Chassi som kan transporteras (ITX)

Permalänk
Medlem

Chassi som kan transporteras (ITX)

Efter att jag sålde min PC för snart 1.5 år sedan (en node 202) är jag återigen sugen på att bygga en dator.
Jag studerar på annan ort än min hemort men bor egentligen här hela året förutom över jul, sommar och någon enstaka helg då jag hinner åka hem.
Förutom detta så gillar jag estetiken och utmaningen att bygga i små chassin.

Node 202 funkade helt okej att ta med i en stor resväska och var accepterbar gällande temperatur och oljud (när jag satt in 2 extra noctua fläktar vid GPUn. Körde stock cooler på i5 intel processorn.

Denna gång vill jag testa ett nytt chassi men vet inte direkt vart jag ska sikta.
Dan Case och Ghost S1 är ju det lyxigaste alternativet. Men där blir det dyrt och eventuellt både varmt och mycket oljud om man inte löser allt väldigt bra med 92mm AIO eller rätt CPU kylare (varav den rekommenderade Noctua kylaren till Ghost ej produceras längre).
Sen finns det billigare case som Core 500 som dock inte är lika snyggt men mycket billigare och kanske hanterar ljud och värme bättre ?
Node 202 såg bra ut i TV-bänken men ståendes på bordet på sidan såg det lite konstigt ut. Det var på något vis lite för stort för att ha på skrivbordet och för litet för att stå på golvet.

Min fundering är: Skall man satsa "stort" och köpa ett minimalt chassi som DAN eller Ghost 1 för att få något så litet som möjligt som får plats i en handväska, eller kanske man ska köpa ett större chassi som man får dra med i en IKEA-kasse de få gånger man faktiskt flyttar datorn? Problemet är att jag tycker att alla chassin steget större än DAN osv har mycket dödutrymme för massor med hårddiskar, stora nätaggregat och vattenkylning. Inget av detta är intressant för mig och då blir chassit onödigt stort.

Kan någon ge råd? Har kollat på massvis med posts och filmer om DAN case, Ghost S1 och massor med grafer osv på kylning och noise dB men blir inte riktigt klok på det hela.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur ofta du skulle flytta datorn och om du måste dra med alla tillbehör också.

Ghost är billigare i sitt grundutförande än Dan och har bättre CPU kylning. NH L12 finns fortfarande i Amazon DE och UK.

Finns ju kopior på dan case och några andra som är lite större än ncase m1.

Så länge du inte har en monster CPU och överklockar kommer det gå fint. AIO är inte prisvärt, bra livslängd eller nödvändigt för dom flesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns även S4M, https://www.sfflab.com/collections/enclosures/products/nfc_s4.... Betydligt mer likt en konsol i sina mått. Och riktigt tyst om du inte vill köra med typ ett 1080 ti Mini som GPU.

Jag gick själv från ett 202 till S4M för att göra resande med datorn lättare. Kika på https://www.sweclockers.com/galleri/14635-sff-skyreach-4-mini så får du en storlekskänsla mellan Node 202 och S4M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Finns även S4M, https://www.sfflab.com/collections/enclosures/products/nfc_s4.... Betydligt mer likt en konsol i sina mått. Och riktigt tyst om du inte vill köra med typ ett 1080 ti Mini som GPU.

Jag gick själv från ett 202 till S4M för att göra resande med datorn lättare. Kika på https://www.sweclockers.com/galleri/14635-sff-skyreach-4-mini så får du en storlekskänsla mellan Node 202 och S4M.

Älskar man formfaktor är det ett riktigt fint chasi. Men stora begränsningar i CPU kylning och och vad för PSU som passar.
Ska vara ett tåligt och ordentligt chassi dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte ghost S1. Det är faktiskt riktigt tyst, men jag tror inte du kan ha för kraftig CPU eller för överclockat.
Du vill dock ha en fläkt under PSUet. Jag har inte det nu, men tänker sätta in en nu snart. Det skulle nog hjöpla en hel del med luft flödet, så det inte blir massa instängd varmluft.

Dan A4 är nog också ett bra alternative, men den vattenkylaren (Asetek 545LC AIO 92 mm) produceras inte, och inte gjort på ett tag, väldigt svårt att hitta (NH L12 producerades ganska nyligen, och finns att köpa. Tror även Noctua tänker göra en ghost s1 NH L12 senare).

Jag hade tidigare ett rajintek metis, med hål för GPU kylning. Men det va oerhört varmt i chassit och därför väldigt högljudt.

Anting tycker jag du antingen köper Ghost S1, eller något lite större chassi som fortfarande inte är för jobbigt att flytta.