Inför mellandagsrean – SweClockers guidar bland komponenter

Permalänk
Melding Plague

Inför mellandagsrean – SweClockers guidar bland komponenter

Grafikkort, processorer och andra komponenter kan vara en riktig djungel. SweClockers reder ut vad som är vad lagom till årets reasäsong.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

"behöver du uppgradera"

Svar = nej
Outcome = gör det oavsett cuz reasons!
^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Skiter i ämnet, jag ser 2 människor jag har saaaaaaknat så. <3

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Dreamteam!!!

Permalänk

Kanonbra video som vanligt med Jonas och Emil i rutan. Bra att ni också tog upp lite om pris och behov. Thomas gjorde också en fenomenal genomgång. Känner mig redo för Black Friday

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Skäggig legend

Skönt att höra bekanta Emil. Jag vet att du har annat för dig med att peta på dina kollegor och se till att de sköter sig. Men alltid gött att höra din röst.

Jag ska jaga rätt i komponenter till chefens barn samt en till honom. Så, tre identiska burkar.
Barnen är 7 och 9, chefen är 47, skärmar finns, 3x1080p.

Tänker mig typ Ryzen 5 2600, 8/16GB minne(3200Mhz), RX 580/GTX1060 och något härdat glas chassi med RGB, lär sikta in mig på ett phanteks eclipse p300, hans söner älskar elektronik, lampor osv... Jag nämnde för chefen att det är bättre med att lägga pengar på annat, men det är ett BILLIGT chassi.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Härligt att se Jonas och Emil snacka komponenter tillsammans igen, har saknat det en del.

Skön video med många bra tips om vad som är värt och vad som kan vara fallgropar.
Har iofs hängt med sen tidigt -90 tal och har rätt bra koll men bara kul att se en skön video och nörda ner sig lite.

Permalänk
Medlem

Underbart att lyssna på er snacka hårdvara. Kul, skön stämning och kunniga.
Sen har vi videos med display-gurun (Thomas) som är det bästa som hänt Swec på länge.
Två tummar upp.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Undrar om grafikkort 1080 ti? Byta / Behålla?

Härligt information.

Fick mig dock att tänka lite på mitt senaste köp.

Har köpt ett Asus GeForce GTX 1080 Ti Turbo grafikkort 11G under singles day för runt 7000 kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...
Ej öppnat och har öppet köp.

Köpte först då priset var rimligt och då jag tänkte att kunna köpa något bättre på Black Friday ifall jag hittade något.

Dock så har jag en lite trängre låda med ca 27,5-28,5 cm plats för PCI-E kort pga HDD kabinett.
Och nu känns det som att ett mindre blowerkort på ca 27 cm kanske är rätt för mig.
Jag behöver högsta prestanda vill mest ha något som räcker ett tag och som jag kan spela på olika spel på som
Civ, Totalt War men också Star Citizen mm.

Försökte kolla men hittade inte så mycket prestandainfo och hoppas att kortet är i nivå med referenskorten.

Undrar om något har erfarenhet från detta kort eller något länk där man kan läsa på mer?
Tänkte mest på ljud och ren spelprestanda. Vet att det kommer bli lite varmare och låta lite mer men inte koll på hur påtagligt det är.

Sitter nu med en Intel 8700K med Noctua NH-DH15 Kylare med dubbla fläktar, MB Asus Z370 Prime-A, 2 st Corsair Vengeance 8 GB, 1 M2 SSD, samt 3 st konventionella diskar.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zordian:

Härligt information.

Fick mig dock att tänka lite på mitt senaste köp.

Har köpt ett Asus GeForce GTX 1080 Ti Turbo grafikkort 11G under singles day för runt 7000 kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...
Ej öppnat och har öppet köp.

Köpte först då priset var rimligt och då jag tänkte att kunna köpa något bättre på Black Friday ifall jag hittade något.

Dock så har jag en lite trängre låda med ca 27,5-28,5 cm plats för PCI-E kort pga HDD kabinett.
Och nu känns det som att ett mindre blowerkort på ca 27 cm kanske är rätt för mig.
Jag behöver högsta prestanda vill mest ha något som räcker ett tag och som jag kan spela på olika spel på som
Civ, Totalt War men också Star Citizen mm.

Försökte kolla men hittade inte så mycket prestandainfo och hoppas att kortet är i nivå med referenskorten.

