Permalänk

Grova WiFi problem trots mesh mm.

Mitt nätverk verkar tro jag bor i en bunker!

Har stora problem med WiFi täckningen.

Bor i en vanlig jäkla villa på ca 160m2 på 2 våningar, sedan vi köpte det har jag tyckte täckningen är dålig, spelar ingen roll hur jag gör verkar det som.

Idag har jag ASUS GT5300 samt mesh enheter 3st Deco M5

Routern står mitt i huset och mesharna är utplacerade lite olika men inte längre än 10m från varandra eller routern, har provat flytta runt dom utan bättre effekt!

Kjelle har erbjudande på asus lyra, så beställde det 3 packet, mest för att då aknske sälja decos och ha asus i hela kedjan, men det kanske inte blir bättre så får köra 6 mesh puckar!??

Hur gör ni som har hus?

Jag blir tokig, kan man inte trimma upp radiosignalerna, känns som det är fjuttig styrka i Sverige som gränsvärden?

Permalänk
Rekordmedlem

Bygg ett seriöst närt med accesspunkter i stället om du absolut inte kan använda kabel hela vägen, mesh är inte lösningen på dålig wifi speciellt om du bor så du har grannar inom radioräckvidd förvärrar det nog bara problemen, ökad effekt och längre räckvidd är också sånt som gör att wifinät ofta presterar sämre, kortast möjliga räckvidd är det man vill ha för bra prestanda och för att det då ska funka behövs tätt placerade accesspunkter...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid

Det bästa man kan göra med konsumentprodukter är att dra separat nätverkskabel till de tre AP'na. Eftersom du idag inte kan styra WiFi hand-over på något intelligent sätt bör du lägga dem på olika kanaler.

Permalänk

Fick hem asus lyra idag, verkar som jag läste på för dåligt då mim asus gt5300 inte hittar npgra meshnoder!? Mao. Lyra är inte aimesh kompatibelt vad jag kan förstå. Jag som ville ha ett sömlöst asus nätverk med no troubles och bara ett ssid

Suck! Jag avskyr nätverk!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Michelangelo:

Fick hem asus lyra idag, verkar som jag läste på för dåligt då mim asus gt5300 inte hittar npgra meshnoder!? Mao. Lyra är inte aimesh kompatibelt vad jag kan förstå. Jag som ville ha ett sömlöst asus nätverk med no troubles och bara ett ssid

Suck! Jag avskyr nätverk!

Skickades från m.sweclockers.com

Nätverk kan vara skoj men mesh är mest att sminka en gris, kabel och ev accesspunkter om man verkligen måste ha nått trådlöst är det som funkar, ju kortare räckvidd och ju mindre radioanslutna klienter desto bättre prestanda får man.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du provat att stänga av wifi i din huvud-router och bara köra mesh? Har du kollat om där är skillnader på 2,4ghz och 5ghz? Det kan ju vara så illa att något hemma hos er stör.

Koppla bort alla enheter (som går med kabel) och byt namn och lösenord på wifit. Koppla på en enhet i taget för att se om där är något som stör är också en sak du kan göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Fick hem asus lyra idag, verkar som jag läste på för dåligt då mim asus gt5300 inte hittar npgra meshnoder!? Mao. Lyra är inte aimesh kompatibelt vad jag kan förstå. Jag som ville ha ett sömlöst asus nätverk med no troubles och bara ett ssid

Suck! Jag avskyr nätverk!

Skickades från m.sweclockers.com

Asus Lyra och TP-Link Deco är gjorda för att en av enheterna konfigureras som router. Det är då du får automatisk överflyttning till bästa nod för dina anslutna enheter.

Att lägga till mesh-noder till befintlig router är inte tanken.

Permalänk
Medlem

Det är så mycket faktorer som påverkar det trådlösa nätverket. Jag skulle rekommendera att du drar kabel till dina mesh noder, det kommer fungera bäst för dig troligtvis.

