Brummande ljud + blinkande när skärmen tänds

Permalänk
Medlem

Brummande ljud + blinkande när skärmen tänds

Hejsan!

Har noterat de senaste dagarna att min skärm har börjat "brumma" varje gång den tänds. Nu under kvällen har den också blinkat ett tiotal gånger under kanske 30 sekunder innan den "kickar igång" och startar

Finns det något hopp om att fixa den och hur skulle man gå till väga för att felsöka en skärm? Modellen är en kanske 5 år gammal LG IPS LG IPS277L

Permalänk
Medlem

Det kan vara någon kondensator i skärmen som är på väg att ge upp, det brukar vara ett vanligt fel i just skärmar. Det brukar vara ganska enkelt att åtgärda om man är lite händig med en lödkolv, eller känner någon som är det.

Det kan också vara nätaggregatet som börjar bli dåligt, för skärmen verkar ha ett externt sånt á la laptop-laddare vad jag kan se. Lösningen i så fall är att helt enkelt försöka hitta någon lämplig ersättare till nätaggregatet.

Men tyvärr är det svårt att rekommendera någon åtgärd endast baserat på symptomen, det kan egentligen vara lite vad som helst som är trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kan vara någon kondensator i skärmen som är på väg att ge upp, det brukar vara ett vanligt fel i just skärmar. Det brukar vara ganska enkelt att åtgärda om man är lite händig med en lödkolv, eller känner någon som är det.

Det kan också vara nätaggregatet som börjar bli dåligt, för skärmen verkar ha ett externt sånt á la laptop-laddare vad jag kan se. Lösningen i så fall är att helt enkelt försöka hitta någon lämplig ersättare till nätaggregatet.

Men tyvärr är det svårt att rekommendera någon åtgärd endast baserat på symptomen, det kan egentligen vara lite vad som helst som är trasigt.

Japp kan förstå att det är svårt att svara på, men det är låter troligt att det är en kondensator eller annan elektronik pga ljudet.

Tur att black friday är nära, har inte kunskapen att mecka med kretskorten

Tack för hjälpen