Måste man ha grafikkort till ”ny” dator?

Permalänk

Måste man ha grafikkort till ”ny” dator?

Min dator vill inte starta upp ordentligt och eftersom den är gammal orkar jag inte felsöka detta utan tänkte passa på uppgradera den lite.

Jag tänkte behålla låda, nätaggregat och kylning till CPU som jag tror är okej. Sen köpa typ Asus prime B450 plus, AMD ryzen 5 2600, 16GB 3200MHz minne. Och 256GB SSD.

Måste jag ha grafikkort på en gång? Jag spelar inget i dagsläget utan har det mest för surf, filmer, eventuellt lite labbande med virtuella maskiner. Har datorn kopplat till en datorskärm och TVn och tyckte det såg ut som det skulle gå lösa med de inbyggda portarna moderkortet jag köper har.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört om någon som har försökt jobba med mamma-bordets grafik. Misstänker att det blir extremt lågupplöst och trögt. Du bör nog köpa ett grafikkort, men du kan ju välja ett billigt och uppgradera den dagen du behöver mer krut. Alternativet är att köpa en cpu med inbyggd gpu. Utmärkt val om man bara skall surfa o liknande.

Permalänk
Medlem

@FanaticBee: Ryzen 5 2600 har inte integrerad grafik, så då MÅSTE du köpa grafikkort också. Om du vill slippa separat grafikkort kan du köpa Ryzen 2400G som har integrerad grafik. Det är alltså inte moderkortet som har grafik, utan grafiken sitter i processorn eller i separat grafikkort.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Okej tack det var ju en ganska viktig detalj att CPUn måste stödja det. Jag tycker det alltid förr i tiden gick att köra på VGA som satt på moderkortet men jag minns väl fel...

Jag har detta grafikkort idag:
https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-NX88S512H-B#ov

Antar att jag får bättre än så med Ryzen 2400G...?

2400G verkar kosta ca 1500kr så det verkar bäst satsa på detta nu. Om jag ändrar mig i framtiden (ett par år) kan man ju byta CPU då med ifall den inte duger då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@FanaticBee: Enligt "Passmarks" grafiktestdata så borde grafikdelen i en Ryzen 2500G vara nästan 3 ggr snabbare än ditt grafikkort.
Lägg därtill alla nya accelerationsfunktioner som tillkommit sedan Geforce 8800 serien så bör det ju bli ännu bättre.

Fördelen med att satsa på ett AM4 system idag är ju att AMD har sagt att de skall stödja sockeln till 2020, så du kan uppgradera BIOS och sätta i det senaste på ditt moderkort om 2 år, istället för att behöva köpa allt nytt igen...

Permalänk
Medlem

Intels processorer har nästan alltid integrerad grafik som duger. Satsa på dem.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av EmilH:

Jag har aldrig hört om någon som har försökt jobba med mamma-bordets grafik. Misstänker att det blir extremt lågupplöst och trögt.

Nästan inga moderkort har integrerad grafik idag. Integrerad grafik sitter numera i CPU:erna och funkar bra att "jobba med" (om det betyder att använda datorn till mindre tungdrivna sysslor än typ spel) i vettiga upplösningar. Dock vägrar åtminstone min ThinkPad X1 Carbon med Intel HD 620 att köra 1440p @ 144 Hz (eller ens 75 Hz) som min PG278Q har, utan jag får bittert nöja mig med 60 Hz från laptopen.

Skrivet av FanaticBee:

Okej tack det var ju en ganska viktig detalj att CPUn måste stödja det. Jag tycker det alltid förr i tiden gick att köra på VGA som satt på moderkortet men jag minns väl fel...

Nej då, du minns rätt. Förr var det ganska vanligt med integrerade grafikkretsar på moderkorten. Det finns knappt längre, utan videoutgångar på moderna moderkort är i regel endast till för att det ska gå att använda den grafikkrets som sitter i många moderna CPU:er. Dock som sagt ej Ryzen 5 2600.

Förtydligande.
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Dock vägrar åtminstone Intel HD 630 att köra 1440p @ 144 Hz som min skärm är, utan jag får bittert nöja mig med 60 Hz från laptopen.

Saknar du kanske DisplayPort-utgång på datorn så att du är tvungen att använda HDMI? HD 630 har två DP 1.2-utgångar som vardera klarar av 4K@60Hz (eller 1440p@144Hz), där en av dem brukar användas till skärmen på laptops, samt en HDMI 1.4-utgång som klarar 4K@30Hz (eller 1440p@75Hz).

Permalänk
Medlem

Om nätaggregatet är gammalt hade jag bytt det med.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av perost:

Saknar du kanske DisplayPort-utgång på datorn så att du är tvungen att använda HDMI? HD 630 har två DP 1.2-utgångar som vardera klarar av 4K@60Hz (eller 1440p@144Hz), där en av dem brukar användas till skärmen på laptops, samt en HDMI 1.4-utgång som klarar 4K@30Hz (eller 1440p@75Hz).

Nä, jag kör Deltacos adapter från USB‑C till DisplayPort och sedan en vanlig DisplayPort-kabel till min PG278Q (som endast har just en DP-ingång). Har testat den setupen mot en gaminglaptop med Nvidia-grafik och då fungerade 1440p @ 144 Hz smärtfritt. Har däremot aldrig lyckats få min ThinkPad X1 Carbon att köra varken 75, 120 eller 144 Hz på den skärmen. Kanske är mitt eller skärmens fel förvisso; har redigerat mitt förra inlägg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av bartil:

Om nätaggregatet är gammalt hade jag bytt det med.