Undrar om något har erfarenhet från detta kort eller något länk där man kan läsa på mer?
Tänkte mest på ljud och ren spelprestanda. Vet att det kommer bli lite varmare och låta lite mer men inte koll på hur påtagligt det är.

Sitter nu med en Intel 8700K med Noctua NH-DH15 Kylare med dubbla fläktar, MB Asus Z370 Prime-A, 2 st Corsair Vengeance 8 GB, 1 M2 SSD, samt 3 st konventionella diskar.

Jag har ingen erfarenhet av precis det kortet tyvärr. Generellt är det dock som vi sade i videon, att just tillverkarnas egna blower-kort tenderar att vara sämre/mer avskalade än i det här fallet Nvidias referensmodeller. Jag kan därför tänka mig att det låter en hel del under belastning, då GTX 1080 Ti onekligen är en ganska törstig krets.

Men, har du restriktioner så du inte får inte andra kort är det ju också som det är. Alternativet skulle väl vara om du hittar en billigt ref-kort under readagarna, antingen nytt eller begagnat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Bra artikel! En synpunkt däremot:

Citat:

Anslutningen M.2 i all ära, en billig traditionell SATA-disk kan vara ett bättre val för många – speciellt de som inte söker prestandatoppen.

Det är viktigt att skilja på formfaktor och anslutning.

Formfaktorn M.2 tillåter både SATA-anslutning och NVMe-anslutning. M.2 SATA presterar identiskt med 2,5" SATA (givet samma modell med olika formfaktor). 2,5" SATA är ibland men inte alltid billigare än M.2 SATA.

NVMe (som jag antar att ni egentligen menar ovan) presterar mycket bättre, men det är få applikationer som drar nytta av den extra prestandan. Laddtider i spel och allmän systemprestanda påverkas t.ex. inte alls jämfört med en bra SATA SSD.

Självklart så tror jag att ni på redaktionen redan vet detta och att det här är en ren miss. Det är lätt att göra. Händer säkert flera gånger per vecka i forumdelen här.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av pv2b:

Bra artikel! En synpunkt däremot:

Det är viktigt att skilja på formfaktor och anslutning.

Formfaktorn M.2 tillåter både SATA-anslutning och NVMe-anslutning. M.2 SATA presterar identiskt med 2,5" SATA (givet samma modell med olika formfaktor). 2,5" SATA är ibland men inte alltid billigare än M.2 SATA.

NVMe (som jag antar att ni egentligen menar ovan) presterar mycket bättre, men det är få applikationer som drar nytta av den extra prestandan. Laddtider i spel och allmän systemprestanda påverkas t.ex. inte alls jämfört med en bra SATA SSD.

Självklart så tror jag att ni på redaktionen redan vet detta och att det här är en ren miss. Det är lätt att göra. Händer säkert flera gånger per vecka i forumdelen här.

Tjo! Japp, vi tar upp detta ordentligt i videon (22:44 in) och diskuterar just att SATA över M.2 inte ger något som helst ställt mot SATA till 2,5". Det är mest en förenklad textsnutt här. Ska slipa på den!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Underbart att se Emil i rutan igen! Blir alltid magi med Emil och Jonas tillsammans!

En sak ni glömde ta upp angående det här med SATA och NVME är ju det senaste från Intel som kallas för QLC 3D NAND, deras 660 P serie ligger ju bara några hundringar över en vanlig 2.5" SATA SSD men upp till dubbla prestandan. Klart billigare än vanliga PCI Express NVME diskar. Carey Holzman på YouTube hävdar bestämt att i.o.m dessa Intel QLC drives så är SATA varianter "Obsolete". Vad tycker ni om detta på Sweclockers?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Joakim Ågren:

Underbart att se Emil i rutan igen! Blir alltid magi med Emil och Jonas tillsammans!

En sak ni glömde ta upp angående det här med SATA och NVME är ju det senaste från Intel som kallas för QLC 3D NAND, deras 660 P serie ligger ju bara några hundringar över en vanlig 2.5" SATA SSD men upp till dubbla prestandan. Klart billigare än vanliga PCI Express NVME diskar. Carey Holzman på YouTube hävdar bestämt att i.o.m dessa Intel QLC drives så är SATA varianter "Obsolete". Vad tycker ni om detta på Sweclockers?

