Nvidia Geforce RTX-serien "Turing" under 5 000 kronor dröjer till år 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Ozzed: Det är väl knappast AMD eller nVIDIA som skapade mining hysterin.

Dom såg möjligheten att tjäna pengar, dom gav sig in i ett riskfyllt projekt. Som nu både straffar konsumenter och producenter.

Det är väl klart att det är självklart att det inte är AMD eller Nvidias fel att Mining-hysterin uppkom, men det var de som tog riskerna, inte konsumenterna, så det enda rimliga är att deras riskfyllda beteende inte ska drabba konsumenterna överhuvidtaget.

Om jag köper en trisslott och det är en nitlott så inte fasiken går jag väl och ber dig om 30 spänn för att täcka förlusten utan det är ju jag som tog risken och rimligtvis jag som ska stå mitt kast.

Men det Nvidia gör nu är att de ber sina kunder att hosta upp slantar för att deras spel och dobbel sket sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

nGreedia - The way you're meant to be played

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Ozzed: Det är väl knappast AMD eller nVIDIA som skapade mining hysterin.

Dom såg möjligheten att tjäna pengar, dom gav sig in i ett riskfyllt projekt. Som nu både straffar konsumenter och producenter.

Nvidia hade dock kort i lager.. vilket betyder att deras priser är artificiella.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Tycker de hade varit bäst så att ha de på så vis. Ha 3 modeller 70, 80 och 80ti. Instegsmodellerna kan va förra generationen. 7 modeller på gen är inte vettigt

Skickades från m.sweclockers.com

Normalt så brukar varje ny generation innebära att tillverkningskostnaden går ner vilket gör att man brukar vilja styra över samtliga segment till den senaste generationen. På sikt så gynnar det även oss som får korten billigare, men i början tar väl Nvidia det mesta för att betala av utvecklingskostnaden.

Annars håller jag med om att det känns meningslöst med parallella kort där 1080=2070 både i prestanda och pris samtidigt som är 1080Ti=2080.

Permalänk

@Ozzed: Fast det är ju det som gör att företaget går bra, låt dina kunder betala för dina misstag.

personligen har jag slutat köpa nya nvidia kort.

Vet inte hur många gånger jag givit det företaget nya chanser men någon måste ha otur med någon tillverkare.

vissa har problem med AMD, jag har med Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Normalt så brukar varje ny generation innebära att tillverkningskostnaden går ner vilket gör att man brukar vilja styra över samtliga segment till den senaste generationen. På sikt så gynnar det även oss som får korten billigare, men i början tar väl Nvidia det mesta för att betala av utvecklingskostnaden.

Annars håller jag med om att det känns meningslöst med parallella kort där 1080=2070 både i prestanda och pris samtidigt som är 1080Ti=2080.

Hade tillverkningskostnaden gått ner för varje generation så hade korten varit gratis vid det här laget.

En viss prestanda ellee kapacitet (eg. ett visst transistorantal) blir dock billigare för varje generation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Ozzed: Fast det är ju det som gör att företaget går bra, låt dina kunder betala för dina misstag.

personligen har jag slutat köpa nya nvidia kort.

Vet inte hur många gånger jag givit det företaget nya chanser men någon måste ha otur med någon tillverkare.

vissa har problem med AMD, jag har med Nvidia.

Tur då att vi kan välja att låta bli. Jag tvivlar starkt på att någon sitter och tänker "Mums! 13K för ett toppkort för att Nvidia gjorde en vurpa, självklart vill jag som kund vara med och täcka deras gambling"

Jag har inte heller köpt nytt grafikkort på evigheter, varken från AMD eller Nvidia. Det är för dyrt. Om de absoluta toppkorten letar sig tillbaka till 3000-3500Kr kanske jag kper, för det är där runtomkring jag tycker är max.

Liksom... Hela min dator kostar 13K, i helvete heller att jag lägger så mycket på endast grafikkortet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av spjakarn:

Om de försöker sälja in hela 2000-serien som DXR-Ready så känns det svårmotiverat för kort som presterar under RTX 2070.

