Varför ska jag välja Nvidia framför AMD eller värt om??

Permalänk
Medlem

Varför ska jag välja Nvidia framför AMD eller värt om??

Som överskriften säger så undrar jag vilket grafik kort jag ska välja för en ny speldator??

Allt börja så bra med att jag vill byta min dator jag har i dag till något som håller några år framåt i tiden och ska kunda driva VR som jag vill köpa lite längre fram..
Var och fick ett pris på Inet som var okej med bla GeForce RTX 2070 ..i5-9600K Utan skärm landa runt 16..Sedan kom nästa bekymmer!! Skärm??? Tn ell Ips skärm började leta runt och såg att en 27" gamingskärm är bäst med 256x1440 144Hz ..

Mera letade efter en prisvärd skärm.Då visar det sig om jag köper Nvidia kort behövs skärm som stödjer det och bäst skulle vara en Ips skärm och dom skärmarna är inte billiga.....så nu står mitt hopp och önskan till er;) hjälp mig att välja vad som kan passa utan tömma spargrisen för hårt...
Ska berätta lite för att göra det lättare.. 55 år och spelar bara FPS spel typ CoD,BF ska inte göra massa andra saker som bild eller ljud. Har ingen datakunskap eller vet vad man ska ha för grejor.. utan kort sagt jag vill ha en dator&skärm och är säkrat för att driva VR inom sinom tid.
Tacksam för svar..

Permalänk
Medlem

@arn63: Alla skärmar fungerar med Nvidia. Men vill du ha synk-funktion måste den ha g-sync. Freesync är för AMD grafikkort och G-sync för Nvidia. Men det går bra att spela utan sync.

Freesync skärmar är billigare.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Skulle man märka någon skillnad om man köpte en skärm utan G-sync? typ man köper en TN skärm istället för en IPS skärm? vill ju inte lägga massa pengar på något som är "överkurs" o man inte märker någon skillnad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av arn63:

@CyberNerd: Skulle man märka någon skillnad om man köpte en skärm utan G-sync? typ man köper en TN skärm istället för en IPS skärm? vill ju inte lägga massa pengar på något som är "överkurs" o man inte märker någon skillnad..

Skärmen är den som gör störst skillnad på upplevelsen. Det är det sista man ska snåla på.
Förutsatt att datorn klarar av att driva den.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av arn63:

@CyberNerd: Skulle man märka någon skillnad om man köpte en skärm utan G-sync? typ man köper en TN skärm istället för en IPS skärm? vill ju inte lägga massa pengar på något som är "överkurs" o man inte märker någon skillnad..

Ja, men det har inget med typen av panel att göra. Det beror dock på vilken typ av spel du spelar och hur höga prestanda du får i dom, GSync/Freesync hjälper främst till när datorn inte orkar trycka på i höga FPS.

För egen del är Nvidia och GSync en självklarhet i dagsläget då AMD för stunden inte verkar hänga med i prestandaracet och jag helt enkelt har råd med NVidia skatten. Men för den som handlar på budget skulle jag nog eg hellre rekommendera AMD och FreeSync av många olika skäl, inte bara ekonomi. Jag skulle själv gärna se att AMD kom ikapp eller tom gick om, eller att Intel gör det om deras GPU satsning nu är på riktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Baserat på paneltekniken ser det ut så här för spelskärmar:
TN: Dåliga betraktningsvinklar och sämre färger. Minst eftersläp.
IPS och AHVA: Bättre vinklar och färger. Högre pris och lite mer eftersläp.
VA: Högre kontrast, sämre än IPS men bättre än TN på färg och vinklar. Tydligast eftersläp.

https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Tack för videon blev lite klokare;)