Hjälp med partitioner!

Permalänk
Medlem

Hjälp med partitioner!

Hej! jag har idag 3st hårddiskar som jag lagt samman till 1 partition. Och jag vill nu dela på dem igen, problemet är bara det att jag har en hel del på en av dem 3 hårddiskarna som jag inte vill ska försvinna. Hur gör jag för att inte förlora datan som ligger på hårddisk 1?

Permalänk
Medlem

Hade jag varit dig hade jag sparat den datan på en annan disk innan jag splita upp diskarna igen.

Hur ser det ut i diskhanteraren idag för dig?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hedersmedlem

Kopiera ut datat till en fjärde hårddisk och bryt upp diskarna igen. Alternativt bryt upp din volym och återställ från backup.

Beroende på vilken teknik du använt för att "lägga samman hårddiskarna" så kan det gå att dela på dem utan dataförlust, men det vanligaste är att det inte går.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: problemet är just det att jag inte har fler diskar... annars hade jag gjort det direkt

Permalänk
Medlem

Har du använt JBOD eller Raid?

Har du stripat all data med typ RAID 0 sitter du i skiten, då måste du ha en fjärde disk att lägga datan på.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

@Yooriitzz: Alla diskar sitter kopplade med vanlig sata kabel till moderkortet, sen har jag bara utökat utrymmet på HDD 1 med HDD 2 och 3.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flaw35:

@Yooriitzz: Alla diskar sitter kopplade med vanlig sata kabel till moderkortet, sen har jag bara utökat utrymmet på HDD 1 med HDD 2 och 3.

Hurdå? Har du använt typ någon RAID-programvara? Eller dynamiska diskar i Windows? Storage Spaces? Vad?

Permalänk
Medlem

@pv2b: Dynamiska diskar i windows bara, ingen raid programvara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flaw35:

@pv2b: Dynamiska diskar i windows bara, ingen raid programvara

Går inte. Kopiera ut och sen tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaw35:

@BM-Mods: problemet är just det att jag inte har fler diskar... annars hade jag gjort det direkt

Skrivet av Flaw35:

@pv2b: Dynamiska diskar i windows bara, ingen raid programvara

Jag skulle tro att du behöver en fjärde disk för att lägga din data på, sen vettefan hur windows kommer reagera när du skall bryta loss all, men jag skulle försöka låna en USBdisk av nån för att spara all data som behöver sparas, sedan installera om datorn och få allt rent och cleant igen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: får lösa de med extra disk då. när jag väl kopierat allt så gör jag bara så att jag formaterar den stora partitionen och sen gör nya 1 för varje disk. Tack gott folk då var det som jag var rädd för....

Permalänk
Medlem

Hur förhindrar jag detta i fortsättningen? via raid?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flaw35:

Hur förhindrar jag detta i fortsättningen? via raid?

Lagra grejer på olika diskar är den enkla lösningen. Då slipper du oxå tappa allt bara för att en disk bråkar.

Kör du Windows 10 så testa Storage Spaces. https://www.windowscentral.com/how-use-storage-spaces-windows...