Hur uppgraderar man RAM i en 1x8GB config?

Permalänk
Medlem

Hur uppgraderar man RAM i en 1x8GB config?

Har en 3 år gammal Lenovo med H270 chipset och 8GB RAM som jag vill uppgradera till 16GB.
Antog att det satt 2x4GB i den och tänkte då skaffa ytterligare 2x4GB, men det visar sig att det endast sitter en minnesmodul på 8GB och tre platser är lediga.
Jag har alltid hört att man ska köra dubbla kanaler för att öka prestanda, men det kanske är helt fel.

Så vad rekommenderar ni, eller vad är ens tekniskt möjligt?

Original
1 8GB original (Samsung DDR4 2133 2Rx8 PC4 2133P UB0-10)
2 tom
3 tom
4 tom

COnfig1
1 8GB original
2 tom
3 8GB nytt minne - försöka matcha originalminnet.
4 tom

COnfig2
1 8GB original
2 4GB nytt
3 tom
4 4GB nytt

COnfig3
1 8GB original
2 8GB nytt
3 tom
4 8GB nytt

COnfig4
1 8GB nytt
2 tom
3 8GB nytt
4 tom
Släng originalminnet

Config5
1 8GB original
2 8GB nytt
3 tom
4 tom

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Har en 3 år gammal Lenovo med H270 chipset och 8GB RAM som jag vill uppgradera till 16GB.
Antog att det satt 2x4GB i den och tänkte då skaffa ytterligare 2x4GB, men det visar sig att det endast sitter en minnesmodul på 8GB och tre platser är lediga.
Jag har alltid hört att man ska köra dubbla kanaler för att öka prestanda, men det kanske är helt fel.

Så vad rekommenderar ni, eller vad är ens tekniskt möjligt?

Original
1 8GB original (Samsung DDR4 2133 2Rx8 PC4 2133P UB0-10)
2 tom
3 tom
4 tom

COnfig1
1 8GB original
2 tom
3 8GB nytt minne - försöka matcha originalminnet.
4 tom

COnfig2
1 8GB original
2 4GB nytt
3 tom
4 4GB nytt

COnfig3
1 8GB original
2 8GB nytt
3 tom
4 8GB nytt

COnfig4
1 8GB nytt
2 tom
3 8GB nytt
4 tom
Släng originalminnet

Config5
1 8GB original
2 8GB nytt
3 tom
4 tom

Config1 är det det bästa och billigaste alternativet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Config1 är det det bästa och billigaste alternativet

Vad händer om minnet inte är exakt likadant då? Hur hur noga är det egentligen. I värsta fall kanske man kan sätta det i slot2 så det inte blir några problem med memory channels?
T.ex. så tror jag 2400 minne nästan är billigare än 2133.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Vad händer om minnet inte är exakt likadant då? Hur hur noga är det egentligen. I värsta fall kanske man kan sätta det i slot2 så det inte blir några problem med memory channels?
T.ex. så tror jag 2400 minne nästan är billigare än 2133.

Stoppar du in en sticka med 2400 kommer den att köra på 2133 ändå,
hittar du minnen med 2400 för bra pris så kör till.

För bästa hastighet ska de köras i dual channel mode (1 & 3 eller 2 & 4).

Permalänk
Medlem

@e3henri: Jag försöker söka på "Samsung DDR4 2133 2Rx8 PC4 2133P UB0-10" men får upp både SO-DIMM och vanliga RAM.

Kolla vad minnet heter med programmet CPU-Z

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@e3henri: Jag försöker söka på "Samsung DDR4 2133 2Rx8 PC4 2133P UB0-10" men får upp både SO-DIMM och vanliga RAM.

Kolla vad minnet heter med programmet CPU-Z
https://i.imgur.com/LKsLDmF.png

Det är sonens dator, men enligt Lenovos hemsida så ska det sitta ett
M378A1G43DB0 - CPB från Samsung i burken enligt bilderna.
Fast kollar man interna artikelnumret så är det 03T7467 Lenovo 8GB DDR4 2133MHz Non-ECC CL14 DIM Desktop.
Kanske bäst att kolla på plats imorgon

Permalänk
Medlem

@e3henri: Jag hittar ingen i Sverige som säljer M378A1G43DB0 - CPB men dom finns på Ebay https://www.ebay.com/itm/8GB-Module-DDR4-2133-Samsung-M378A1G...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Generellt kan du blanda minnen utan problem.
Och dual channel ska faktiskt fungera även om du kör med tre stickor. 1x8 och 2x4 så skulle iaf 2x4 köras i dual channel.
Det ska fungera även om du skulle köra 1x8 och 1x4 i par, fast då blir 4GB i single channel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Generellt kan du blanda minnen utan problem.
Och dual channel ska faktiskt fungera även om du kör med tre stickor. 1x8 och 2x4 så skulle iaf 2x4 köras i dual channel.
Det ska fungera även om du skulle köra 1x8 och 1x4 i par, fast då blir 4GB i single channel.

Tack alla för input. Men angående dual channel, är det valbart i bios och hur petigt är det att minne är samma (för många år sedan hörde man ju att man helst skulle köpa dem i par för att få samma batch) - eller kommer dual channel avakiteras automatiskt om minnen inte lirar fint i par?
Låter ju som jag kan skaffa vilken DDR4 PC-17000/PC19200 som helst då.

Permalänk
Medlem

Mig veterligen kan man inte välja att att stänga av dual channel på något moderkort.
Jag har aldrig varit med om att dual channel inte fungerar och kan därför inte säga om moderkortet ändå försöker köra dual channel men ger t.ex. blåskärm, eller känner av det och stänger av funktionen.

Rekommendationen är somsagt alltid att ha samma minnen, men det ska fungera även med olika minnen.
Jag har själv flera olika plattformar (LGA 775, diverse Phenom II system) med olika stickor, gjorde så för att det blev för dyrt eller krångligt att skaffa exakt samma minnen efterhand.

Helt klart möjligt att dual channel var så känsligt när tekniken introducerades, men idag känns det bara som en friskrivning från tillverkarna utifall att det ändå blir kompatibilietsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Mig veterligen kan man inte välja att att stänga av dual channel på något moderkort.
Jag har aldrig varit med om att dual channel inte fungerar och kan därför inte säga om moderkortet ändå försöker köra dual channel men ger t.ex. blåskärm, eller känner av det och stänger av funktionen.

Rekommendationen är somsagt alltid att ha samma minnen, men det ska fungera även med olika minnen.
Jag har själv flera olika plattformar (LGA 775, diverse Phenom II system) med olika stickor, gjorde så för att det blev för dyrt eller krångligt att skaffa exakt samma minnen efterhand.

Helt klart möjligt att dual channel var så känsligt när tekniken introducerades, men idag känns det bara som en friskrivning från tillverkarna utifall att det ändå blir kompatibilietsproblem.

Men om jag sätter minnena i slot1+slot2 så försöker den väl inte ens köra dual channel så det borde lösa sig.
Tack för alla svar. Stor hjälp

Skickades från m.sweclockers.com