Det är helt klart intressanta enheter, men jag skulle personligen gärna se QLC-baserade modeller "leva i det vilda" lite först för se eventuella barnsjukdomar/livslängdsproblem. Prismässigt ser även de vanliga SATA-enheterna ut att bli mest nedsatta per GB under Black Friday, men är man på jakt efter högsta möjliga överföringshastighet är definitivt NVMe-baserade modeller något man borde kika på denna rea!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Relik 📜

Just de minnena är inte med på QVL-listan, däremot snarlika moduler specade för 3 000 MHz. Ytterst få 3 200 MHz som Asus vill stå bakom officiellt. Generellt bör det dock inte vara några problem, men som vi säger i videon - det kan vara lite känsligt. Värsta som kan hända är dock att du får skruva ned hastigheten ett snäpp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tips vad gäller pris/prestanda så ligger numera RX 570 på omkring 1500:- internationellt. Kolla amazon.de så finns det några modeller i prisklassen ink. frakt. I det segmentet är kortet överlägset vad gäller pris/prestanda. Inte minst om man ser till att RX 590 kostar det dubbla. Innan kommande lanseringar på 7nm skulle i alla fall jag inte köpa något dyrare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Gällande gpu och att maximera prestanda för pengarna är väl flödet på begagnade 1080ti ganska bra, får man ett för 5000-5500kr är det en vettig affär, dock pressas en hel del upp till 6000-6500. Många 1080ti ägare som uppgraderar till 2080 kort nu för tiden.

Sedan handlar det sjävklart extremt mycket om man nöjer sig med 1080p eller siktar på 1440p med vettig prestanda och fina inställningar. Nöjer man sig mef 1080p blir det mycket behagligare prisklasser.

I mitt fall gick det nog lite fort när jag köpte en fin 27 tums 1440p G-Sync skräm för ca 14 månader sedan men för den känns ett 1080ti kort som en vettig match.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Gällande gpu och att maximera prestanda för pengarna är väl flödet på begagnade 1080ti ganska bra, får man ett för 5000-5500kr är det en vettig affär, dock pressas en hel del upp till 6000-6500. Många 1080ti ägare som uppgraderar till 2080 kort nu för tiden.

Sedan handlar det sjävklart extremt mycket om man nöjer sig med 1080p eller siktar på 1440p med vettig prestanda och fina inställningar. Nöjer man sig mef 1080p blir det mycket behagligare prisklasser.

I mitt fall gick det nog lite fort när jag köpte en fin 27 tums 1440p G-Sync skräm för ca 14 månader sedan men för den känns ett 1080ti kort som en vettig match.

Jag kör en 24" 1440p 144hz(165) med ett 1080ti. Det fungerar ypperligt! Skulle det krypa ner under 130fps så räcker det att dra ner någon enstaka detaljinställning för att vinna tillbaka fpsen. Dock börjar min 4770k@4.4 bli flaskhalsen och jag har förhoppningen att jag kan hålla i pengarna tills AMD visar upp 3k serien. Men ha begäret är starkt inom mig 😣

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrissoid:

Jag kör en 24" 1440p 144hz(165) med ett 1080ti. Det fungerar ypperligt! Skulle det krypa ner under 130fps så räcker det att dra ner någon enstaka detaljinställning för att vinna tillbaka fpsen. Dock börjar min 4770k@4.4 bli flaskhalsen och jag har förhoppningen att jag kan hålla i pengarna tills AMD visar upp 3k serien. Men ha begäret är starkt inom mig 😣

Skickades från m.sweclockers.com

Själv har jag med hjälp av folk härifrån konstaterat att det inte vore vettigt att uppgradera min 1600X till något från 2xxx serien överhuvudtaget. Den största lockelsen är väl i så fall att jag kan köra mina RAM snabbare på ett X470 bord.

Kör man som mig minnena i bra hastighet med vettiga timings samt överklockar cpu'n (kör oftast 3,95GHz) så får jag nog bättre eller liknande cpu benchmark värden på alla förutom mot 2700X. Dock jämför jag då mot icke överklockade system. Min 1600X bör vara med i matchen minst ett år till, diggar min 1600X hårt.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Själv har jag med hjälp av folk härifrån konstaterat att det inte vore vettigt att uppgradera min 1600X till något från 2xxx serien överhuvudtaget. Den största lockelsen är väl i så fall att jag kan köra mina RAM snabbare på ett X470 bord.