Alla nya verkar ligga kring 500W drygt och det är vad jag redan har på befintliga. Så prestandamässigt är väl det enda man kan gå på? Eller menar du att man får räkna med att de är slut och pajar snart när de är flera år gammal?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FanaticBee:

Alla nya verkar ligga kring 500W drygt och det är vad jag redan har på befintliga. Så prestandamässigt är väl det enda man kan gå på? Eller menar du att man får räkna med att de är slut och pajar snart när de är flera år gammal?

Skickades från m.sweclockers.com

Man går efter HELA namnet och ca ålder (ny, jätte gammal) på nätagget.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Man går efter HELA namnet och ca ålder (ny, jätte gammal) på nätagget.

Det med åldern förstår jag. Men vad menar du med hela namnet? Namn på vadå? Är det jätteviktigt om det är 520W eller 550W när man inte maxar med grafikkort eller övriga kort? USB kan förstås dra men..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FanaticBee:

Det med åldern förstår jag. Men vad menar du med hela namnet? Namn på vadå? Är det jätteviktigt om det är 520W eller 550W när man inte maxar med grafikkort eller övriga kort? USB kan förstås dra men..

Skickades från m.sweclockers.com

Modellnamnet har ju betydelse om man ska bedöma nätaggets kvalitet. "500W" säger inte så mycket. Är det 80+ certifierat? Har det lång eller kort garantitid?

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Hehe, mycket ifrågasättande. Om det funkar efter uppgradering hänger nog på vad felet är nu. Sen kanske du inte kan köra självtest i BIOS eller installera om OS. Men om du kan så vet du om grejerna (primärt moderkortet) är OK.

Nätdelen räcker med fet marginal, och om det verkar okej och inte för gammal så kan du behålla den. Jag har bara uppgraderat utan att installera om, så om jag ändå skulle installera om skulle jag nog köpa ett nyare moderkort. Men om det är okej så är det ju en vanlig uppdatering.

Jag skulle iaf kolla så grafikkortslösningen stödjer upplösningen på skärmen (och om det är ett kort, se till att jag kan koppla in skärmen med rätt kabel). Om du inte gamar behöver du inte dedikerat, och man kan gama lite även på inbyggda.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FanaticBee:

Det med åldern förstår jag. Men vad menar du med hela namnet? Namn på vadå? Är det jätteviktigt om det är 520W eller 550W när man inte maxar med grafikkort eller övriga kort? USB kan förstås dra men..

Skickades från m.sweclockers.com

Allt behövs för att kunna avgöra om nätagget är bra, budget eller skräp.

Budget och skräp nätagg åldras snabbare än bra nätagg (kondensatorer mm i dom) så att de inte klarar av lika mycket som när de var nyköpta. Trots att siffrorna på budget och skräp nätagg ofta är långt över kraven är dom ofta för dåliga för att klara av bra datorer.

Bruka funka en längre tid innan man får problem. Kan ta längre tid utan grafikkort. Budget och skräp är kända för att kunna ta med sig andra delar (nyköpta också) när de går sönder och förkorta livslängden på andra delar så de går sönder tidigare.

Väljer man att behålla budget och skräp nätagg så kommer man alltid att behöva ett annat nätagg att felsöka datorn med vid mista lilla fel. Nätagg ger ström till andra delar som i sin tur kan orsaka konstiga fel när budget och skräp nätagg börja bli utsliten och delvis går sönder.

stavning
Permalänk

Ok jo vet ju egentligen inte riktigt vad felet nu är, kan ju va nätagget...
Jag har en Corsair HX 520W modular power supply.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FanaticBee:

Ok jo vet ju egentligen inte riktigt vad felet nu är, kan ju va nätagget...
Jag har en Corsair HX 520W modular power supply.

Det är ett rätt gammalt nätagg då, men å andra sidan så var det ett av de bästa nätaggregaten på marknaden när det släpptes.

Det håller antagligen ytterligare några år, men det kan nog ändå vara dags att börja fundera på att byta ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FanaticBee:

Ok jo vet ju egentligen inte riktigt vad felet nu är, kan ju va nätagget...
Jag har en Corsair HX 520W modular power supply.

Skickades från m.sweclockers.com

10 år eller mer det nätaget då. Päronen hade ett sånt till sin Athlon64 X2 6400+ jag byggde, samtidigt som Phenom "1" kom ut från AMD.

Polaren kör med den burken vitt jag vet.

Tippar på att det är ett Seasonic som OEM, mina två TX650 var det som i princip är icke modulära varianten men det sista sköt termistorn till rusningströmskyddet för ett par veckorsedan, bra kvalite men tyvärr håller inte sådana slitagdelar i all evighet.

Jag hade bytt personligen, en sak att köra det i en gammal skruttburk av lite värde men i den nya är det mindre kull om nåt händer.

Permalänk
Medlem

Onödigt att byta ett HX 520. Ett nytt agg för 500 kr eller mindre kommer vara sämre.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nästan inga moderkort har integrerad grafik idag. Integrerad grafik sitter numera i CPU:erna och funkar bra att "jobba med" (om det betyder att använda datorn till mindre tungdrivna sysslor än typ spel) i vettiga upplösningar. Dock vägrar åtminstone min ThinkPad X1 Carbon med Intel HD 620 att köra 1440p @ 144 Hz (eller ens 75 Hz) som min PG278Q har, utan jag får bittert nöja mig med 60 Hz från laptopen.

Jag vet att det finns många cpu:er med inbyggd grafik, jag har byggt flera sådana datorer.