Håller med, hur fan kan man marknadsföra de som "RTX" och satsa helt på raytracing, när de väl implementeras så påverkas frameraten så kraftigt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det är nog en och annan i Nvidia som just nu sitter och svär över AMDs 590.
Det passar inte i deras planer alls:
1) Lansera de dyra 2000-varianterna
2) Vänta på att lagren på 1000-kort töms
3) Lansera 2000-korten för mellan-segmentet
Och nu kommer AMD med ett någorlunda nytt kort, med ok prestanda och ett attraktivt pris
1. Skall Nvidia dumpa priserna på 1000-korten? Men då blir vinsten mindre
2. Skall Nvida tidigarelägga 2000-korten för mellan-segmentet? Men då blir de sittande med ett lager med 1000-kort som ingen vill ha

Alltså nej. RX 590 är inget mer än en hottad 480. Allt Nvidia behöver göra för att konkurrera är att prismärka GTX 2050 Ti billigare och ligga kring 1060 6gb prestanda.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Bara å sänka 1060 till 1299kr och släppa det nya 2060 för 1999kr så blir alla glada och produkterna får sitt rätta pris.

varför skulle de sälja 2060 billigare än vad 1060 är idag? 1299kr är ju bara en prislapp som är bra för konsumenter och för att tömma lager. Men eftersom AMD inte konkurrerar emot 10-serien ännu behöver Nvidia inte tömma sina lager.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte heller köpt nytt grafikkort på evigheter, varken från AMD eller Nvidia. Det är för dyrt. Om de absoluta toppkorten letar sig tillbaka till 3000-3500Kr kanske jag kper, för det är där runtomkring jag tycker är max.

Herregud, lycka till! *gul gubbe som skrattar så han gråter*

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

varför skulle de sälja 2060 billigare än vad 1060 är idag? 1299kr är ju bara en prislapp som är bra för konsumenter och för att tömma lager. Men eftersom AMD inte konkurrerar emot 10-serien ännu behöver Nvidia inte tömma sina lager.

Läs det sista jag skrev: "produkterna får sitt rätta pris"

Ett mellan-kort ska inte kosta mer än 2000kr.

Mellan-kort är för gymnasie/högskole elever som inte har så mycket pengar eller äldre som inte vill lägga ut mycket men ändå få godkänt prestanda, därav gränsen på max 2000kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara__:

Herregud, lycka till! *gul gubbe som skrattar så han gråter*

Jag tycker att priserna är "bajskorv" så jag blir "arg gubbe" och min plånbok "gubbe som gråter" så därför köper jag bara begagnat, så kan Nvidia och AMD ta ut vilka priser de vill sedan, men från mig får de ett "hand som håller upp långfingret"

Som jag skrivit tidigare så är det ingen naturlag att priserna skall stiga och stiga på datorkomponenter. Under större delen av min livstid så har snarare priset på datorkomponenter sjunktit och det är klart att det är självklart att det är så jag vill ha det. Jag kan köpa att det är så att prissäningarna saktar in när nya tillverkningstekniker tar längre tid att få till, men att priserna skulle öka (med undantag för justering för inflation) finner jag mig inte i. Och hallå, jag måste inte köpa nytt, utan jag håller mig till begagnat tills de rättat till priserna, och gör de aldrig någonsin det, så kommer jag aldrig någonsin att köpa nytt igen. Det är inget självändamål att köpa direkt från tillverkaren, utan det duger väldigt fint med begagnt för min del.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Som jag skrivit tidigare så är det ingen naturlag att priserna skall stiga och stiga på datorkomponenter. Under större delen av min livstid så har snarare priset på datorkomponenter sjunktit och det är klart att det är självklart att det är så jag vill ha det.

