Ljud genom USB-DAC försvinner en sekund då och då

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003

Ljud genom USB-DAC försvinner en sekund då och då

Hej,

Kör Solus OS, great distro, en sak som stör mig speciellt när försöker ta en lur i soffan framför golvarna är att ljudet oavsett DAC (provat en Dragonfly och en Epiphany E-dac) (dator - USB->DAC->förstärkare->högtalare) stoppar i en sekund ibland. (Det fortsätter att spela i spelaren men ljudet försvinner från högtalarna i någon sekund och återvänder sedan av sig självt)

-Youtube eller från Rhythmbox spelar ingen roll
-Vilken DAC det är spelar alltså ingen roll heller
-3,5mm-ut på moderkortet erfar inte samma problem
-Ljud från Apple TV-2->DAC->Samma förstärkare och högtalare har inte samma problem

Vilket leder mig till att tro att det är nåt med moderkortets USB eller OS:et som inte riktigt är med i spelet.

Hur kan jag felsöka?

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Kolsvart Katt:

Hej,

Kör Solus OS, great distro, en sak som stör mig speciellt när försöker ta en lur i soffan framför golvarna är att ljudet oavsett DAC (provat en Dragonfly och en Epiphany E-dac) dator USB->DAC->förstärkare->högtalare stoppar i en sekund ibland. (Det fortsätter att spela i spelaren men ljudet försvinner från högtalarna i någon sekund och återvänder sedan av sig självt)

-Youtube eller från Rhythmbox spelar ingen roll
-Vilken DAC det är spelar alltså ingen roll heller
-3,5mm-ut på moderkortet erfar inte samma problem
-Ljud från Apple TV-2->DAC->Samma förstärkare och högtalare har inte samma problem

Vilket leder mig till att tro att det är nåt med moderkortets USB eller OS:et som inte riktigt är med i spelet.

Hur kan jag felsöka?

https://i.imgur.com/Kf2VKQr.png

Det hade ju varit ett intressant test att se om fenomenet inträffat även under operativsystemet Windows...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av dannesthlm:

Det hade ju varit ett intressant test att se om fenomenet inträffat även under operativsystemet Windows...

Edit. Efter att ha tänkt rätt så får jag fram att det enda bra sättet att felsöka, som du säger; om man inte kan göra det med nån terminalmagi, är att boota till nåt annat OS på samma maskin där DAC:arna fungerar. Enklast är onekligen en annan Linuxdistro, bara det skulle säga nånting antar jag (ser ett projekt med Windows 10 live-skiva, inte säkert att skulle fungera men man kunde prova. Att installera det parallellt med huvud-OS:et är inte ett alternativ.

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002

@Kolsvart Katt: Jag har testat med två stycken DAC-enheter och jag upplever inga problem.

Distro: Solus 3.9999 4.19.1-98.current

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av backspace:

@Kolsvart Katt: Jag har testat med två stycken DAC-enheter och jag upplever inga problem.

Distro: Solus 3.9999 4.19.1-98.current

Hej,

Right, tack för infon.

Installerade Mate-versionen av Solus på klen bärbar och spelar nu med exakt samma DAC och kablar som till huvudmaskinen och det blir inga stopp här heller. Får förmoda att det är något med hårdvaran på huvudmaskinen, USB, som inte riktigt lirar med DACarna, kanske i kombination med Solus. Dagen jag byter innanmäte i huvudmaskinen får vi se om nåt ändras.

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Finns igen bios-uppdatering som kanske skulle hjälpa? Jag antar att du testat alla usb-ingångarna också?

Bytt nick från Defcon till Eazy.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Jan 2012

Jag kör också Solus, Har ett Behringer USB Interface. Har inte erfarit de problemen du har.

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003

Körde en Bios-uppd, från januari 2018 till mars 2018 ungefär. Provat att köra en av de främre USB-portarna även då Microsoft-wireless-adaptern inte gillar att sitta i en av de bakre utan förlängningssladd (som kan leda bort bakom datorn- den störs bara när den sitter direkt i porten) men det blir sekund-långa avbrott då och då här med.

Får se om det kvarstår när moderkortet byts helt enkelt (finns Solus kvar då är chansen stor att jag kör det än, det är för vackert och polerat överlag.)

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012

@Kolsvart Katt: Har du testa att dra ur alla andra USB-grejer utom DAC:en?

CPU: I5-3570K | RAM: 16GB (4x4GB) Corsair LP | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | GPU: MSI Radeon RX580 Armor 8GB | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Crucial MX300 750GB | Monitor: Yamakasi Catleap 2B Extreme | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Kubuntu 18.04 LTS & KDE Neon User Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av Kolsvart Katt:

Körde en Bios-uppd, från januari 2018 till mars 2018 ungefär. Provat att köra en av de främre USB-portarna även då Microsoft-wireless-adaptern inte gillar att sitta i en av de bakre utan förlängningssladd (som kan leda bort bakom datorn- den störs bara när den sitter direkt i porten) men det blir sekund-långa avbrott då och då här med.

Får se om det kvarstår när moderkortet byts helt enkelt (finns Solus kvar då är chansen stor att jag kör det än, det är för vackert och polerat överlag.)

Skrivet av Lembritt:

Kan vara bra att komplettera detta med att köra kommandot nedanför så ser du om det blir något strul när du ansluter DAC-enheten.

$ dmesg -wH

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av Lembritt:

Allt borta utom USB-mus, vertikal sak Evoluent samt Microsofts trådlösa adapter för sculpted keyboard (båda är rätt kritiska).

Skrivet av backspace:

Kan vara bra att komplettera detta med att köra kommandot nedanför så ser du om det blir något strul när du ansluter DAC-enheten.

$ dmesg -wH

Tack! Intressant. Den säger inget när ljudet försvinner i en sekund eller två, dock detta när DACen jag nu provade med (och fick sedvanliga ljudbortfallet med) drogs ur efter omstart och stoppades i igen:

[nov29 20:29] usb 1-8: USB disconnect, device number 4
[ +0,000549] usb 1-8: cannot submit urb (err = -19)
[ +0,000103] usb 1-8: cannot submit urb 0, error -19: no device
[ +21,270557] usb 1-8: new full-speed USB device number 5 using xhci_hcd
[ +0,158825] usb 1-8: config 1 has an invalid interface number: 3 but max is 2
[ +0,000007] usb 1-8: config 1 has an invalid interface number: 3 but max is 2
[ +0,000004] usb 1-8: config 1 has an invalid interface number: 3 but max is 2
[ +0,000004] usb 1-8: config 1 has no interface number 2
[ +0,016323] usb 1-8: New USB device found, idVendor=1852, idProduct=5110, bcdDevice= 1.03
[ +0,000007] usb 1-8: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=0
[ +0,000004] usb 1-8: Product: UAC1 DAC
[ +0,000004] usb 1-8: Manufacturer: Yoyodyne Consulting
[ +0,011902] input: Yoyodyne Consulting UAC1 DAC as /devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb1/1-8/1-8:1.0/0003:1852:5110.0006/input/input21
[ +0,052364] hid-generic 0003:1852:5110.0006: input,hidraw4: USB HID v1.00 Device [Yoyodyne Consulting UAC1 DAC] on usb-0000:00:14.0-8/input0

-