Fråga inför prissättning av tidigare streamingserver

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Fråga inför prissättning av tidigare streamingserver

Jag hade som mål att sätta upp en Plex-server till mig själv och ett gäng vänner och skramlade därför ihop en hel drös saker och byggde en, i min åsikt, riktigt bra streamingserver.

Nu har jag flyttat och har inte längre plats för den och har därför flyttar upp i Bytesized med GSuite-disk via RClone, vilket flyter på helt ok och vill därför lägga ut servern till försäljning.

Av anledningen att jag inte bara köpt prylar utan även tagit hem sånt som skulle skrotas, så behöver jag hjälp att hitta en rimlig prissättning.

Moderkort: AsRock EPC612D4U-2T8R
CPU: Intel Xeon E5 2667v3
Minne 4x8Gb SkHynix DDR4 ECC-ram
Mekanisk disk: 5x4Tb 5400-7200 RPM blandad kompott (WD Red & HGST)
Flashdisk: 2x500Gb Samsung Evo 830/840
Chassi: Fractal Design Node 804 eller Define R5 med den mörkare FD-fläkten (kan ej namn)
CPU-fläkt: Noctua NH-U9DXi4 monterad men finns även ett Fractal Design Kelvin S36 med narrow type-adapter.
PSU: Osäker men av känt märke. Troligtvis Corsair RM650i

Jag har själv betalat strax över 11000 för alla delar men CPU och minne är klart värt mer tillsammans enligt Prisjakt och dessa har jag plockat från "skrot".

Vad är rimligt att begära för detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005

det är väl bara lägga ut en annons och se vad folk är villiga att betala.
Själv värderar jag vissa saker mindre än andra när det är begagnat, tex hårddiskar värderar jag inte särskilt högt, speciellt från en server.
Men kolla vad grejerna kostar på E-bay så får du nog en bättre jämförelse än mot prisjakt.
Sen kan du säkert lägga dig lite högre då det är monterat och klart, med rum för folk som prutar.
Har du satt för högt pris så får du inga bud, för lågt kanske det blir budgivning.

Känns lite som du försöker sälja datorn i forumet och hoppas någon säger att dem tar den för x summa.
Att lägga den för försäljning i Marknaden kostar bara 15 kr, kan vara värt att testa att bara lägg ut den för vad du tycker den är värd. (Eller Blocket om du gillar det bättre)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Sions:

det är väl bara lägga ut en annons och se vad folk är villiga att betala.
Själv värderar jag vissa saker mindre än andra när det är begagnat, tex hårddiskar värderar jag inte särskilt högt, speciellt från en server.
Men kolla vad grejerna kostar på E-bay så får du nog en bättre jämförelse än mot prisjakt.
Sen kan du säkert lägga dig lite högre då det är monterat och klart, med rum för folk som prutar.
Har du satt för högt pris så får du inga bud, för lågt kanske det blir budgivning.

Känns lite som du försöker sälja datorn i forumet och hoppas någon säger att dem tar den för x summa.
Att lägga den för försäljning i Marknaden kostar bara 15 kr, kan vara värt att testa att bara lägg ut den för vad du tycker den är värd. (Eller Blocket om du gillar det bättre)

Tack, jag antog det du nämner gällande hårddiskarna. Hade själv aldrig betalat speciellt mycket för begagnat lagringsmedia oavsett typ.

Jag misstänkte att det skulle betraktas som ett försök till försäljning. Så snål är jag inte. Jag vill snarare ha lite kött på benen innan försäljning så jag inte säljer för billigt. Att jämföra med icke-svensk marknad är i min åsikt dumt med tanke på hur priserna på serverhårdvara ser ut i Sverige kontra i t.ex. USA.

Skickades från m.sweclockers.com