Hur mycket behöver jag lägga på en "speldator"?

Permalänk

Hur mycket behöver jag lägga på en "speldator"?

Precis som alla andra tänkte jag köpa en ny stationär dator på kommande BF. Jag är dock helt grön på det här så jag vet inte vad som krävs och det gör det lite svårt att sätta en budget.

Jag kommer ha min dator till främst vanliga kontorsuppgifter. Office, Word, slösurf samt lite Photoshop. Jag skulle även gärna ha möjlighet att spela lite då och då. Det kommer bli i princip enbart BF och CoD. Jag kräver inte att spela på högsta inställningarna utan lagom är ledordet här. Den förra datorn jag spelade BF på var en laptop med ett GT 540M för totalt 4999:-

Hur mycket behöver jag lägga för att få ut det jag vill av en dator?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreas266:

Precis som alla andra tänkte jag köpa en ny stationär dator på kommande BF. Jag är dock helt grön på det här så jag vet inte vad som krävs och det gör det lite svårt att sätta en budget.

Jag kommer ha min dator till främst vanliga kontorsuppgifter. Office, Word, slösurf samt lite Photoshop. Jag skulle även gärna ha möjlighet att spela lite då och då. Det kommer bli i princip enbart BF och CoD. Jag kräver inte att spela på högsta inställningarna utan lagom är ledordet här. Den förra datorn jag spelade BF på var en laptop med ett GT 540M för totalt 4999:-

Hur mycket behöver jag lägga för att få ut det jag vill av en dator?

Rekommenderade systemkrav för Battlefield V:

Citat:

Processor (AMD): AMD Ryzen 3 1300X
Processor (Intel): Intel Core i7 4790 or equivalent
Memory: 12GB RAM
Graphics card (NVIDIA): NVIDIA GeForce® GTX 1060 6GB
Graphics card (AMD): AMD Radeon™ RX 580 8GB
DirectX: 11.1 Compatible video card or equivalent
Online Connection Requirements: 512 KBPS or faster Internet connection
Available Disk Space: 50GB

Källa: https://www.ea.com/games/battlefield/battlefield-5/buy/pc-sys...

Du kunna plocka ihop något som uppfyller detta för runt 10000 kr nytt. Ett exempel som jag slöklickade fram utan särskilt mycket eftertanke:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600X (2 199 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1060 6GB (2 690 kr hos Komplett)
Chassi: Fractal Design Define C (890 kr hos Elgiganten)
Moderkort: ASUS Prime B450-PLUS (1 249 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB (2x8GB) (1 599 kr hos Komplett)
SSD: Kingston A400 480GB 2.5" SATA (SA400S37/480G) (619 kr hos Komplett)
PSU: Corsair TX550 550W 80 Plus GOLD (699 kr hos Komplett)
Summa: 9 945 kr

OS tillkommer.

Billigare om du kan tänka dig begagnat.

Permalänk

@pv2b:

Tack för svar!

Permalänk

Jag uppdaterar frågan med att inkludera en skärm. Vad behöver en lägga på en skärm som går att spela på utan att få panik?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreas266

https://www.komplett.se/product/11473/datorer/komplett-pc/kom...

Ta bort tangentbord, operativsystem, bildskärm, trådlöst nätverk (om du inte behöver det) och byt ut SSHD:n mot en Crucial MX500 250GB så har du en kompetent färdigmonterad budgetspeldator för under 7000:-
Sen köper du en Windows 10 nyckel från Kinguin för någon hundralapp och så är det klart.

Angående skärm så får jag intrycket av att en vanlig 24" 1080p 60 Hz-skärm räcker gott för dina ändamål.
Något i stil med https://www.komplett.se/product/877779/datorutrustning/bildsk... kanske?
(Samma skärm som ingår i kitet egentligen, men köp den separat så blir det lustigt nog billigare.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

@Andreas266

https://www.komplett.se/product/11473/datorer/komplett-pc/kom...

Ta bort tangentbord, operativsystem, bildskärm, trådlöst nätverk (om du inte behöver det) och byt ut SSHD:n mot en Crucial MX500 250GB så har du en kompetent färdigmonterad budgetspeldator för under 7000:-
Sen köper du en Windows 10 nyckel från Kinguin för någon hundralapp och så är det klart.

Angående skärm så får jag intrycket av att en vanlig 24" 1080p 60 Hz-skärm räcker gott för dina ändamål.
Något i stil med https://www.komplett.se/product/877779/datorutrustning/bildsk... kanske?
(Samma skärm som ingår i kitet egentligen, men köp den separat så blir det lustigt nog billigare.)

Jag håller inte alls med om skärmen. Det är en TN-skärm med dåliga färger. TS nämner photoshop så han bör skaffa en IPS-skärm för att få acceptabla färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag håller inte alls med om skärmen. Det är en TN-skärm med dåliga färger. TS nämner photoshop så han bör skaffa en IPS-skärm för att få acceptabla färger.

Sant, missade att han höll på med Photoshop.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara slå ytterligare ett slag för begagnat, det är antagligen inte bara lite billigare utan närmare 50% i din prisklass.

