Forumdelen sponsras av

Köpråd: Förstaskärm till enklare gaming-laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2009

Köpråd: Förstaskärm till enklare gaming-laptop

Skall köpa gaming-dator till mina barn på black friday och har i princip bestämt mig att det kommer bli en gaming-laptop med Nvidia-grafik. Denna skall sedan kopplas till en extern skärm och har därmed lite frågor. Mina barn kommer inte ha några större krav men 1080p och minst 24 tum bör det nog vara. Blir 27 tum för stort på ett skrivbod för en 10-åring? Är det någon poäng med kurvade skärmar om man går på 24 tum? Vad i övrigt bör jag tänka på, är det 144 hz som gäller och stöd för gsync? Något annat jag bör tänka på?

Budget är någonstans 2000-4000 kr men tänker mig samtidigt att skärmen skall hålla lite längre än datorn så det kanske kan användas även till nästa generations dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Nvidia-grafik kan vara lite vad som helst. Lite skillnad på en MX150 och en GTX 1080. Därför bra att precisera vad du hade tänkt dig.

T.ex. meningslöst med 144 Hz om det inte finns CPU och GPU till det tänker jag. Om du inte tänker just framtidssäkerhet.

24" är en bra sweetspot för en 1080p-skärm skulle jag säga.

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av pv2b:

Nvidia-grafik kan vara lite vad som helst. Lite skillnad på en MX150 och en GTX 1080. Därför bra att precisera vad du hade tänkt dig.

T.ex. meningslöst med 144 Hz om det inte finns CPU och GPU till det tänker jag. Om du inte tänker just framtidssäkerhet.

24" är en bra sweetspot för en 1080p-skärm skulle jag säga.

Tänker mig 1050, 1050 ti eller 1060

Skickades från m.sweclockers.com