också? För om problemet är så pass konsekvent överallt kanske man ska överväga möjligheten att DAC:en eller strömförsörjningen inte fungerar? Med högtalare där ljudet varierar i volym hade jag ju killgissat på att strömmen till dem inte är konstant

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Med tanke på var tråden ligger, har du testat Linux också? För om problemet är så pass konsekvent överallt kanske man ska överväga möjligheten att DAC:en eller strömförsörjningen inte fungerar? Med högtalare där ljudet varierar i volym hade jag ju killgissat på att strömmen till dem inte är konstant

Ja, jag tror väl också att det är problem med strömförsörjningen eller DACen men rubriken beskrev mitt problem ganska precis. Missade var tråden ligger då jag googlade fram till detta forum. Sorry.
Inte testat Linux.
Har även kontakt med Elac och får väl se om de har några lösningar eller om det är nya högtalare som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elac_debut:

Ja, jag tror väl också att det är problem med strömförsörjningen eller DACen men rubriken beskrev mitt problem ganska precis. Missade var tråden ligger då jag googlade fram till detta forum. Sorry.
Inte testat Linux.
Har även kontakt med Elac och får väl se om de har några lösningar eller om det är nya högtalare som gäller.

Kunde gissa lite att du inte testat i Linux för det kändes exakt som om du hittat tråden via en googling, men det är ju ändå lite spiken i kistan om du vill totalt utesluta ett mjukvaruproblem. Men på din beskrivning så, åter igen, killgissar jag att det förmodligen handlar om ett problem med högtalarna i sig och inte operativsystemet du kör dem från.

Hoppas att Elac kan ge dig lite mer vägledning.