Dota 2 patch 7.20 – vad tycker ni?

Permalänk
Hedersmedlem

Dota 2 patch 7.20 – vad tycker ni?

Efter en lång väntan släpptes äntligen patch 7.20 till Dota 2 igår. Som vanligt var det väääldigt många ändringar, både väntade och oväntade. Vad är era spontana reaktioner på uppdateringen? Vilka hjältar är OP och vilka blev nerfade?

Min spontana reaktion var väl ungefär "WTF?!". Blev väldigt förvånad över att de gjorde om så många hjältar med helt nya abilities och la till/tog bort items (R.I.P Ring of Aquila). Nya AM känns riktigt stark med en inbyggd aghs och KOTL:s nya ult tror jag har stor potential, typ tillsammans med Phoenix supernova. Överlag är jag dock positiv, ska bli kul att se hur metan utvecklas och vilka hjältar som blir populära.

Patch notes för 7.20

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk

Väldigt skönt med lite förändring

Dazzle med octarine = 75% CDR, mums! Slog mitt tidigare rekord med 20% mer healing på en ~40 minuter kortare match...

Permalänk
Avstängd

Håller med kul med förändring men det känns som boots of travel blir lite för OP nu?

Permalänk
Hedersmedlem

@gabriel15 OP tror jag nog inte det är, men det känns helt klart som en buff till BoT. Är lite skeptisk till ändringarna med TP, det kommer ta lång tid att vänja sig vid att de har en egen slot numera. Som support är det dock skönt att ha en ledig slot till wards, haha.

@wedgruzet Haha, härligt. Kanske får börja spela Dazzle igen, holy locket känns som ett bra item på honom.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk

@Epic: Samt för pos 1/2 som inte behöver tänka på 6 sekunders cd när de tidigare behövde swappa items från backpack!

Tycker många ändringar var väldigt tunga mot attack speed, samt att de höjde taket från 600 till 700. Blir spännande å se vad det innebär för pro-scenen

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha, där kom första patchen med lite ändringar (länk). Meepo var tydligen OP en kort period, samma med Luna. Verkar ha blivit en del buffar också.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Jaha, där kom första patchen med lite ändringar (länk). Meepo var tydligen OP en kort period, samma med Luna. Verkar ha blivit en del buffar också.

"Tydligen OP"

Meepo blev på tok för stark men nerfen gör han fortfarande oerhört stark hos rätt spelare.

Luna däremot var ett skämt.. Jag tror inte folk riktigt förstår hur sjukt overpowered +40 Primary stats aura var.
Hos en Strength hero gav det 900 HP, 40 Damage, 4% Magic resistance, 5 Hp regen. Bara från att vara i närheten av Luna. Nu blev den nästan halverad och det förstår man.

Det är mycket med denna patchen jag gillar och mycket jag kliar mig i huvudet åt. Men mestadels positivt. Har absolut inget emot förändring och förstår att ibland knasar det till när man patchar och något blir lite väl för starkt gentemot vad man tänkte sig från början. Vi ska vara tacksamma att de var snabba på att fixa det så pass fort tycker jag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spetch:

"Tydligen OP"

Meepo blev på tok för stark men nerfen gör han fortfarande oerhört stark hos rätt spelare.

Luna däremot var ett skämt.. Jag tror inte folk riktigt förstår hur sjukt overpowered +40 Primary stats aura var.
Hos en Strength hero gav det 900 HP, 40 Damage, 4% Magic resistance, 5 Hp regen. Bara från att vara i närheten av Luna. Nu blev den nästan halverad och det förstår man.

Det är mycket med denna patchen jag gillar och mycket jag kliar mig i huvudet åt. Men mestadels positivt. Har absolut inget emot förändring och förstår att ibland knasar det till när man patchar och något blir lite väl för starkt gentemot vad man tänkte sig från början. Vi ska vara tacksamma att de var snabba på att fixa det så pass fort tycker jag

Haha, hade missat delen om hans buffar i patch notes. Möter (som tur är) Meepo väldigt sällan, men ändringarna de gjorde nu känns väldigt rimliga. Undrar hur de tänkte med Lunas aura egentligen, låter ju helt sjukt.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Haha, hade missat delen om hans buffar i patch notes. Möter (som tur är) Meepo väldigt sällan, men ändringarna de gjorde nu känns väldigt rimliga. Undrar hur de tänkte med Lunas aura egentligen, låter ju helt sjukt.