Kör man som mig minnena i bra hastighet med vettiga timings samt överklockar cpu'n (kör oftast 3,95GHz) så får jag nog bättre eller liknande cpu benchmark värden på alla förutom mot 2700X. Dock jämför jag då mot icke överklockade system. Min 1600X bör vara med i matchen minst ett år till, diggar min 1600X hårt.

Ja det som lockar mest är just en 2700x med x470 så man har säkrat upp ram hastighet inför 3k serien. Men min förnuftiga sida säger åt mig att vänta på nästa Rydén och uppgradera till x570(?) Istället. Får kränga ur några extra MHz ur 4770n om det skulle tryta. Dock är det väl egentligen bara BF5 som flaskar cpun ordentligt. De flesta spelen utnyttjar bara 40-60% av cpun men ipcn är väl såpass mycket sämre att det är därför jag tappar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Chrissoid: Tips: Kör på B450 istället. X470 behöver du punga ut mer pengar för att få samma kvalitet, och är egentligen helt OP såvida du inte ska ha dubbla grafikkort eller dylikt.

Permalänk
Skrivet av fsvantesson:

@Chrissoid: Tips: Kör på B450 istället. X470 behöver du punga ut mer pengar för att få samma kvalitet, och är egentligen helt OP såvida du inte ska ha dubbla grafikkort eller dylikt.

Okok. Jag är riktigt kass på vad som är vad och bra för vad osv. Man ska ha bra "vrm" för överklockning men är totalt ovetande om vad det är. Så jag läste runt lite och hittade att många rekommenderade ett mobo för överklockning som då råkade vara ett x470 haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsvantesson:

@Chrissoid: Tips: Kör på B450 istället. X470 behöver du punga ut mer pengar för att få samma kvalitet, och är egentligen helt OP såvida du inte ska ha dubbla grafikkort eller dylikt.

Du har säkert rätt men är själv för dåligt påläst om skillnaderna, går väl att få ett vettigt B450 för en dryg tusing, de verkar mycket prisvärda.
https://www.inet.se/produkt/1901243/asus-tuf-b450m-plus-gamin...

Permalänk
Skrivet av Chrissoid:

Okok. Jag är riktigt kass på vad som är vad och bra för vad osv. Man ska ha bra "vrm" för överklockning men är totalt ovetande om vad det är. Så jag läste runt lite och hittade att många rekommenderade ett mobo för överklockning som då råkade vara ett x470 haha.

Skickades från m.sweclockers.com

VRM är bra för överklockning, men då har B450 ofta bättre VRM än X470 om man kollar samma prisklass, något att tänka på! Sen skiljer det där sig ganska kraftigt mellan olika tillverkare.. Du kan få ett B450 som är bra för överklockning billigare än ett X470!

Permalänk
Skrivet av fsvantesson:

VRM är bra för överklockning, men då har B450 ofta bättre VRM än X470 om man kollar samma prisklass, något att tänka på! Sen skiljer det där sig ganska kraftigt mellan olika tillverkare.. Du kan få ett B450 som är bra för överklockning billigare än ett X470!

Jag kommer med andra ord få ta till hjälp när det är dags. Eller smälla på en fet kylare och förlita mig på amds egna överklockning 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Minnesdelen gör mig nyfiken. Jag har ddr3 på 1333 MHz. Skulle en uppgradering till snabbare minnen verkligen göra stor skillnad i spelprestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Robincroneld:

Minnesdelen gör mig nyfiken. Jag har ddr3 på 1333 MHz. Skulle en uppgradering till snabbare minnen verkligen göra stor skillnad i spelprestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

På Ryzen kan väl ram göra ganska stor skillnad över lag. Intel är inte lika beroende, men vissa titlar gillar ram mer än andra. Tydligen ska tex PUBG trivas bättre med snabbare ram minnen. Nu vet jag inte vilka prylar du sitter med men att skruva upp ramminnen brukar väl inte vara så svårt. Jag drog upp mina från 1600 till 2000 utan att röra volt eller något annat.

Permalänk

Men ett 1070 är ju rekord billigt nu ju? Enligt prisjakt har de aldrig lega under 3700 vad är det jag missar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

Men ett 1070 är ju rekord billigt nu ju? Enligt prisjakt har de aldrig lega under 3700 vad är det jag missar?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men 1070 är ju rätt gammalt nu.. det som är problemet. Det borde legat mycket lägre för längesen