Ja, jag har läst ganska många av dina inlägg och de är alltjämt extremt gnälliga. Det blir lite löjeväckande när ditt gnäll är baserat på att hårdvarutillverkare inte följer din önskade prisbild dock. Särskilt som din önskade prisbild är 20% av priset i handeln, liknar mer derealisation än något annat.

Skrivet av Ozzed:

Och hallå, jag måste inte köpa nytt, utan jag håller mig till begagnat tills de rättat till priserna, och gör de aldrig någonsin det, så kommer jag aldrig någonsin att köpa nytt igen. Det är inget självändamål att köpa direkt från tillverkaren, utan det duger väldigt fint med begagnt för min del.

Nä, håll du dig till dina begagnade grejer så kommer du säkert att vara nöjd med det men bespara gärna oss andra från ditt eviga gnäll. Jag tycker också att det var en väl häftig prishöjning denna generationen, blir nog svårt att hitta någon som skulle argumentera för motsatsen men vill man ha den senaste tekniken så är det ju bara att betala vad det kostar och se glad ut. Den som köper dyrt gråter oftast bara en gång.

Om du hade lagt all tid du lägger på att gnälla om detta på ett arbete som genererar intäkt istället så hade du säkert haft råd att köpa ett 2080 Ti nu.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara__:

Ja, jag har läst ganska många av dina inlägg och de är alltjämt extremt gnälliga. Det blir lite löjeväckande när ditt gnäll är baserat på att hårdvarutillverkare inte följer din önskade prisbild dock. Särskilt som din önskade prisbild är 20% av priset i handeln, liknar mer derealisation än något annat.

Nä, håll du dig till dina begagnade grejer så kommer du säkert att vara nöjd med det men bespara gärna oss andra från ditt eviga gnäll. Jag tycker också att det var en väl häftig prishöjning denna generationen, blir nog svårt att hitta någon som skulle argumentera för motsatsen men vill man ha den senaste tekniken så är det ju bara att betala vad det kostar och se glad ut. Den som köper dyrt gråter oftast bara en gång.

Om du hade lagt all tid du lägger på att gnälla om detta på ett arbete som genererar intäkt istället så hade du säkert haft råd att köpa ett 2080 Ti nu.

Du får nog ta och tåla när folk har kraftfullt avvikande åsikter från dina egna, utan att avfärda det som gnäll. Om jag vill köpa ett nytt grafikkort från Nvidia så är jag tvingad att köpa det till det pris som de eller deras partners sätter, och då är det klart att det är självklart att jag kommer att lufta mina åsikter om deras dumheter så ofta jag kommer åt, men ingen tvingar dig eller någon annan att läsa dem

Sen är det klart att det är självklart att jag har råd att lägga 13K på ett grafikkort, det är inte det det handlar om.

Om Loka Crush kostar 450Kr i affären så har jag väl råd att köpa det också men är det rätt? Är det rimligt? Är det en bra utveckling so vi konsumenter bara ska finna oss i utan att "gnälla"? I helvete heller!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De borde inte ha RTX i 2060 och under. Ärligt talat tycker jag det kunde varit exklusivt för 2080ti för det är enda kortet som har en chans att köra med RTX om man inte vill ha kass upplösning och fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Du får nog ta och tåla när folk har kraftfullt avvikande åsikter från dina egna, utan att avfärda det som gnäll. Om jag vill köpa ett nytt grafikkort från Nvidia så är jag tvingad att köpa det till det pris som de eller deras partners sätter, och då är det klart att det är självklart att jag kommer att lufta mina åsikter om deras dumheter så ofta jag kommer åt, men ingen tvingar dig eller någon annan att läsa dem

Nog tål jag det men när ditt namn dyker upp i tråd efter tråd och postar samma eviga gnäll så blir det tröttsamt och repetetivt. Särskilt som att det inte tillför något till diskussionerna. Vi vet att du är fattig och/eller snål nu. Kom tillbaka när du har något nytt att säga.

