Grafikkort eller CPU? Eller både och?

Permalänk
Medlem

Grafikkort eller CPU? Eller både och?

Hejsan!

Sitter och kliar mig i huvudet efter jag vill uppgradera min dator nu under Black friday.
Datorer och bygge är en hobby, men hur mycket pengar ska man lägga?

Har under det senaste halvåret kommit igång med streaming och känner att min CPU börjar vara den produkt som underpresterar i speciellt streaming.

Min build:
Moderkort, Z97-G5.
Processor, i7 4790k.
Kylare, NZXT kraken x61.
RAM, Corsair Venganve 2133mhz.
GPU, Gigabyte G1 1070.

Min skärmsetup består av tre skärmar
2x 1080p 60/144hz
1x1440p, 144hz (main skärm)

Vilket gör att jag måste köra en downscale till mittt OBS till iaf 1080p. Vill kunna ha en stream där jag streamar i 1080p;30fps men gärna 60fps också.

Streamade en hel del i början men dragit mig tillbaka nu då jag känner att jag inte får den performance som jag vill ha på nysläppta AAA spel.

Nu kommer jag till den stora frågan, vilken ny CPU ska jag ha?
Just nu står jag o funderar mellan i7 8700k och AMD Ryzen 2700x och kan inte bestämma mig för fem öre.
Sen kommer ju det tredje alternativet, att köpa en ny cpu och ha den gamla i en streamingdator med capturecard, dvs en annan fysisk dator vars enda jobb kommer vara att ta upp bild och streama.
Men då kommer också problemet med det, är det verkligen värt kostnaden för en "occassional streamer"? Känns kanske lite overkill.
SAMTIDIGT så tänker jag under snar framtid sätta mig och använda datorn som en workstation.

När jag läst runt lite så verkar det som när man kommer upp i resolution så läggs mer krut på GPUn. Kanske jag tjänar mest på att uppgradera till en 1080ti eller mer?

Jag hade velat få lite konkreta förslag om vad jag skulle kunna göra, dvs billigast alternativ men som ändå uppfyller mina krav till det lite dyrare. Hoppas där finns någon vänlig själ där ute som skulle kunna hjälpa till här!

Desto billigare desto bättre, men samtidigt som jag spenderar mycket tid framför datorn har jag inga problem med att lägga lite mer pengar då det somsagt, är min hobby.

Eller så köper jag bara Pokemon Lets go och gömmer mig i min säng.

Permalänk
Medlem

CPU vore bra att uppgradera om du vill ha maxad prestanda. mellan intel och AMD är det smak. Intel kommer nog upp i högst fps medans amd är mer för multitasking och är mer stabil om du du nu ska steama. Det kan ju också vara bra att ha ett 1080 ti / RTX kort om du nu ska streama och spela i 1440p 144hz på samma gång.
Bara min åsikt dock.