Det här med MOBO och RAM till Ryzen

Permalänk
Medlem

Det här med MOBO och RAM till Ryzen

Tjo.

Ska inhandla ny burk under black friday och har mer eller mindre bestämt mig för R5 2600x eller R7 2700x, vilket som har bäst rabatt. Jag trodde jag hade hysad koll, men efter att ha läst en hel del om MOBO och RAM har jag blivit lite förvirrad.

När det kommer till MOBO finns B450 och X470. Vilket modell bör man välja? Bägge stödjer 2933 ram by default och kan överklockas. Framförallt vilket märke/modell rekommenderar ni? läste många trådar (vissa äldre) att MSI är ganska dålig kvalitet. Bättre med ASUS? Läste en del att VRM tydligen är viktigt med utan att egentligen fatta varför.

Sen det här med minnen. Har förstått att AMD vill ha snabba minnen och kommer satsa på 3000mhz/cl 15 eller 3200/cl 16. De snabbare med lägre CL är lite för dyra för min smak. Spelar märket någon större roll? Läste någonstans att det kan finnas problem med kompabiliteten med vissa RAM, och flera förespråkar G.skill till AMD burkar. Är det så noga?

Kan nämna att jag kommer inte överklocka nånting eller något annat speciellt. Jag kommer köpa allt på Inet och vill att allt bara ska fungera out of the box helt enkelt. Tacksam för hjälp och insikter detta medför!