Gammalt windows 7/10 till ny PC

Permalänk
Medlem

Gammalt windows 7/10 till ny PC

Tjena.

Jag har ett litet problem. Jag äger ett windows 7 på min PC idag och för några år sen uppgraderade jag det till win10 när det var gratis. Just i början krånglade win10 en del och jag gick tillbaka till win7 igen. Nu är tanken att jag ska köpa en helt ny PC och kasta den här gamla men vill ju såklart behålla mitt windows på den nya så jag kan spara 1300 spänn. Hur kan jag få reda på aktiveringskod till det win10 jag uppgraderade till för så längesen? Enligt det jag läst finns det "registrerat i datorn" men jag kommer ju att skaffa en helt ny.

Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga, och lite knepigt att goggle söka mitt problem. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zypox:

Tjena.

Jag har ett litet problem. Jag äger ett windows 7 på min PC idag och för några år sen uppgraderade jag det till win10 när det var gratis. Just i början krånglade win10 en del och jag gick tillbaka till win7 igen. Nu är tanken att jag ska köpa en helt ny PC och kasta den här gamla men vill ju såklart behålla mitt windows på den nya så jag kan spara 1300 spänn. Hur kan jag få reda på aktiveringskod till det win10 jag uppgraderade till för så längesen? Enligt det jag läst finns det "registrerat i datorn" men jag kommer ju att skaffa en helt ny.

Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga, och lite knepigt att goggle söka mitt problem. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Beror på vad du har för licens. Du kan också köpa en licens på ebay för runt 50:-

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Tror det kan vara låst till din dator som du sitter på i dagsläget.
Du skulle kunna mata in den gamla Windows 7 koden på den nya datorn, och sedan försöka aktivera genom det automatiserade telefonsystemet. Är lite osäker hur det kommer fungera för Windows 10, men är nog värt ett försök.

(Jag menar att mata in Windows 7 koden i windows 10 när du aktiverar, välj bara "Jag har inen kod" i installationen och aktivera från systemet istället)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

Tror det kan vara låst till din dator som du sitter på i dagsläget.
Du skulle kunna mata in den gamla Windows 7 koden på den nya datorn, och sedan försöka aktivera genom det automatiserade telefonsystemet. Är lite osäker hur det kommer fungera för Windows 10, men är nog värt ett försök.

(Jag menar att mata in Windows 7 koden i windows 10 när du aktiverar, välj bara "Jag har inen kod" i installationen och aktivera från systemet istället)

Beroende på hur mycket man vill skräddarsy Windows 10 upplevelsen, så behöver man inte aktivera W10. Dock kan man inte ändra bakgrundsfärger, färgtema och en del annat. Men det är fullt funktionsdugligt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Oj. Hur kan det kosta 50 spänn på ebay om nypris ligger runt 1300 i butik? Är det tillförlitligt?

Jag lekte med tanken att installera win10 på denna burken eftersom nyckeln är reggat på moderkortet. Sen ladda ner nått program som kan läsa av det från burken. När jag har nyckeln kan jag installera det på den nya burken. Skulle det funka tror ni, eller kommer det bli nått problem med att det redan är aktiverat på en annan dator? Hur gör folk när dom byter moderkort i vanliga fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zypox:

@BurningMan: Oj. Hur kan det kosta 50 spänn på ebay om nypris ligger runt 1300 i butik? Är det tillförlitligt?

Jag lekte med tanken att installera win10 på denna burken eftersom nyckeln är reggat på moderkortet. Sen ladda ner nått program som kan läsa av det från burken. När jag har nyckeln kan jag installera det på den nya burken. Skulle det funka tror ni, eller kommer det bli nått problem med att det redan är aktiverat på en annan dator? Hur gör folk när dom byter moderkort i vanliga fall?

Det är en så kallad grålicens som rent praktiskt faktiskt kan sluta fungera. Den kan vara överbliven som någon säljer för en liten slant, eller så kan det vara en kommersiell bulk licens som egentligen inte får säljas. Jag köpte en till frugan för flera år sedan, och flera till mig själv, och inget av dom har bråkat än. Så i min erfarenhet så fungerar det finfint.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Zypox: Kommer du ihåg vilken W10 version du uppgradera till?
Installera i så fall den versionen och ange W7 nyckeln under installationen.
Om den inte är aktiverad efter installationen går du in i aktiveringsmenyn och kör felsökningen till du får frågan om du uppgraderat datorn, där svara du ja.
Ännu bättre är det om du redan tidigare var inloggad med ett MS konto på W10 installationen, i så fall kan man även aktivera med att logga in med samma konto efter installationen, även där kan man behöva köra felsökningen om man uppgraderat hårdvaran.

Det vanliga vi moderkortsbyte är att man knyter licensen till ett MS konto som man sedan använder igen på den nya datorn, oftast behöver man köra felsöknings guiden också.

Permalänk
Medlem

@Zypox: Om du hittar nyckeln i Windows 10 som är uppgraderat från äldre windows version med något program så är det en genetric licensnyckel som inte fungerar för att aktivera Windows 10.

Den har istället en Digital licens som Microsoft har registrerat och aktiveras online https://support.microsoft.com/sv-se/help/12440/windows-10-act...

Om du vill installera Windows 10 igen på gamla datorn så kan du kanske flytta licensen till nya datorn om du har aktiverat Windows 10 med Microsoft konto https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Men du kan även testa att skriva in din Windows 7 licensnyckel i Windows 10 som några andra redan har föreslaget i tidigare inlägg, det är flera som har lyckas aktivera Windows 10 på detta sätt under detta år trots att Microsoft har meddelat att denna möjlighet har upphört januari 2018.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Okej, tack för all hjälp. Ser ut som jag har några alternativ att testa. I värsta fall om det krånglar så går det alltså att köra win10 "gratisversion" ett tag i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för licens av Windows 7? Har du en OEM-licens funkar det nog inte så bra att flytta, men med en retail så ska det gå genom att ange Windows 7 nyckeln. Eventuellt får du installera Windows 7 och sedan uppgradera, men jag tror Microsoft har tagit bort det böket.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

För mig så blev min win 7 retail-licens (flyttbar mellan diskar) en OEM när jag uppgraderade till w10, och jag har försökt i några minuter med windows representanter att få över den gamla till den nya burken. Tyvärr gick inte detta.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-