Jag stöter på han en hel del tyvärr - och det är nästan så man vill picka Winter Whyvern mid enbart för att kunna förstöra hans fulla potential i en fight. Blir så trött på duktiga Meepo spelare... Det är en sån stark gubbe! Funderar på att ta mig i kragen och hoppa på tåget, lära sig spela honom..

Permalänk
Medlem

Efterlängtad patch. Såhär vid 7.20c känns det mer stabilt, även om jag gärna ser en och en annan nerf på PA, TB, SK o.s.v. Gillar den nya kartan mycket mer än den gamla

Rent taktiskt så har de gjort sig av med lite jobbiga saker (RoA och kotls maphack-ulti med mana leak). Spontant så känns det som att de försöker korta ner matcherna ännu mer. Sedan de introducerade chesse så verkar ett game gå mot: döda rosh => racks => vinn. Det räckte inte tydligen, utan de lade in refresher shard också som en ännu större tyngd i late game för att kunna "döda matchen". Vilket innebär att det laget som har övertag i late game bör vinna matchen. Återigen så har de ändrat så att, bland annat, matcherna lättare ska avslutas. Ser en enorm buff för agility hjältar (deny creep ger guld nu = bra för carry spelare). Mycket tack vare för wraith band buff så att man överlever early men också det höjda taket av attack speed som gynnar carry heroes.

Tror deras mål är att få en genomsnittlig match på ca 30-35 minuter. Minns att det var 45-50 min för ett par år sedan för att sedan sjunka till ca 40 min.

Även kills/minute har ökat. Nu är det cirka 1.5-2 kills per minute. Länge har det legat på 1 kill/min. (HoN hade 0.5 kills/min vilket var extremt tråkig med väldigt tung farm ända fram till late game)

EDIT: En sista tanke: Tror också de har ändrat camps/lanes för att belöna aggressivt spel och det kan vara därför vi ser så många kills i ett game. Även wards har blivit svårare att deward:a vilket innebär mer vision = mer ganks/smoke kills/team fights under en ward som inte blivit dewarded.

Permalänk
Medlem

Något som är irriterande är att man ändrar mappen hela tiden, snälla låt skiten vara som originalet istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Något som är irriterande är att man ändrar mappen hela tiden, snälla låt skiten vara som originalet istället

Håller med dig. Känns som att de inte kan bestämma sig. Det har varit 3 större map reworks sedan patch 7.00:

  • 7.00 2016-12-12

  • 7.07 2017-10-31

  • 7.20 2018-11-19

Så i genomsnitt ändras mappen 1 gång varje år. Tycker det är för ofta. Tror en gång var 2-3 år är mer lagom. Slår man ut på en 10-års period så skulle jag vilja se cirka 3 map reworks.

Att ändra mappen gör stor skillnad och känns nästan som "ett nytt spel".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Håller med dig. Känns som att de inte kan bestämma sig. Det har varit 3 större map reworks sedan patch 7.00:

  • 7.00 2016-12-12

  • 7.07 2017-10-31

  • 7.20 2018-11-19

Så i genomsnitt ändras mappen 1 gång varje år. Tycker det är för ofta. Tror en gång var 2-3 år är mer lagom. Slår man ut på en 10-års period så skulle jag vilja se cirka 3 map reworks.

Att ändra mappen gör stor skillnad och känns nästan som "ett nytt spel".

Precis och inte är det småändringar som dom gör heller under bara 7.00-7.20

Permalänk
Medlem

@Alotiat: @Nätälskare:

Måste säga att jag tycker tvärtemot! Gillar skarpt att de vågar vända upp och ner på spelet en gång per år - blir lite som ett TCG där olika set roterar vilket påverkar metan. Alla får en ny karta vilket betyder att alla måste lära sig den - alltså hamnar ingen inte i underläge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@Alotiat: @Nätälskare:

Måste säga att jag tycker tvärtemot! Gillar skarpt att de vågar vända upp och ner på spelet en gång per år - blir lite som ett TCG där olika set roterar vilket påverkar metan. Alla får en ny karta vilket betyder att alla måste lära sig den - alltså hamnar ingen inte i underläge

Så kan man se det, jag ser det lite som om man skulle ändra på hur en fotbollsplan ser ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är också lite skeptisk till kartändringarna. Efter att ha kört några matcher har jag börjat lära mig den, men jag ser inte något uppenbart som gör den bättre än tidigare. Tyckte den förra kartan (7.07) var den bästa hittills, kändes välbalanserad.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?