Permalänk

Rådfrågning gamingdator

Jag ska köpa en ny speldator nu under black friday och har försökt att läsa på för att hitta en som uppfyller mina önskemål.
Spelen jag vill kunna spela är CS:GO, Battlefield, PUBG, WoW etc. och det ska flyta på bra med hög FPS.
Skärmen jag tänkt använda är en Asus MG248QR:
https://www.komplett.se/product/957767/gaming/gamingskarmar/a...

Jag har satt ihop 2 exemplar som jag gärna vill få lite input på. Ser det bra ut? Något som ska bytas ut? Flaskhalsar? Är något överflödigt? Ja allt som "kan vara bra att veta" egentligen...

Nr 1: 14 233 kr GTX 1070 Ti

Nr 2: 17 524 kr RTX 2070

Hur jämför sig dessa 2 emot varandra? Är prestandaökningen värd de dryga 3 000 kronorna enligt er?
Jag har inte mycket erfarenhet av datorbygge och det känns som att jag har 1000 frågor, så snälla hjälp mig att hitta rätt komponenter!
All input är av intresse, tack på förhand!

Permalänk

Eller ska man satsa på Ryzen istället?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Förutom att de har snålat in på ram-minnet och slängt in en relativt sunkig SSD är allt okej. Tyvärr har komplett också gjort så att du inte kan byta till några roliga alternativ i sin byggare... Lite tråkigt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

@roxkz: Vilken frekvens på RAM bör man ha? 3200?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pivopilsner:

@roxkz: Vilken frekvens på RAM bör man ha? 3200?

Bör och bör, moderna processorer skalar rätt bra med snabbare RAM, det är inkluderat Ryzen, men tyvärr är Ryzen lite kinkig med ram-kompatibilitet... Vilket antagligen är anledningen till det begränsade utbudet, rekommenderar att välja ram efter moderkortstillverkarens och minnestillverkarens lista över validerade kit.

Ju högre desto bättre, men efter 3200 så händer inte så mycket och kostnaderna ökar markant... Senast jag kollade var 2400Mhz maximalt officiellt stödda hastighet med 2 av 4 stickor, och 1866Mhz vid 4 av 4 stickor... Men självklart går det att köra betydligt högre än så, bara utanför det officiella stödet.

Så ja, 3200Mhz vore en lämplig frekvens om det inte ökar kostnaderna markant och minnet stöds i den hastigheten enligt moderkortstillverkarens QVL. Att sitta och tröska på lägre vore att medvetet begränsa prestandan på processorn i min mening.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@pivopilsner: nej, kolla lite spelbenchmarks så förstår du... https://www.youtube.com/watch?v=TX_50xaMW8A

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

@femkantig: i5:an får det bli!

Permalänk

Jag skulle gärna vilja att någon mer erfaren ger ett utlåtande om de alternativen jag plockat ihop, speciellt nr 2. Snälla hjälp mig!