Permalänk

7700k custom loop temperaturer?

Hej sweclockers!
Är lite fundersam över temperaturen på min 7700k efter jag nyligen satt in min första custom loop.
Cpun ligger i idle runt 37-40 grader och full load runt 70-75 grader.
Har inte deliddat, överklockar till 4.8ghz på 1.200v.
Gpun i samma loop idlar 31 grader och full load 40 grader. Loopen följden är res-pump - gpu - cpu - 240rad(taket) - 360rad(fronten).
Är det här vad man kan förvänta sig? Cpun ligger i princip på samma temperaturn som nzxt kraken x61 kylde den till. Hoppades att cpun skulle ligga runt 25-30 grader i idle?
Här är setupen;
Fractal design meshify c
7700k @ 4.8ghz 1.200v med EK velocity full nickel block.
Evga gtx 1080 ftw2 med Heatkiller IV block.
240mm EK PE med EK f3 vardar fläktar i push.
360mm EK SE med EK f3 vardar fläktar i pull.
Ek x-res 100 revo d5 pwm.
Ek duraclear 13/10mm slang.
Ek cryofuel clear färdigblandad.
Ballistix elite 2x8gb 3000mhz
samsumg 970 pro nvme m.2
Evga 650w gq

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Delid?
idle temps, ignorera dom helt om du inte har 50+

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Tyvärr spelar det ingen roll vilken typ av kylning du använder med 7700k utan Delid. Du höga temps oavsett.

Permalänk
Medlem

Tycker spontant idle låter lite högt, men som sagt så spelar detta egentligen ingen roll om den inte är onaturligt hög.

Jag har liknande setup till min 8086k men dubbla 360rads istället. CPU idlar runt 30-33 och gpu idle på 29-32 grader. Inte heller delid.
Jag har dock ungefär samma load temps som du. Jag kör 4,9ghz just nu med 1.22 vcore.
Som jag förståt kan man lägga till hur mycket radiator yta man vill, utan delid kommer den ändå inte "mätta" dina rads, eller de jag har för den delen heller, i och med att flaskhalsen är just mellan die och ihs..

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk

Tack för svar!
Misstänkte att det tvunget lär bli delid!
Möjligt att 8086k har bättre kontakt med ihs:en?
När ni gjort delid, Har ni limmat tbax ihs:en eller "klämt" fast den i sockeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipsen666:

Tack för svar!
Misstänkte att det tvunget lär bli delid!
Möjligt att 8086k har bättre kontakt med ihs:en?
När ni gjort delid, Har ni limmat tbax ihs:en eller "klämt" fast den i sockeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Samma sak med den tror jag men är inte säker, jag limmade fast min. Hela processen är ganska enkel med Delid verktyg. Kolla en guide på utube. (har tummen mitt i handen och lyckades) Du hade fått köpa min men jag har precis sålt den tyvärr

Lycka till

Permalänk
Medlem

Jag kör delid på min 6600k och jag har bara klämt fast IHS igen, alltså inte limmat som många andra gör. Kände inte behovet av det ifall man skulle behöva göra om det

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk

Allright! De va snällt erbjudande @erohebi. Gjorde slag i saken och beställde de8auers delid..mate..nånting..2!
Bestämt mig för att limma tillbaks ihs:en.
Räcker det att fästa den i hörnen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipsen666:

Allright! De va snällt erbjudande @erohebi. Gjorde slag i saken och beställde de8auers delid..mate..nånting..2!
Bestämt mig för att limma tillbaks ihs:en.
Räcker det att fästa den i hörnen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis! Du kommer se hur den va fäst från fabrik applicera silikonen som från fabrik, du behöver inte ha så mkt heller.

Viktigt att köpa silikon som klarar höga temperaturer

Permalänk

@EroHebi: Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Bara klamt dit alla dom jag delidat, funkar bast sa.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Såå.. min delid är klar. busenkelt med Der8auer jiggen.
ser nu max temp i full load 60 grader. runt 50 efter prime95 rullat en timme.
idle spelar ingen roll då men som kuriosa fick jag ner den till ca 32 grader iaf.
använda Thermal grizzly conductant mellan die och ihs samt Kryonaut mellan ihs cpu block.
så en skaplig sänkning! tack för info och hjälp. guld värt!
bästa är att det vart betydligt bättre med temperatur spikarna som denna cpu är känd för! äntligen kan man sätta en vettig fläktkurva