En arbetskollega hade liknande problem som du hade. Instabilt nätverk, låg hastighet och höga svarstider. Jag sa att han skulle dra kabel till varje nod, installera en riktig router. Han köpte edgerouter x sedan så inaktiverade vi routing funktionen i mesh noden just för att den är inte gjord för att routea. Den kan göra det men det blir inte bra. Efter det blev det en väldigt stor skillnad för honom.

Sen är kanske inte mesh noder den bästa lösningen, jag rekommenderar alltid att köra APs med en kontroller, dock blir det ganska dyrt för en vanlig konsument. Ubiquiti har bra lösningar som inte är så dyra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fick meddelande idag att LYRA nu ingår i Asus AI mesh system, har packat ner dom för nån vecka sen och tänkte returnera, troligen försent för retur så jag blev glad, får väl upp med dom igen!

Köpte dock 3 Decos till (hade 3 sen innan) så har nu 6 såna plus 3 lyra så med routern blir det ju 10 accesspunkter, borde väl funka

Permalänk

Det känns mera som att dina mesh enheter inte ens pratar med varandra. Jag har endast en asus router i ett 3.våningshus och har täckning överallt så om du har probelm med router plus 3 punkter till så är det nog ett setup problem.

Prova plocka bort din router helt och kör genom meshenheterna bara de ska ju fungera som router

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Michelangelo:

Har du fått det att fungera på ett tillfredsställande sätt?

För min egen del hade jag en del strul med band-styrning, hjälpte enormt att separera 2,4 och 5Ghz till separata SSID. Kan vara värt att prova.

En kommentar av ditt val av hårdvara: även om Lyra fungerar med Ai-Mesh så kommer inte Asus-systemet fungera super med TP-links, du tappar funktionen i att mesh-systemet sparkar dina enheter när dom kommer för långt bort från befintlig AP för att enheten sömlöst ska anslutas till en ny när du inte kan sammankoppla det hela. Men om du har lust att pilla lite går det nog att få systemet att fungera rätt bra ändå. Kanske Asus där nere och TP-link där uppe, om du behåller båda systemen? Personligen hade jag hellre lämnat tillbaka Lyra och kört Deco hela vägen, kanske även dragit kabel till Deco. Eller ännu bättre - fixat Ubiquitis Unifi, fast då blir det också kabeldragning.

Permalänk
Medlem

@Michelangelo: Många accesspunkter är inte nödvändigtvis en bra sak. Lite förenklat kan man säga att för varje sändare som finns i närheten av ditt nätverk ökar störningarna, vilket potentiellt försämrar prestandan. Vad du vill ha är så få sändare som möjligt i ett och samma område.

Mitt tips är att börja med en AP/router, mät in räckvidden/prestandan med en passande enhet (typ bärbar dator), och bygg ut med fler accesspunkter vartefter behovet infinner sig. De flesta antenner skickar signalen i en smal vertikal stråle, och en bred horisontell sådan, så du lär behöva åtminstone en på varje våning. Försök att placera dem så långt ifrån varandra som möjligt (tänk diagonalt) för att minska störningar.

WiFi är ett pickel, men att placera ut mängder med accesspunkter är ingen bra idé.

EDIT: Och blanda inte olika fabrikat om du tänkt dig att handover ska fungera tillfredställande. Det finns ingen bra gemensam standard för hur det ska fungera, så olika tillverkare har olika teknik för det.

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Gorian: Håller inte riktigt med. Om det nu är mesh som kommer användas behöver enheterna vara relativt nära varandra. Om det är vettiga APs, kan det finnas inställningar för att sänka output och då är det bara att köra så många man behöver. Man kan t.ex i Ubiquitis mjukvara göra en RF-scan, för att se till att man lägger sig på rätt kanaler, och sedan sänka/höja output enligt behov. Om TS har problem kanske det är riktiga bunkerväggar, möjligen behöver han en AP i varje rum. Kan också vara störningar. Svårt att säg.

Permalänk
Medlem

@L0_ek: Ah, det är ju faktiskt sant. Glömde det faktum att han skulle köra mesh ^^

Visa signatur

---