Valves debutspel Half-Life fyller 20 år

Permalänk
Avstängd

Hoppas och dröm gärna - men förvänta inget!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tycker Half-Life än idag är ett av de bättre spelen. Deathmatch-delen är jätterolig med laserminorna. Sådanna element kan jag sakna i andra spel.

Det känns som om spel mer och mer bara fokuserar på fräsig grafik istället för spelglädje som var måttet förr. Det saknar jag.

Kan bero på att de som gör spel nu är stora företag som vill ha vinst. förut var det folk som på fritiden tog sig tid för att det var kul och för att dom brann för det dom gjorde och styrdes inte av någon speciell då alla fick vara med och bestämma. idag bestämmer aktieägarna vad som ska hända vilket ibland syns allt för väl ibland...

lite samma som hänt med film industrin, indie filmer vågar testa nya saker, likadant med indie spel. de stora jättarna vill satsa på säkra kort och att alla ska kunna spela för att maximera vinsten.

half life var gjort av spelare för spelare och det är därför det håller väl än idag.

det man inte får glömma är att det i de flesta spel företag finns brinnande eldsjälar men ju större företaget blir ju mindre har de oftast att säga till om.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Sat med nåra kompisar o lirade demot som kom med PC-Gamer 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Stod och höll StarCraft i ena näven och Half-Life i den andra, det blev StarCraft.
En kollega köpte dock Half-Life, sedan "lånade" vi en kopia utav varandra

Känns som ett halvt liv sedan ^^

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Detta tar mig tillbaka till 1998/99, minns att vi hade ju fått vår 1'a hemma PC, 1997 eller 98.
Och jag minns spel som Carmageddon och självklart Half-Life när jag satt och tittade på när brorsan spelade, grafiken var så som jag ser spel idag som t.ex Horizon Zero Dawn, Battlefield V, God of War och etc.. Och det var 98 tiden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

blir så ledsen när jag läser en HL nyhet och inser var fan är trean ???

Permalänk
Avstängd

Önskar som släppte det gratis för alla och open source.
Kanske en nyutgåva byggd på nyare spelmotor med Vulkan.

Permalänk
Medlem

Lirade HL1 en hel del, men det var otvivelaktigt moddarna som fick det att skina.
Vet inte hur många timmar jag lagt på Counter-Strike, Sven Co-Op m.m. Aaah nostalgi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

I samband med detta så har en trailer släppts för Black Mesa: Xen

https://youtu.be/TAIJich73NY

använder black mesa samma system som orginalen?

vet inte vad som gjorde det men half life 1 och 2 får mig att bli åksjuk så jag kunde aldrig spela dom spelen..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Jag spelade det på vår första PC. En 133MHz MMX utan något vettigt grafikkort. Kan blivit uphottad med en aningen snabbare processor. Och satan vad det laggade! Men det brydde jag mig inte om då jag älskade spelet.

Permalänk
Medlem

Spelade rätt långt på HL, men aldirg igenom, var aldrig så fast vid det.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

20 år sedan!? Usch, börjar känna mig gammal...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av klisk:

Vi har ju Half-life att tacka för Counter-Strike och därmed hela e-sporten.

Half-life i sin tur bygger på en förbättrad Quake 1 motor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är lika lång tid mellan i år och när Half Life släpptes (1998) som mellan 1998 och när Space Invaders släpptes som arkadspel (1978)...

Permalänk

Kommer fortfarande ihåg när det inhandlades...sen levde det i många år på LAN med diverse moddar.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem

Minns att man sprang över till grannen som hade lite mer vettiga spel som Postal och Half-Life... vi spelade oftast bara början, precis innan det hemska med monster inträffade, om och om igen... ibland utmanade vi varandra till att spela längst efter att det "läskiga" hade börjat men tror inte ens vi tog oss ur Sector C xD

Good times, kan inte ha varit mer än 10 år xD

Permalänk

Var för ung när det kom ut men spelar det varje dag nu (Sven co-op) måste ha sin dagliga dos cancer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så många LAN med detta underbara spel. Vilka härliga flashbacks.