Permalänk
Medlem

Byggde det med en liknande stomme som pv2b, men med ett RX580 och en Freesync skärm med 1080p och PLS (samsungs variant av IPS). Den har ett ganska dåligt frekvensintervall på 48-72Hz, men att kunna gå ner emot 48fps är bättre än att vara låst till 60fps som fallet blir med utan någon sync-teknik. Ett RX580 kan pusha runt 60fps med maxxade inställningar i dagens spel, men dips under förekommer mest troligt. Vet inte hur mycket vikt du lägger vid det, men det är en bra spelbonus utan extra kostnad (varken grafikkortet eller skärmen kostar mer). Bygget:
Lista från Komponentkoll

Grafikkort: Sapphire Pulse Radeon Rx 580 8gb (2 690 kr hos NetOnNet)
Chassi: Fractal Design Define C TG -Svart (Ej PSU) (749 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK (1 249 kr hos Inet)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (1 299 kr hos Komplett)
SSD: Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2 (MZ-V7E500BW) (1 129 kr hos Inet)
Skärm: Samsung LS24F352 (1 199 kr hos Komplett)
Summa: 11 213 kr

Edit:
Såg precis att RX580-kortet inte finns i lager utan ligger under status "Förhandsbokning". Ett alternativ utan att gå upp i pris på bygget är att satsa på RX590 istället och byta ut SSD emot Kingston A400 480GB.

Permalänk
Skrivet av 4.0:

Tänkte bara slå ytterligare ett slag för begagnat, det är antagligen inte bara lite billigare utan närmare 50% i din prisklass.

Nybörjarfråga, men grejerna blir inte slitna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreas266:

Nybörjarfråga, men grejerna blir inte slitna?

Absolut finns det en slitageaspekt. Men en dator håller länge idag...

Datorer tappar värde snabbt i förhållande till deras livslängd.

Angående bildskärm: Satsa på en 1080p-skärm. Inte mer upplösning än så. De datorer som förekommer i tråden kommer inte kunna driva mer.

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Byggde det med en liknande stomme som pv2b, men med ett RX580 och en Freesync skärm med 1080p och PLS (samsungs variant av IPS). Den har ett ganska dåligt frekvensintervall på 48-72Hz, men att kunna gå ner emot 48fps är bättre än att vara låst till 60fps som fallet blir med utan någon sync-teknik. Ett RX580 kan pusha runt 60fps med maxxade inställningar i dagens spel, men dips under förekommer mest troligt. Vet inte hur mycket vikt du lägger vid det, men det är en bra spelbonus utan extra kostnad (varken grafikkortet eller skärmen kostar mer). Bygget:
Lista från Komponentkoll

Grafikkort: Sapphire Pulse Radeon Rx 580 8gb (2 690 kr hos NetOnNet)
Chassi: Fractal Design Define C TG -Svart (Ej PSU) (749 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK (1 249 kr hos Inet)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (1 299 kr hos Komplett)
SSD: Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2 (MZ-V7E500BW) (1 129 kr hos Inet)
Skärm: Samsung LS24F352 (1 199 kr hos Komplett)
Summa: 11 213 kr

Edit:
Såg precis att RX580-kortet inte finns i lager utan ligger under status "Förhandsbokning". Ett alternativ utan att gå upp i pris på bygget är att satsa på RX590 istället och byta ut SSD emot Kingston A400 480GB.

Det får nog bli en beställning av detta paket om inget annat ändrats nu under rean. Är detta grafikkort bättre än ett 1060? Är det bara att köpa till ett trådlöst nätverkskort eller måste jag tänka på något. Jag är som sagt ny på det här så jag uppskattar verkligen all hjälp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreas266:

Det får nog bli en beställning av detta paket om inget annat ändrats nu under rean. Är detta grafikkort bättre än ett 1060? Är det bara att köpa till ett trådlöst nätverkskort eller måste jag tänka på något. Jag är som sagt ny på det här så jag uppskattar verkligen all hjälp.

1060 6GB och 580 8GB är väldigt jämna sett till prestanda med respektive styrkor p svagheter. Har man ingen specifik anledning till att välja det ena framför den andre så är det bara å köra det som är billigast.

Wi-fi finns integrerat i en del moderkort (mer undantag än regel). Finns inte det så finns det både USB och pcie lösningar man kan komplitera med.

Permalänk
Skrivet av anon75480:

1060 6GB och 580 8GB är väldigt jämna sett till prestanda med respektive styrkor p svagheter. Har man ingen specifik anledning till att välja det ena framför den andre så är det bara å köra det som är billigast.

Wi-fi finns integrerat i en del moderkort (mer undantag än regel). Finns inte det så finns det både USB och pcie lösningar man kan komplitera med.

Vad grymma ni är Tack för hjälpen!

Om jag förstår det rätt är det inte wifi i detta moderkortet?

Jag ska inte använda datorn på två månader förrän jag flyttat så jag hoppas att priserna inte sjunker nu

Permalänk

Och skärmen som länkats är bra till annat än spel? Även foto?
Kan någon tipsa om vilka minnen jag ska köpa. De verkar vara slut på lager.