Bilden fryser och ibland visas en blurrad bild med evga gtx 1070

Permalänk
Inaktiv

Bilden fryser och ibland visas en blurrad bild med evga gtx 1070

Har fått återkommande problem med bilden på min AOC q2577 1440p skärm. Testat en hel del saker men nu har jag inte fler trix.

Har kollat så strömkabeln satt ordentligt, bytt drivrutiner till grafikkortet, bytt DP kabel samt testat med en annan monitor. Monitor bytet gjorde jag snabbt för att få bild överhuvudtaget, när skärmen blurrade till och sedan gick från på med svart skärm till standby.

AOC q2577, använder jag efter en Windows 10 återställning som jag gjorde igår senast. Före det en format och ominstallation av Windows 10 Pro Svenska, för en månad sedan ungefär, då problemet först märktes, blurr kom först vilket gör skärmen oläslig.

Är det skärmen eller gfx, det är fortfarande frågan vad det är som strular?

System:
Intel i5 7600k - oklockad
16GB DDR4 3000MHz, kör XMP
Asus TUF z270 mark2
nvme disk för windows, SSD för spel och en mekanisk för lagring
EVGA GTX 1070 SC
Fractal Design 750W gold

Nuvarande Nvidia drivrutinerna är de senaste och numera fryser bilden ca 10s då och då, sedan återställningen av Windows igår kväll.

Något mer jag ska testa? Köra min 1080p skärm och se om det blir lika störande med frysningar?

Permalänk
Medlem

Vilken version på bios/uefi har moderkortet?

Lite långsökt kanske men men.
https://www.asus.com/us/Motherboards/TUF-Z270-MARK-2/HelpDesk...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bael:

Vilken version på bios/uefi har moderkortet?

Lite långsökt kanske men men.
https://www.asus.com/us/Motherboards/TUF-Z270-MARK-2/HelpDesk...

Senaste 1301.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Senaste 1301.

OK, finns även problemet när du kör med HDMI/DVI?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bael:

OK, finns även problemet när du kör med HDMI/DVI?

Testade hdmi när skärmen inte ville visa bild alls på DP, det fungerade då med hdmi den stunden. Ska jag testa med HDMI några dagar?

Kopplade ur DP kabel och i med en HDMI. Testar ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Testade hdmi när skärmen inte ville visa bild alls på DP, det fungerade då med hdmi den stunden. Ska jag testa med HDMI några dagar?

Kopplade ur DP kabel och i med en HDMI. Testar ett tag.

Hur har det gått?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bael:

Hur har det gått?

Det verkar ha varit email programmet och nvidia som inte mådde bra ihop, gjorde en del research på program som jag alltid har igång. Stängde av gfx användningen i Mailbird och det verkar ha löst problemet *ta i trä*

hmm urk osv.. Bilden frös igen.. stängde ner Mailbird helt .. ska se om det är boven ändå.

Ok ännu värre frysning för ett tag sedan, blåste nvme disken och satte windows på ssd. Samt inget mail program inne än, ska se hur det går med varje del av installation först.

Permalänk
Medlem

@anon8870: Någon framgång?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bael:

@Ramses: Någon framgång?

Yes, datorn har rullat ett par dagar nu utan problem. Nästan allt är återinstallerat som i program. Kan det va corsair MP500 nvme disken som var boven? Kör den som tillfällig speldisk nu.. så verkar fungera som casual disk

Permalänk
Inaktiv

Fick problem igen med 144Hz aoc skärm, freesync på den och något med nvidia som inte verkar fungera, bytte helt enkelt till ett Vega grafikkort, inga problem sedan dess..