Permalänk
Medlem

16GB Ram vs 32GB Ram

Jag vet att det inte skiljer nämnvärt i prestanda, min fråga är hur man upplever sin burk. Har idag 32GB och kör Win10, minns inte när burken strulade sist, men inget strul efter Win10 (säkert orelaterat men ett riktmärke i tid).

Min setup idag är att jag inte har någon swapfil alls, inte haft sedan ominstall till Win10 och det har betryggat rullat på.
Om jag då (är i byggfasen nu) bara kör 16GB Ram, tror ni att jag kommer märka någon skillnad i hur själva systemet agerar? Isåfall blir det 32GB ram igen, men om det rullar på smärtfritt med 16GB så är det såklart snällare mot plånboken.

Detta är ett luddigt inlägg, jag vet. Dock osäker å hur jag skall formulera mig, hoppas att någon nappar och svarar.

*Edit*
Surfar mest runt numera men kan även lägga timmar på World Of Warships eller liknande spel.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Bör fungera bra med 16GB, men det beror väl också på vad datorn används till.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Bör fungera bra med 16GB, men det beror väl också på vad datorn används till.

Tack för input, det skulle jag ha lagt med.

Kommer uppdatera tråden, det är mest surf men även en del spel såsom World of Warships etc.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Är väl huvudsakligen rendering av video filer som kräver mycket.

Personligen skaffade jag 16x2 för att ha möjligheten att uppgradera till 16x4 i framtiden även om det inte lär behövas.
För vanligt bruk och spel så räcker 16GB väl, plus att du har möjligheten att uppgradera till 32GB vid ett senare skede som också lär räcka väl tills att du byter moderkort med t.ex DDR5.
Däremot anpassar sig Windows väldigt väl till hur mycket RAM du har och använder mer ifall det finns.

Permalänk
Medlem

@Terrell:

Det är det jag är ute efter lite granna, det verkar som att Windows anpassar sig bra till den mängd jag har idag. Har med gott samvete inte så mycket strul med burken, även med 0 i swapfil (som skulle kunna generera en del fel, men det är kanske överspelat numera).

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag har satt min swapfil på 35gb, har aldrig upplevt något lagg i windows som är relaterat till swapping efter SSDs intåg.
16gb ram.

Har du använt Ramdisk något?
Har man mycket minne och arbetar intensivt med windows och filer är det rätt nice att ha.

Permalänk
Medlem

@Mindboggle:

Hm, intressant input. Jag har satt den på noll för att den inte skall belasta. Kanske är 35GB samma sätt men olika?
Satans djungel. Men om jag utläser de svar jag fått så räcker 16GB bra?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Spelen idag anpassas ju runt att de flesta har 8 GB RAM och du har ju då tänkt ha dubbelt så mycket t.o.m. Jag har 32GB och får grotta ner mig rätt rejält i videoredigering/effekter för att använda ens 16 GB. Vanligt spelande är inte i närheten. .

Permalänk
Medlem

Här är en bild när jag även kör World Of Warships

Här är en bild när jag även kör World Of Warships

https://imgur.com/A4KkXRi

Det betyder väl att jag kan nog klara mig med 16GB?
Anledning att jag frågar är att jag har beställt dessa minnen:
https://www.inet.se/produkt/5300443/kingston-hyperx-16gb-2x8g...

Funderar då på om 1699*2 kan vara värt det?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@Valonen

WoWs är väl 32bit fortfarande så lär ju aldrig passera 4Gb, däremot är spelet relativt stor numera så alltid bra med mer ram för att låta windows cacha data i ram.

Kör 16Gb för mitt Win10 WM där jag spelar WOWS, 16Gb för värden som är Linux så 32Gb totalt, varit lite problem främst i linux där ramminnet tat slut men för spel fungerar 16Gb i dag men för mig är frågan 48 eller 64Gb nästa gång pga priserna annars hade 64Gb för mig varit självklart.
Men då räknar jag för två OS samtidigt som får en del av ramet var.

16Gb för mig är minimum även för en surf dator.

Permalänk
Medlem

Jag har 32gb som absolut minimum för.. nåt :). Jag kanske är idiotisk men tycker bara det mesta bara rullar på då med allt. Jag gör iofs mer än spelar eller surfar om spel.
På datorn som får göra grafikkgrejer har jag 128gb..
Jag är väl skadad sen tiden med swapfil på en rutten långsam hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jag vet att det inte skiljer nämnvärt i prestanda, min fråga är hur man upplever sin burk. Har idag 32GB och kör Win10, minns inte när burken strulade sist, men inget strul efter Win10 (säkert orelaterat men ett riktmärke i tid).

Min setup idag är att jag inte har någon swapfil alls, inte haft sedan ominstall till Win10 och det har betryggat rullat på.
Om jag då (är i byggfasen nu) bara kör 16GB Ram, tror ni att jag kommer märka någon skillnad i hur själva systemet agerar? Isåfall blir det 32GB ram igen, men om det rullar på smärtfritt med 16GB så är det såklart snällare mot plånboken.

Detta är ett luddigt inlägg, jag vet. Dock osäker å hur jag skall formulera mig, hoppas att någon nappar och svarar.

*Edit*
Surfar mest runt numera men kan även lägga timmar på World Of Warships eller liknande spel.