Skrivet av Ozzed:

Om Loka Crush kostar 450Kr i affären så har jag väl råd att köpa det också men är det rätt? Är det rimligt? Är det en bra utveckling so vi konsumenter bara ska finna oss i utan att "gnälla"? I helvete heller!

Det här med proportioner och relevans är inte din starka sida va? Lipar du högljutt i affären varje gång du handlar när priserna tillfälligt stiger på grund av minskad tillgång? Eller nöjer du dig med dagens höga grönsakspriser att köpa begagnade grönsaker? Berätta gärna hur denna livsåskådning fungerar för dig i vardagslivet.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagas:

De borde inte ha RTX i 2060 och under. Ärligt talat tycker jag det kunde varit exklusivt för 2080ti för det är enda kortet som har en chans att köra med RTX om man inte vill ha kass upplösning och fps.

Skickades från m.sweclockers.com

RTX är ett produktnamn på grafikkort från nvidia precis som GT, GTX GTS och liknande. Dessa namn indikerar inte vilken teknik korten klarar att använda riktigt.
Du verkar blanda deras produktnamn med tekniken raytracing. Det är säkert nvidias tanke också ;).
Men det 2080Ti klarar är att köra raytracing, inte rtx

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara__:

Nog tål jag det men när ditt namn dyker upp i tråd efter tråd och postar samma eviga gnäll så blir det tröttsamt och repetetivt. Särskilt som att det inte tillför något till diskussionerna. Vi vet att du är fattig och/eller snål nu. Kom tillbaka när du har något nytt att säga.

Det här med proportioner och relevans är inte din starka sida va? Lipar du högljutt i affären varje gång du handlar när priserna tillfälligt stiger på grund av minskad tillgång? Eller nöjer du dig med dagens höga grönsakspriser att köpa begagnade grönsaker? Berätta gärna hur denna livsåskådning fungerar för dig i vardagslivet.

Man är inte fattig eller snål för att man tycker att det är oskäligt att betala överpris för saker. Lägg ner. Jag kommer självklart inte sluta skriva bara för att du tycker det. Det rimmar mycket dåligt att du säger att jag ska sluta gnälla men så sitter du själv här och gnäller. Du förstår väl hur illa det ser ut. Lev som du lär istället.

Som jag skrev så har jag självklart råd att lägga ut 13K på ett grafikkort, det är inte det det handlar om. Det handlar om att kraftigt reagera och säga ifrån när man tycker att företag gör fel.

Om alla bara böjer sig frammåt och tar emot när Nvidia gör såhär så lär "3080TI" kosta 18-20K, och det vill väl inte du? Det är så att jag är konsument, och då är jag på konsumenternas sida, inte företagens. Som du resonerar så låter det som du jobbar på Nvidia. Men du är väl också konsument? Så vad är det för fel med att vilja ha produkter som ligger på en skälig och rimlig prisnivå? Nej det är naturligtvis inget fel i det. Det är heller ingen ide du ber mig "komma tillbaka när bla bla. " Jag är redan här, och jag kan garantera dig att jag inte kommer gå någonstans.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mara__:

Det här med proportioner och relevans är inte din starka sida va? Lipar du högljutt i affären varje gång du handlar när priserna tillfälligt stiger på grund av minskad tillgång? Eller nöjer du dig med dagens höga grönsakspriser att köpa begagnade grönsaker? Berätta gärna hur denna livsåskådning fungerar för dig i vardagslivet.

Jag kan inte tala för andra, men jag känner ju själv av att jag blir rätt sur på prissättningen när jag ser att de säljer svartkål för 150 spänn kilot (vilket även hände förra året då och då). För kål alltså hehe. Eller rödlök för 50 spänn kilot.
Har även ganska svårt att köpa vatten för högre kilopris än köttfärs. 30 spänn för en halvliter vatten - ja då funderar jag på alternativen helt klart.
Men nä, jag köper inte begagnad mat för det ;). Anpassar köplistan lite istället bara så att jag slipper just de överprisade grejerna.

Med det sagt sneglar jag lite på ett 2070kort just nu. Men att pris/prestanda inte är bättre än för 2 år sedan gör att köplustan inte direkt är på topp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Man är inte fattig eller snål för att man tycker att det är oskäligt att betala överpris för saker. Lägg ner. Jag kommer självklart inte sluta skriva bara för att du tycker det. Det rimmar mycket dåligt att du säger att jag ska sluta gnälla men så sitter du själv här och gnäller. Du förstår väl hur illa det ser ut. Lev som du lär istället.

Nä, du saknar uppenbarligen känsla för både proportioner och jämförelser.

Skrivet av Ozzed:

Om alla bara böjer sig frammåt och tar emot när Nvidia gör såhär så lär "3080TI" kosta 18-20K, och det vill väl inte du? Det är så att jag är konsument, och då är jag på konsumenternas sida, inte företagens. Som du resonerar så låter det som du jobbar på Nvidia. Men du är väl också konsument? Så vad är det för fel med att vilja ha produkter som ligger på en skälig och rimlig prisnivå? Nej det är naturligtvis inget fel i det. Det är heller ingen ide du ber mig "komma tillbaka när bla bla. " Jag är redan här, och jag kan garantera dig att jag inte kommer gå någonstans.

Varför skulle jag inte vilja det? Om de bygger ett jättechip som är dyrt att producera med helt fantastiska specifikationer som utklassar allt annat som finns tillgänligt så ser inte jag några problem med att det skulle vara ännu dyrare. Med det sagt så lär jag inte köpa något ur nästa generation då jag redan beställt ett 2080 Ti till mig själv och ett 2080 till frugan och jag tror och hoppas att de ska överleva mer än en generation. Jag lägger hellre pengarna på state of the art-prylar någon gång emellanåt än att alltid jaga fantasipriser från förr och lägga min tid på att lipa på internet.

Skrivet av Söderbäck:

Jag kan inte tala för andra, men jag känner ju själv av att jag blir rätt sur på prissättningen när jag ser att de säljer svartkål för 150 spänn kilot (vilket även hände förra året då och då). För kål alltså hehe. Eller rödlök för 50 spänn kilot.
Har även ganska svårt att köpa vatten för högre kilopris än köttfärs. 30 spänn för en halvliter vatten - ja då funderar jag på alternativen helt klart.
Men nä, jag köper inte begagnad mat för det ;). Anpassar köplistan lite istället bara så att jag slipper just de överprisade grejerna.

Med det sagt sneglar jag lite på ett 2070kort just nu. Men att pris/prestanda inte är bättre än för 2 år sedan gör att köplustan inte direkt är på topp.

Håller med dig, sedan brukar jag inte titta på priserna i grönsaksdisken då det i slutändan inte lönar sig att varken gnälla eller bli upprörd över det och att stå över är inte heller alltid ett rimligt alternativ. Att köpa vatten på flaska
är dock ett kapitel för sig i hur lättlurade folk i allmänhet är. Det går väl an på ett café eller stranden som en service men att köpa buteljerat vatten för att bära hem? /facepalm

Sedan kan jag tillägga att dina inlägg är bra mycket trevligare att läsa angående detta ämne än föregående citerad skribent och håller mig dig om att pris/prestanda-aspekten är lite trist.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

RTX är ett produktnamn på grafikkort från nvidia precis som GT, GTX GTS och liknande. Dessa namn indikerar inte vilken teknik korten klarar att använda riktigt.
Du verkar blanda deras produktnamn med tekniken raytracing. Det är säkert nvidias tanke också ;).
Men det 2080Ti klarar är att köra raytracing, inte rtx

Njae. RTX är (oxå) en plattform, ett samlingsnamn för olika funktioner, varav RTRT är en.
https://developer.nvidia.com/rtx

Om det kommer ett kort som heter RTX som inte klarar några RTX funktioner så blir det rätt ologiskt....

Skickades från m.sweclockers.com