Observera att det är rekommenderat att alltid ha en swapfil även om liten. Oavsett hur mycket RAM du har, vill du att systemet ska kunna använda det effektivt. Har man ingen swapfile alls, tvingas operativsystemet att använda RAM ineffektivt av två skäl. Minnes "pages" kan inte göras "discardable" (vilket i ett första steg flyttar dem från minne till sawp), även om de inte har accessats eller modifierats under en mycket lång tid, vilket tvingar diskcachen att bli mindre. För det andra måste den reservera fysiskt RAM-minne för att tilldela resurser som det är mycket osannolikt att datorn någonsin behöver använda (till exempel en privat, modifierbar filmappning), vilket leder till ett fall där du kan ha gott om ledigt fysiskt RAM och ändå nekas tilldelningar för att undvika överallokering.

Tänk exempelvis om ett program skapar en skrivbar, privat minnesmappning av en 4GB-fil. OS måste då reservera 4 GB RAM för denna mappning, eftersom programmet potentiellt skulle kunna ändra varje byte och det finns ingen plats förutom RAM för att lagra den.

Så jag rekomenderar en pagefile om du vill få ut mesta möjliga av ditt RAM-minne, även om den aldrig används. Den fungerar som en försäkring som gör det möjligt för operativsystemet att faktiskt använda RAM-minnet, snarare än att behöva reservera det för osannolika möjligheter.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tack för input! Också tack för intressant läsning @inguam som gör att jag får djupdyka lite i detta för bättre förståelse.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av afrika:

Jag har 32gb som absolut minimum för.. nåt :). Jag kanske är idiotisk men tycker bara det mesta bara rullar på då med allt. Jag gör iofs mer än spelar eller surfar om spel.
På datorn som får göra grafikkgrejer har jag 128gb..
Jag är väl skadad sen tiden med swapfil på en rutten långsam hårddisk.

128 GB RAM låter som otroligt mycket. Kommer du ens i närheten att använda minnet i fråga?

Permalänk
Inaktiv

Det finns två typer av användare, de med mindre än 32GB ram och de med mer.

Om man enbart har 16GB ram på sin dator så krävs det att man inte utför så mycket arbete på den, detta går att lösa på flera sätt som att fjärrstyra andra datorer och köra programmen där. Men dessa metoder tar 32GB ram användarna till med för att få sitt ramminne att räcka till när de endast har 32GB.

Så 32GB är det självklara valet för en stor skara om det bara inte var en liten sak som är att: -Ramminnet är svindyrt p.g.a kartellbildningar. (inte 100% bevisat, men de kommer bli straffade)

Och när ram-minnet är så svindyrt så är det inte frågan om man behöver ha mer ram man ska ställa sig utan om man kan kämpa och klara sig med mindre? En stor del av användarna gör inte så mycket vid datorn och då är frågan löst ganska enkelt, värre blir det ju mer man använder datorn till något produktivt. -Man kan vara produktiv och sitta i Bokföringsprogrammet Visma hela datorn, men ni förstår vad jag menar.
Fördelen med ram är att det är lätt att köpa till i efterhand, så man kan testa med mindre och om det inte räcker så köper man till mer. Det är nästan som med ssd & hdd, man behöver inte direkt köpa så mycket som man behöver ha det närmsta året.

Permalänk
Medlem

@pv2b: jorå. Cachning/ram preview i after effects. Eller photoshop med lite större bilder men många lager med lite annat igång samtidigt. Det plockar på när dimensionerna växer och man inte kör 8-bitars färg.
Även om processorn är lite segare än det nyaste så blir det ganska snart snabbare med mer ram när det är lite halvkomplexa projekt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Det finns två typer av användare, de med mindre än 32GB ram och de med mer.

Vän av ordning undrar: vilken kategori hör användare som har exakt 32GB RAM in i?

Permalänk
Medlem

Förr swappades det som fan. Iom SSD tänkte jag att en SSD bara har en viss mängd "writes", varför låta Windows äta upp SSDn? Så jag har 32Gb i båda mina burkar och Swap-filen inaktiverad.
Det enda jag ser att swap filen kan vara nyttig till, är att kunna ha en crash dump fil. Men den behövs ju bara om man har problem. (Då aktiverar man swap)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Vän av ordning undrar: vilken kategori hör användare som har exakt 32GB RAM in i?

De finns inte, de är en skröna.

Nå de är på gränsen, 32GB ram får ändå anses just idag med de höga priserna vara en balanserad mängd minne på en arbetsdator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

De finns inte, de är en skröna.

Nå de är på gränsen, 32GB ram får ändå anses just idag med de höga priserna vara en balanserad mängd minne på en arbetsdator.

Beror så klart vad jag jobbar med. Jag har 16GB i både min jobbdator och min hemdator. Jag tycker det räcker gott och väl för vad jag gör, och jag upplever aldrig att det tar slut. På 8 GB upplever jag dock att jag med mitt flikmissbruk kan få slut.

Sen jobbar jag med systemadministration så egentligen så behöver jag inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Beror så klart vad jag jobbar med. Jag har 16GB i både min jobbdator och min hemdator. Jag tycker det räcker gott och väl för vad jag gör, och jag upplever aldrig att det tar slut. På 8 GB upplever jag dock att jag med mitt flikmissbruk kan få slut.

Sen jobbar jag med systemadministration så egentligen så behöver jag inte så mycket.

Mitt flikmisbruk (främst i Chrome), plus Outlook/Office, stora filer i Notepad++, m.m. gjorde att jag ofta efter någon vecka utan att starta om datorn slog i taket på 16 GB på jobbdatorn. Nu har jag 32 GB i min jobblaptop och ligger ofta norr om 16 GB nyttjat.

Hemma skulle jag nog lugnt klara mig med 32 GB också men slog till på 64 GB för att fylla alla minnesplatser, delvis p.g.a. estetiken och för att inte behöva tänka på att uppgradera om det skulle behövas i framtiden.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber